Czytelnia
Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Zofia Piotrowska omawia książkę „W Przejściu. 43 teksty o architekturze i dobrej przestrzeni” pod redakcją Doroty Leśniak-Rychlak i Marcina Wichy, a Karolina Matysiak zbiór reportaży Mirona Białoszewskiego „Na każdym rogu ta sama truskawka. 1946-1950”.
Podręcznik nietypowy
Juhani Pallasma, z którym wywiad i którego esej opublikowano w przygotowanej przez redakcję „Autoportretu” monografii W przejściu, proponuje program studiów architektonicznych, w ramach którego cały pierwszy rok poświęca się na czytanie książek. Gdyby wykorzystać W przejściu jako podręcznik używany na takiej uczelni, a po lekturze zapytać studentkę, czy studenta, o definicję dobrej przestrzeni (której obietnica zawarta jest w podtytule pisma „Autoportret”), to myślę, że mieliby z odpowiedzią poważne trudności, a z pewnością większe niż przed rozpoczęciem swojej architektonicznej edukacji. Jednak, czy szkoła, w której podręcznikowe definicje są niejednoznaczne, zagadnieniom przygląda się z każdej możliwej strony, a cytowane autorytety przeczą sobie nawzajem, nie byłaby wspaniała? Czy W przejściu jest jedynie zbiorem różnorodnych opinii? Po co w ogóle wydawać teksty, które ukazały się już wcześniej w różnych numerach kwartalnika, i co więcej, które z łatwością można wyszukać w internecie, bo udostępniane są na stronie „Autoportretu” prawie na bieżąco?