Brama Oławska / Wrocław

2022-12-22 22:15 Tekst: Jerzy S. Majewski, zdjęcia: Maciej Lulko
Brama Oławska 9
Autor: Paweł Wieczorek 9 | Widok od strony skrzyżowania ul. Wita Stwosza i Trasy W-Z. Pod tworzącym podcień narożnikiem znajduje się wyjście z przejścia podziemnego. Z prawej przylega zabytkowa szkoła

Autorom biurowca udało się zapewnić przestrzenność i lekkość konstrukcji, która została wsparta na żelbetowych słupach tworzących głęboki podcień – projekt pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy Biuro Architektoniczne komentuje Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Brama Oławska, projektu pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy z Krakowa, wypełniła ostatni, czwarty narożnik u zbiegu ruchliwego skrzyżowania Trasy W-Z, czyli ul. Oławskiej, i ul. Wita Stwosza. To kolejny duży budynek zmieniający plac Dominikański, opustoszały po zniszczeniach wojennych i rozbiórce pod budowę Trasy W-Z, w pełną życia część miasta. Niczym nóż rozcinała ona zabytkowe ulice, tworząc bolesne wyrwy urbanistyczne. Nowy biurowiec PZU jest jednym z szeregu obiektów, który je zabliźnia. Budynek nazwano Bramą Oławską od nazwy dawnej bramy miejskiej. Pod jego budowę rozebrano mniejszy biurowiec PZU, z 1970 roku, projektu Ryszarda Natusiewicza. Był to, jak przekonuje Tomasz Małycha, architekt ze strony inwestora, obiekt o frapującej konstrukcji i elewacjach zniekształconych postmodernistyczną „panierką” z lat 90. XX wieku. Urbanistycznie był chybiony. Wolnostojący, odsunięty od narożników, wzmacniał dekompozycję układu przestrzennego tej części miasta.

Spis treści Architektura 01/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. szesnastą edycję konkursu TUP na najlepiej zagospodarowane przestrzenie publiczne w kraju, a także konkursy „Zabytek – nie zapomnij! Denkmal – denk mal dran!" oraz Lider Dostępności.

Apolonia Browarska podsumowuje ubiegłoroczny festiwal MIASTOmovie, a Bal architektek pisze o udziale kobiet w projektowaniu pawilonów Serpentine.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates, JAZ+Architekci, rmk.a Roderyk Milik Architektura, MAQ, BE DDJM Architekci, HRA Architekci, JSK Architekci, Ultra Architects i Q2 Studio oraz Archiplan Studio.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak omawiają książkę Mario Botty „Nikt nie rodzi się architektem”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Gdynię obiecaną” Grzegorza Piątka.

realizacje

Budynek, mimo swej skali, jest bardzo przyjazny. Wtopił się w otoczenie, jakby tam stał od lat. Z zielonego dachu widać panoramę skarpy warszawskiej z zupełnie nowej perspektywy – piszą Dorota Sibińska i Marcin Szczelina o projekcie Kuryłowicz & Associates [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Forma budynku jest prosta i czysta w wyrazie architektonicznym, zaś użyty materiał nawiązuje do złotego okresu miasta, kiedy produkowano tu ceramikę – o projekcie PPA podczaszy pracownia architektury pisze Joanna Kabrońska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Autorom biurowca udało się zapewnić przestrzenność i lekkość konstrukcji, która została wsparta na żelbetowych słupach tworzących głęboki podcień – projekt pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy Biuro Architektoniczne komentuje Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Prosta forma budynku bazuje na regularnych kwadratowych modułach, rozmieszczonych symetrycznie w ortogonalnej siatce alejek, w których zaprojektowano różne funkcje – o meksykańskiej realizacji, autorstwa pracowni Estudio MMX pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

O konieczności poszanowania wolności w architekturze pisze dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski, prof. PW, z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Ideą projektu stało się zachowanie specyficznego nastroju miejsca, które utraciło swą podstawę użytkową. Architektowi zależało na podtrzymaniu trwania substancji w zastanym momencie i ekspozycji tej, którą oszczędziły czas i historia – o projekcie pracowni ARÉ Stiasny/Wacławek pisze Grzegorz Stiasny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Ceramika łazienkowa

kolumny studenckie

Prezentujemy wyniki IV edycji ogólnopolskiego konkursu Drewno w Architekturze. Jury nominowało 11 prac, a po wnikliwej analizie przyznało trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia.

Prezentujemy wyniki XXIII edycji Dorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Architektura Betonowa. Nadesłano 30 prac dyplomowych z 10 wydziałów architektury.

zawód architekt

Projektowanie budynków to „architektura netto”, ja działam w sferze „architektury brutto”

konteksty

Wystawa #Archikolaże Ewy P. Porębskiej jest krytyczną refleksją nad współczesną architekturą. To także opowieść o ideałach, postawach projektantów i zmianach architektonicznych priorytetów.

z archiwum architektury

O refleksje na temat artykułu „Na 25-lecie Architektury”, autorstwa Henryka Buszki, opublikowanego w numerze 11/1972 „Architektury” poprosiliśmy Ryszarda Nakoniecznego [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum