Projektantka, jak zawsze, niewidoczna: rozmowa z Mią Hipeli

2023-02-22 14:01 Maja Mozga-Górecka
Elissa i Alvar Aalto w latach 60.
Autor: Fot. Eva i Pertti Ingervo / Fundacja Alvara Aalto Elissa i Alvar Aalto w latach 60.

W listopadzie ubiegłego roku ukazała się książka „Architect Elissa Aalto”, pierwsza w Finlandii monografia żony Alvara Aalto, architektki, która prowadziła pracownię jeszcze przez 18 lat po śmierci męża. Z autorką publikacji, Mią Hipeli, rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Elissa Aalto pracowała z Alvarem nad wieloma ważnymi projektami i prowadziła studio Aalto, jedno z największych w Finlandii, przez 18 lat po śmierci męża. Dlaczego do tej pory nie było o niej książki?

Elissa przez wiele lat odgrywała kluczową rolę w pracowni architektonicznej Alvara Aalto. Brała udział w konkursach na obiekty kultury jak biblioteki i teatry – w latach 50. i 60. XX wieku wiele ich powstawało w pracowni. Jednak zawsze stała nie tyle w cieniu Alvara, ile nieco z boku. Była bardzo pewną siebie kobietą, a jednak jej imię nie pojawiało się jako kluczowe dla pracowni. Jednym z powodów mógł być jej wiek, była 24 lata młodsza od męża. Może nie potrzebowała, by zwracano na nią wiele uwagi. Pod koniec ubiegłego roku świętowaliśmy stulecie jej urodzin. Dlatego jako Fundacja Alvara Aalto postanowiliśmy przekazać trochę informacji o jej karierze architektki i projektantki. To z naszej strony główny powód, dla którego książka ukazała się właśnie teraz.

Spis treści Architektura 03/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy, tym razem m.in. wyniki XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. Publikujemy też kolejny felieton Balu architektek.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Grupa 5 Architekci, Medusa Group, MODO Architektura, AKKT, pracownia Tomasza Grębskiego, RS+ Robert Skitek, APA Wojciechowski Architekci.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Zofia Piotrowska omawia książkę „W Przejściu. 43 teksty o architekturze i dobrej przestrzeni” pod redakcją Doroty Leśniak-Rychlak i Marcina Wichy, a Karolina Matysiak zbiór reportaży Mirona Białoszewskiego „Na każdym rogu ta sama truskawka. 1946-1950”.

W listopadzie ubiegłego roku ukazała się książka „Architect Elissa Aalto”, pierwsza w Finlandii monografia żony Alvara Aalto, architektki, która prowadziła pracownię jeszcze przez 18 lat po śmierci męża. Z autorką publikacji, Mią Hipeli, rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Podczas uroczystej gali w siedzibie Agory przy ul. Czerskiej w Warszawie ogłoszono wyniki najnowszej edycji konkursu „Zaprojektowane po Ludzku". Jury z udziałem m.in. Agaty Twardoch, Agnieszki Labus i Zygmunta Borawskiego wybrało miejsca, przestrzenie publiczne i inicjatywy, dzięki którym nasze miasta stają się bardziej przyjazne.

realizacje

Choć realizacja od początku budziła kontrowersje ze względu na wysokość wieży, która jest reklamowana jako najwyższy budynek w Unii Europejskiej, to kompleks wypełnił jednak wieloletnią pustkę przestrzenną – piszą Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Grzegorz Buczek, Mikołaj Gomółka o realizacjach pracowni Foster + Partners i HRA Architekci [DODATKOWE ZDJĘCIA].

Budynek wydaje się być prosty i oczywisty w swoich rozwiązaniach. Całość sprawia wrażenie, że jest dokładnie tak, jak powinno być – o projekcie pracowni Orłowski, Szymański-Architekci pisze Marek Sietnicki [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Architektura budynku jest odzwierciedleniem modułowej struktury mieszkań oraz ich nietypowego na rynku warszawskim dwupoziomowego układu – pisze Krzysztof Mycielski o projekcie autorstwa Pole Architekci.

Ta ciekawa wizualnie i funkcjonalnie realizacja wypełniła pustkę po wyburzonej kamienicy, podejmując próbę uzdrowienia życia w mieście – projekt pracowni architektury krajobrazu Anna Becker projektzieleni.pl opisuje Ryszard Nakonieczny.

Pawilony zostały wzniesione z bezpośrednim udziałem inwestorów, są efektem ich pasji i wyznawanej filozofii, w której dużą rolę odgrywa natura – o realizacji projektu pracowni Mili Młodzi Ludzie pisze Agnieszka Rumież.

Punktem wyjścia dla projektu siedziby firmy były rosnące na terenie działki kępki brzóz, które architekci postanowili zachować, a także wyeksponować – Jerzy S. Majewski komentuje nową realizację autorstwa pracowni James & Mau Arquitectura [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Zastosowanie technologii CLT w tym przypadku było bardzo innowacyjne, ponieważ taki sposób kształtowania elementów wygiętych nie istniał jeszcze w momencie tworzenia koncepcji – realizację projektu Studia Prech omawia Wiktor Kowalski [WIĘCEJ ZDJĘĆ W WYDANIU CYFROWYM].

teoria i praktyka

O znaczeniu przestrzeni – w teorii i praktyce – pisze dr Iwona Wilczek z Katedry Architektury i Urbanistyki Wydziału Budownictwa i Architektury na Politechnice Opolskiej.

konteksty

O poszukiwaniu optymistycznych scenariuszy dla architektury i planowania w kontekście ich wpływu na środowisko rozmawiamy z Kacprem Kępińskim i Adrianem Krężlikiem – kuratorami wystawy Antropocen, która po prezentacji w warszawskim Zodiaku od 23 marca będzie dostępna w Muzeum Architektury we Wrocławiu

O szansach, jakie daje młodym architektom praca w dużej pracowni, działalności w Oddziale Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich, a także o wyzwaniach i sukcesach rozmawiamy z Moniką Lemańską z pracowni WXCA.

warsztat

Budynek ukształtowano poprzez modyfikację kubatury typowych obiektów z wielkiej płyty, stanowiących bezpośredni kontekst, i nadanie im wyjątkowości oraz cech architektonicznego „superbohatera” – o powstawaniu apartamentowca pisze autor projektu, Maciej Franta [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Oświetlenie jak dzieła sztuki – do przestrzeni publicznych oraz prywatnych

kolumny studenckie

Prezentujemy drugi odcinek cyklu z praktycznymi poradami dotyczącymi możliwości budowania kariery architekta w Stanach Zjednoczonych.

z archiwum architektury

W tym wydaniu naszego cyklu przypominamy artykuł opisujący projekt System Orientacji w Miastach, który w 1983 roku zwyciężył w międzynarodowym konkursie „Projektowanie dla społeczeństwa”. O współczesny komentarz poprosiliśmy Jerzego Porębskiego, współautora nagrodzonej koncepcji.

zawód architekt

Nie lubię tłoku i small talku, można funkcjonować inaczej

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum