Co się projektuje
Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates, JAZ+Architekci, rmk.a Roderyk Milik Architektura, MAQ, BE DDJM Architekci, HRA Architekci, JSK Architekci, Ultra Architects i Q2 Studio oraz Archiplan Studio.
Centralny Port Komunikacyjny
Przetarg na projekt terminalu CPK wygrała pracownia Foster + Partners. Polskim partnerem biura będzie Kuryłowicz & Associates.
Konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold złożyło najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na wybór generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polskim partnerem brytyjskiego biura jest warszawska pracownia Kuryłowicz & Associates. Zadaniem tzw. master architekta będzie zaprojektowanie budynku terminalu pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego, dworca kolejowego i zagospodarowania całego obszaru, a także pełnienie nadzoru nad projektem, włącznie z nadzorem autorskim oraz świadczenie usług doradztwa i wsparcia, obejmujących m.in. udział w konsultacjach zamawiającego z kluczowymi interesariuszami, czyli przyszłymi użytkownikami, służbami państwowymi i samorządowymi. Studio Foster + Partners zadeklarowało, że opracuje koncepcję za 856 mln zł. Etap projektowania zająć ma ok. dwóch i pół roku. Na razie ujawniono pierwsze wizualizacje przygotowane w ramach postępowania przetargowego. Prezentują one terminal i strefę obsługi pasażerów przekryte ażurową formą przywodzącą na myśl wiklinowe kosze. Wizja tkanej formy architektonicznej jest świadomie i mocno wyrażona. Może ona kształtować budynek lotniska i prowadzić pasażerów przez jego wnętrza, służąc jednocześnie jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski i siły jej zjednoczonego narodu – tłumaczy Grant Brooker z Foster + Partners. Jednym z głównych założeń projektu jest modułowość, zapewniająca w przyszłości efektywną rozbudowę portu. Dzięki temu będzie możliwe uruchomione lotniska do 2028 roku oraz przygotowanie go do obsługi nawet 40 mln pasażerów, a następnie bezproblemową rozbudowę tak, aby w 2060 roku osiągnąć docelowy poziom 65 mln pasażerów – czytamy w informacji prasowej.