W klasach żywe kolory, swobodnie ustawione ławki, zieleń. Ruchome, przesuwne ściany, okrągłe niewielkie okna w przegrodach. Brzmi znajomo? Tak, ale w latach 70. XX wieku takie projektowanie było w Polsce novum. Żadnych długich korytarzy, tylko kilka lekkich, jednopiętrowych pawilonów połączonych w całość z przedszkolem na zapleczu. Podcienia, zewnętrzne schodki, murki, altanki. W środku – przy każdej sali mały aneks na pomoce naukowe. Klasy wyłożone wykładziną – tak o nagrodzonej w 1977 roku tytułem Mistera Warszawy szkole na ulicy Puszczyka 6 pisze Maciej Mazur (https://ursynow.org.pl). Więcej o legendarnym już systemie szkół na Ursynowie i ich publikacji z 1981 roku – tylko w wydaniu cyfrowym naszego miesięcznika. A tymczasem w bieżącym numerze „A-m” prezentujemy dwie niezwykle ciekawe szkoły: integracyjną w Wesołej, zrealizowaną na podstawie projektu pracowni xystudio oraz kompleks oświatowy na Ursynowie w Warszawie, autorstwa Pracowni Macieja Siudy. A to wszystko w kontekście ogłoszonych w kwietniu 2021 roku obowiązkowych standardów architektonicznych dla nowych i modernizowanych warszawskich szkół, wprowadzonych zarządzeniem prezydenta miasta. Dobra tradycja projektowania zobowiązuje.
Ewa P. Porębska
W tym miesiącu laureaci Pritzker Prize 2021, inicjatywa Bal architektek oraz Street Cloud wobec pandemii.
Pierwsze spotkanie pt. Nasz przyjaciel Demiurg, poświęcone rolom architekta we współczesnym świecie, odbyło się 20 kwietnia. Gośćmi Ewy P. Porębskiej, która poprowadziła dyskusję, byli: Dorota Sibińska z xystudio, Robert Konieczny z KWK PROMES i Szymon Wojciechowski z APA Wojciechowski Architekci.
Recenzujemy najciekawsze nowe książki poświęcone architekturze. W tym miesiącu Piotr Lewicki oraz Kazimierz Łatak oceniają publikację „Tożsamość zapisana architekturą i muzyką – Filharmonia Pomorska” pod redakcją Marty A. Urbańskiej i Marioli Grochowiny, a Grzegorz Stiasny pisze o „Archiprzewodniku z serią zachwytów” Roberta Koniecznego i Tomasza Malkowskiego. [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA JEDEN Z ROZDZIAŁÓW KSIĄŻKI „TOŻSAMOŚĆ ZAPISANA ARCHITEKTURĄ I MUZYKĄ”].
Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Draft, Lumioo, Projekt Officyna i AMP, Ostrowscy Architekci, SUD Architekt Polska, xystudio, Rysy Architekci oraz UGO Architecture.
Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O realizacji Steven Holl Architects pisze Radosław Stach [W WYDANIU CYFROWYM SZKICE AUTORSKIE ORAZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z REALIZACJI].
Zapisy w planie miejscowym wymuszały stworzenie bryły nawiązującej formą do tradycyjnej zabudowy opartej na trójpodziale – podmurówka, parter i dach. Architektom udało się zaprojektować współczesną odsłonę tego klasycznego układu. O swojej najnowszej realizacji pisze Robert Konieczny.
Jednym z najistotniejszych założeń projektu szkoły była koncepcja „otwierania architektury”, na przekór tendencjom do zamykania i kontrolowania tego typu budynków – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, piszą Sonia Prószyńska i Grzegorz Stiasny. Przypominamy też założenia konkursu na projekt szkoły [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].
Zaproponowana przez architektów forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności. O realizacji pracowni xystudio pisze Magdalena Pios [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].
Budynek – niewątpliwie współczesny i nowoczesny – bardziej inspiruje i otwiera przed użytkownikami możliwości, niż epatuje swoim wyrazem. O nowej realizacji pracowni Grid architekci pisze Marek Sietnicki [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].
Wbrew początkowym obawom związanym z COVID-19 kryzys prawie ominął branżę budowlaną. Pandemia, która jest z nami już ponad rok, zaczyna implikować jednak nowe tendencje na rynku nieruchomości. O to, jaki mają one wpływ na projektowanie, pytamy przedstawicieli największych polskich biur architektonicznych.
Sentyment do elewacji ceramicznych sprawia, że wykonuje się je dzisiaj na wielu obiektach, nie tylko tych nawiązujących do XIX-wiecznego stylu industrialnego. O cegle jako materiale elewacyjnym pisze Radosław Murat.
Nowe tapety i lampy. To właśnie one zdobią wnętrza.
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.
Kiedy projektowaliśmy CAL, myśleliśmy o miejscu łatwo dostępnym, przestrzeni oddanej do dyspozycji mieszkańców, do której każdy może wejść. O projekcie Domu Kultury Krzemień, a także innych realizacjach pracowni Grid architekci z Arturem Tobołą rozmawia Maja Mozga-Górecka.
Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej prof. dr hab. inż. arch. Magdaleny Żmudzińskiej-Nowak z Katedry Teorii, Projektowania i Historii Architektury Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.
Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce.
Dzięki laboratoriom diagnostyczno-pomiarowym i systemowi BMS budynek Wydziału Architektury stanowi swego rodzaju obiekt badawczy, w którym studenci mają okazję doświadczać, jak funkcjonują najnowocześniejsze systemy technologiczne – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Poznańskiej pisze Klaudia Grześkowiak.
Prezentujemy wyniki konkursu na projekt rewitalizacji zabytkowych piwnic Pałacu Kazimierzowskiego w Warszawie wraz z zagospodarowaniem otoczenia kampusu Uniwersytetu Warszawskiego [W WYDANIU CYFROWYM PEŁNE OPISY AUTORSKIE, DODATKOWE PLANSZE KONKURSOWE I KOMENTARZE CZŁONKÓW JURY].
8 lutego 2021 roku poznaliśmy wyniki pierwszej edycji konkursu dla studentów II roku Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej „Elektromobilność – dom albo gra z sześcianem”. Konkurs jest efektem współpracy Katedry Projektowania Architektonicznego WA PK oraz Firmy Go+EAuto [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].
Prezentujemy wyniki konkursu o Stypendium Twórcze SARP Oddział Kraków im. prof. Bohdana Lisowskiego. Nagrodę główną otrzymał Adrian Matuszewski z Politechniki Krakowskiej, ale jury przyznało też pięć wyróżnień [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].
W kontekście publikowanych w tym numerze nowoczesnych szkół warto przypomnieć dziś nieco zapomniane, a w latach 70. XX wieku wręcz innowacyjne, jak na polskie warunki, projekty autorstwa zespołów Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. Szkoły te były elementem specjalnie opracowanego systemu „wychowania, oświaty i czasu wolnego” dla tej dzielnicy. W archiwalnym artykule „Architektury” z 1981 roku poznać możemy zarówno założenia systemu oświatowego dla dzielnicy, jak i założenia programowe czy techniczne przykładowej szkoły [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum