Pawilon Cepelii / Warszawa

2024-12-20 10:54 Tekst: Andrzej M. Chołdzyński, współpraca: Leszek Lubański, opracowanie: Anna Żmijewska
Pawilon Cepelii w Warszawie_AMC – Andrzej M. Chołdzyński_01
Autor: archiwum rodzinne Zygmunta Stępińskiego, fot. nieznany, Centralna Agencja Fotograficzna, Muzeum Warszawy 1 | Zygmunt Stępiński na tle pawilonu Cepelia (ok. 1970)

Rewaloryzacja pawilonu jest jednym z nielicznych takich przedsięwzięć przeprowadzonych w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków, mającym na celu zachowanie modernistycznej architektury i wciągnięcie go na powrót w życie miasta [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Cepelia – odzyskać utracone

Czas transformacji ustrojowej nie był zbyt łaskawy dla artefaktów pozostałych po PRL-u. Dotyczy to również architektury. W tym okresie powstało wiele ciekawych budynków wartych zachowania, zarówno jako znak tamtych czasów, jak i wartość artystyczna. Szczególnie zagrożone okazały się pawilony, częstokroć zaprojektowane jako wizytówki współczesnej, awangardowej wówczas architektury, które jednak z racji położenia na atrakcyjnych działkach w centrum miasta, przestały istnieć. W ten sposób utraciliśmy bezpowrotnie z krajobrazu Warszawy Supersam, pawilony Emilia i Chemii, a także wiele innych na obszarze całej Polski. Świadomość wartości powojennej architektury jest obecnie coraz większa. Znajduje to odbicie m.in. w obejmowaniu kolejnych budynków ochroną konserwatorską. Pawilon Cepelii do rejestru zabytków został wpisany w 2019 roku przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Historia obiektu

Projekt budynku został wykonany w latach 1961-1964 przez Zygmunta Stępińskiego, jednego z najbardziej znanych architektów tamtego okresu. Pomyślany był jako część kompozycji otwartego narożnika skrzyżowania ulicy Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich, ze ścianą hotelu Metropol w tle. Układ ten miał swoje źródło w ortodoksyjnej modernistycznej koncepcji miasta – komponowanego rzeźbiarsko i zabudowanego wolnostojącymi obiektami w relatywnie otwartej przestrzeni. Projekt prowadził dialog w swej otwartej kompozycji z Rotundą PKO i tworzył przestrzeń prowadzącą, z poszerzonej już ulicy Marszałkowskiej (w stosunku do tej przedwojennej), w kierunku wielkiej pustki Placu Defilad, zdominowanego przez Pałac Kultury i Nauki.

Budynek, pomyślany jako salon ekspozycyjno-handlowy polskiej sztuki ludowej został zaprojektowany i zrealizowany jako dwukondygnacyjny pawilon z podpiwniczeniem. Zakładano wizualne otwarcie ekspozycji na zewnątrz i przenikanie się wnętrza z przestrzenią ulicy. Dla spełnienia tych celów budynek wybudowano w szkieletowej konstrukcji stalowej wspartej na słupach, zamknięty przeszklonymi ścianami osłonowymi. Dążenie do jak największego otwarcia elewacji zaowocowało zredukowaniem pomieszczeń ze ścianami, w tym administracyjnych i zaplecza sanitarno-socjalnego.

Pawilon oddano do użytku na początku 1966 roku. Czternaście lat później nastąpiła zmiana aranżacji wnętrz wprowadzająca liczne elementy drewniane i w znaczącym stopniu zacierająca pierwotny charakter. Poważniejsze i dramatyczne zmiany zaczęły się w latach 90., gdy wobec niewystarczających dochodów zaczęto wydzielać w budynku osobne lokale pod wynajem. Wywołało to szereg radykalnych zmian. W 1994 roku wobec postępującej degradacji blaszanych paneli elewacyjnych i braku środków na ich renowację zasłonięto je lichymi płytami kompozytowymi w jaskrawopomarańczowym kolorze. Obrazu degradacji dopełniło zainstalowanie na dachu ogromnego ekranu multimedialnego i instalacji dla nadmuchiwanych reklam oraz wykorzystanie całości elewacji pod banery reklamowe.

W 2019 roku, po ponad pół wieku działalności, Cepelię zamknięto – od tej chwili budynek stał pusty. Pojawiły się nawet pomysły na jego rozbiórkę, mające odbicie również w projekcie MPZP, zakładającym wysoką zabudowę narożnika ulicy Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich, jednak wpis do rejestru zabytków uniemożliwił takie rozwiązanie. W międzyczasie właścicielem budynku została spółka Sienna 111, dążąca do odbudowy pawilonu z przeznaczeniem komercyjnym na miejską funkcję usługową. Pierwsza propozycja wykorzystania pawilonu na lokal McDonald’s spotkała się ze skutecznym sprzeciwem Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wówczas właściciel poprosił o pomoc architekta Andrzeja M. Chołdzyńskiego. Po uzgodnieniu przez architekta projektu z konserwatorem zabytków Urząd Dzielnicy Śródmieście wydał decyzję o warunkach zabudowy dla odtworzenia pierwotnego kształtu pawilonu, a następnie pozwolenie na budowę dla projektu budowlanego sporządzonego przez pracownię Andrzeja M. Chołdzyńskiego.

Odbudowa ta była niemałym wyzwaniem z wielu przyczyn. Pierwszą był zły stan techniczny budynku. Szczegółowe ekspertyzy wykazały, że konstrukcja jest w dobrym stanie, co umożliwia odbudowę. Natomiast większa część struktur elewacyjnych uległa degradacji, co wyklucza jej renowację. Uniemożliwiłyby to również współczesne wymagania techniczne – pierwotne przeszklenia z nieocieplonych profili stalowych, z pojedynczym szkleniem, nie spełniają obecnie żadnych standardów użytkowych. Konieczne było odtworzenie elewacji na nowo, co wymagało szczególnej staranności w projektowaniu, by uniknąć efektu „makiety”. Trudność stanowiły również braki w dokumentacji. Zachowany w archiwach tzw. projekt wstępny był sporządzony w postaci uogólnionej, niezawierającej szczegółów ani wymiarowania wielu istotnych elementów. Dotyczy to również tych części budynku, które zostały utracone w późniejszym okresie, w tym tak istotnych, jak przedsionki wejściowe, gabloty zewnętrzne oraz schody wewnętrzne. Elementy te musiały być odtwarzane na podstawie dostępnych zdjęć archiwalnych oraz interpolacji rysunków projektowych, przy czym zdjęcia wykazały, że część z nich (w tym przedsionki i gabloty) została wykonana inaczej, niż było to widoczne w projekcie. Zmieniło to odtwarzanie stanu pierwotnego w precyzyjną grę opartą w dużej mierze na intuicji.

Spis treści Architektura 01/2025
przegląd

Rekomendujemy najciekawsze wystawy: „Produkt mieszkanie", „Wnętrza czasu odwilży", „Kuchnia warszawska" oraz targi „ARCHI-STRADA".

Piszemy o debacie „Architektura (nie)zrównoważona", poświęconej długofalowym wyzwaniom w polskiej architekturze i urbanistyce.

Piszemy o laureatach konkursu Dobry Wzór, organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego.

Prezentujemy najciekawsze projekty architektoniczne, które zostaną zrealizowane w 2025 roku.

Piszemy o Aleksandrze Wasilkowskiej, która odebrała nagrodę Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Architektura i przestrzeń. Bal Architektek opisuje projekt zrealizowany z myślą o najbardziej potrzebujących.

rozmowa

O muzyczno-architektonicznym teatrze multimedialnym z architektem Mathiasem Woo rozmawia Emilia Ignaciuk.

konteksty

Pierwsze 30 lat. Kolejne 30 lat. Łączymy przeszłość z teraźniejszością – pod takim hasłem świętowaliśmy przez cały rok jubileusz „A-m”. Listopadowa gala była jego zwieńczeniem.

Rewolucja AI, której świt już nastąpił, totalnie odmieni paradygmaty naszej cywilizacji. Nawet laik, wpisując dziś odpowiednie prompty, np. w Midjourney, może stworzyć wizualizacje dowolnego obiektu. Co to oznacza dla architektów? Czy ich indywidualna kreatywność i specjalistyczne, multidyscyplinarne umiejętności uchronią ich przed automatyzacją? Zapytaliśmy ich samych o obawy, nadzieje i prognozy.

realizacje

Za fasadą złudnej prostoty kryją się skomplikowane historie konkursów oraz złożone technologie. Czy to miejsce przyjazne dla ludzi i odpowiednie dla sztuki?

To przykład punktowej sanacji zdewastowanej zabudowy w ścisłym centrum miasta oraz próby nawiązania dialogu z historią miejsca [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Przestrzeń rekreacyjna ukryta w lasku nad małym jeziorem, na krańcu jednej z wielkopolskich wiosek, zaskakuje formą oraz jakością architektoniczną [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ I MATERIAŁÓW].

wnętrza

Mikrodomek niczym corbusierowski Cabanon. Na 6,89 m2 powierzchni znalazło się miejsce nawet na spa. Prawdopodobnie to najmniejsze „czteropokojowe” lokum na świecie.

dizajn na zawsze

To obiekty nadają mi kierunek do stworzenia nowej kolekcji. Ich wnętrza, snujące się tam światło, kolory. To bodziec do architektonicznej podróży, opowiedzenia jakiejś historii [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

O dyplomie na temat zagospodarowania odpadami rozmawiają Monika Arczyńska i Michał Jabłonowski. Dyplom został przygotowany na WAPG.

warsztat

Rewaloryzacja pawilonu jest jednym z nielicznych takich przedsięwzięć przeprowadzonych w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków, mającym na celu zachowanie modernistycznej architektury i wciągnięcie go na powrót w życie miasta [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

wzornik

Dobry Wzór 2024, czyli najlepszy polski dizajn, rzemiosło i usługi.

zawód architekt

Dobry projekt na półce jest wart tyle samo, co zły [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZA WERSJA WYWIADU].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum