Z archiwum „Architektury” 11/1972

2022-12-22 22:05
Z archiwum „Architektury 11/1972
Autor: Z archiwum „Architektury" 11/1972

O refleksje na temat artykułu „Na 25-lecie Architektury”, autorstwa Henryka Buszki, opublikowanego w numerze 11/1972 „Architektury” poprosiliśmy Ryszarda Nakoniecznego [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Życzę ARCHITEKTURZE, aby jej udział w naszym codziennym, zawodowym życiu był coraz bardziej pełny, aby stała się ona nieodzownym, bliskim i serdecznym przyjacielem każdego architekta, aby po nią sięgali coraz częściej wszyscy ci, którym bliskie są sprawy architektury polskiej – pisał w numerze 11/1972 „Architektury” z okazji jej 25-lecia Henryk Buszko, wieloletni prezes SARP i autor ikonicznych projektów nie tylko śląskiej architektury. Obecnie, 50 lat po opublikowaniu artykułu, przypominamy ów tekst z racji innego jubileuszu – 40-lecia pracy Ewy P. Porębskiej, redaktorki naczelnej „Architektury-murator”, miesięcznika kontynuującego tradycję powojennej „Architektury”. O wstęp do publikacji poprosiliśmy dr. Ryszarda Nakoniecznego z Politechniki Śląskiej. (red)

Kolaże wspomnień

W kończącym się roku mija 122. rocznica powstania pierwszego na ziemiach polskich czasopisma branżowego „Architekt”, który drukowany był w Krakowie do 1932 roku. W 1925 roku w Warszawie zainicjowano drugi tego typu magazyn pod nazwą „Architektura i Budownictwo” ukazujący się nieprzerwanie aż do wybuchu wojny. W 1947 roku erygowano kolejny periodyk – „Architekturę”, który przez 42 lata był trzecim czasopismem na polskim rynku wydawniczym w historii. W 1972 roku z okazji jego 25-lecia, Henryk Buszko ówczesny prezes Zarządu Głównego SARP, podzielił się refleksją nad rolą architektury w systemie planowanej gospodarki PRL-u. Już wtedy zauważył problemy projektowe, wykonawcze i zawodowe, które w przeciągu kolejnych lat miały doprowadzić do jej regresu i zamknięcia w 1989 roku tego najbardziej opiniotwóczego czasopisma w kraju. Wyrazem wolności nowego ustroju kapitalistycznego były inicjatywy odrodzenia czasopisma „Architekt” – najpierw krakowska w latach 1991-1992 przez Romualda Loeglera, a potem warszawska przez Krzysztofa Chwaliboga w okresie 2000-2005. Pomimo wygaśnięcia tych idei Warszawa i Kraków kultywują stale tradycje wydawnicze. „Architektura i Biznes” powołana w 1992 roku jest sukcesorem „Architekta”, a „Architektura-murator” wydawana od 1994 roku jest kontynuatorką „Architektury” dzięki Ewie P. Porębskiej – jej redaktorce naczelnej, która z okazji jubileuszu 40-lecia pracy twórczej w zakresie krytyki architektonicznej oraz kreacji wielu wydarzeń, wystaw i filmów – spina klamrą swojego talentu te dwie ważne warszawskie inicjatywy edytorskie, będąc zawsze znakomitą komentatorką architektury w Polsce i jej ambasadorką w świecie. Podsumowaniem tego jest wystawa Archikolaże w warszawskim Pawilonie Zodiak. Gratulacje i wyrazy uznania. Niech dobra passa polskiej architektury trwa.

Ryszard Nakonieczny

Spis treści Architektura 01/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. szesnastą edycję konkursu TUP na najlepiej zagospodarowane przestrzenie publiczne w kraju, a także konkursy „Zabytek – nie zapomnij! Denkmal – denk mal dran!" oraz Lider Dostępności.

Apolonia Browarska podsumowuje ubiegłoroczny festiwal MIASTOmovie, a Bal architektek pisze o udziale kobiet w projektowaniu pawilonów Serpentine.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates, JAZ+Architekci, rmk.a Roderyk Milik Architektura, MAQ, BE DDJM Architekci, HRA Architekci, JSK Architekci, Ultra Architects i Q2 Studio oraz Archiplan Studio.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak omawiają książkę Mario Botty „Nikt nie rodzi się architektem”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Gdynię obiecaną” Grzegorza Piątka.

realizacje

Budynek, mimo swej skali, jest bardzo przyjazny. Wtopił się w otoczenie, jakby tam stał od lat. Z zielonego dachu widać panoramę skarpy warszawskiej z zupełnie nowej perspektywy – piszą Dorota Sibińska i Marcin Szczelina o projekcie Kuryłowicz & Associates [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Forma budynku jest prosta i czysta w wyrazie architektonicznym, zaś użyty materiał nawiązuje do złotego okresu miasta, kiedy produkowano tu ceramikę – o projekcie PPA podczaszy pracownia architektury pisze Joanna Kabrońska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Autorom biurowca udało się zapewnić przestrzenność i lekkość konstrukcji, która została wsparta na żelbetowych słupach tworzących głęboki podcień – projekt pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy Biuro Architektoniczne komentuje Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Prosta forma budynku bazuje na regularnych kwadratowych modułach, rozmieszczonych symetrycznie w ortogonalnej siatce alejek, w których zaprojektowano różne funkcje – o meksykańskiej realizacji, autorstwa pracowni Estudio MMX pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

O konieczności poszanowania wolności w architekturze pisze dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski, prof. PW, z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Ideą projektu stało się zachowanie specyficznego nastroju miejsca, które utraciło swą podstawę użytkową. Architektowi zależało na podtrzymaniu trwania substancji w zastanym momencie i ekspozycji tej, którą oszczędziły czas i historia – o projekcie pracowni ARÉ Stiasny/Wacławek pisze Grzegorz Stiasny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Ceramika łazienkowa

kolumny studenckie

Prezentujemy wyniki IV edycji ogólnopolskiego konkursu Drewno w Architekturze. Jury nominowało 11 prac, a po wnikliwej analizie przyznało trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia.

Prezentujemy wyniki XXIII edycji Dorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Architektura Betonowa. Nadesłano 30 prac dyplomowych z 10 wydziałów architektury.

zawód architekt

Projektowanie budynków to „architektura netto”, ja działam w sferze „architektury brutto”

konteksty

Wystawa #Archikolaże Ewy P. Porębskiej jest krytyczną refleksją nad współczesną architekturą. To także opowieść o ideałach, postawach projektantów i zmianach architektonicznych priorytetów.

z archiwum architektury

O refleksje na temat artykułu „Na 25-lecie Architektury”, autorstwa Henryka Buszki, opublikowanego w numerze 11/1972 „Architektury” poprosiliśmy Ryszarda Nakoniecznego [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum