Archikolaże

2022-12-22 22:08 Ewa P. Porębska, Anna Cymer, Tomasz Fudala, Piotr Lewicki, Marcin Szczelina, Tomasz Żylski
Relacja z Archikolaży 1
Autor: Marcin Czechowicz 1 | Wieczorny widok wystawy #Archikolaże od strony placu przed ZODIAKIEM Warszawskim Pawilonem Architektury

Wystawa #Archikolaże Ewy P. Porębskiej jest krytyczną refleksją nad współczesną architekturą. To także opowieść o ideałach, postawach projektantów i zmianach architektonicznych priorytetów.

Pracę w prasie architektonicznej Ewa P. Porębska rozpoczęła w 1982 roku. Pierwsze zawodowe szlify zdobywała w miesięczniku „Architektura”, wówczas czasopiśmie SARP. Z czasem objęła funkcję redaktor naczelnej magazynu „Architektura-murator”, którą pełni do dziś, w mediach pracuje więc nieprzerwanie od 40 lat. Przez ten czas była autorką nie tylko wielu znaczących tekstów i cykli artykułów, ale też inicjatorką licznych wystaw, dyskusji, spotkań i konkursów architektonicznych. Cel zawsze pozostawał bez zmian: przekazywanie zawodowej wiedzy o architekturze, promowanie najlepszych polskich osiągnięć w tej dziedzinie i pobudzanie szerokiej dyskusji na temat architektury.

Z okazji przypadającego w ubiegłym roku jubileuszu 40-lecia pracy Ewy P. Porębskiej przygotowaliśmy całoroczne wydarzenie pod wspólną nazwą Archikolaże. Składały się na nie dyskusje i wykłady, pokazy archiwalnych filmów oraz przekrojowa wystawa, którą do 15 lutego można oglądać w warszawskim Zodiaku. Archikolaże zainicjowały rozmowy Ewy P. Porębskiej z architektami starszego pokolenia, jej mentorami i przyjaciółmi. Pierwsze poświęcone było zmarłemu w marcu ubiegłego roku Jerzemu Gurawskiemu. Projektanta wspominali Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Maciej Siuda i Konrad Kucza-Kuczyński („A-m” 06/2022). Bohaterami kolejnych spotkań byli Magdalena Staniszkis, Jerzy Szczepanik-Dzikowski i Romuald Loegler. Ewa P. Porębska pytała ich m.in. o najważniejsze projekty i realizacje, najcenniejsze doświadczenia architektoniczne, zawodowe credo i niespełnione jeszcze marzenia. Nie brakowało anegdot i żartów, ale też refleksji nad przyszłością architektury.

W ramach Archikolaży w kilku polskich miastach można było zobaczyć też archiwalne filmy, zrealizowane dla Telewizji Polskiej według scenariusza Zyty Kusztry i Ewy P. Porębskiej na początku lat 90. Pokazy odbyły się m.in. w Katowicach, Wrocławiu, Gdyni i Krakowie, a towarzyszyły im spotkania ze współautorką, Ewą P. Porębską, i dyskusje z udziałem uznanych dziennikarzy, architektów i krytyków, jak Grzegorz Grzegorek, redaktor, wydawca i samorządowiec, architekt Mikołaj Machulik, prezes katowickiego oddziału SARP, historyczka sztuki Aleksandra Stępień-Dąbrowska, Michał Duda, dyrektor wrocławskiego Muzeum Architektury, Anna Syska, historyczka i popularyzatorka architektury, a zarazem miejska konserwator zabytków w Tychach, czy Michał Wiśniewski, architekt i historyk sztuki z Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie.

Spis treści Architektura 01/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. szesnastą edycję konkursu TUP na najlepiej zagospodarowane przestrzenie publiczne w kraju, a także konkursy „Zabytek – nie zapomnij! Denkmal – denk mal dran!" oraz Lider Dostępności.

Apolonia Browarska podsumowuje ubiegłoroczny festiwal MIASTOmovie, a Bal architektek pisze o udziale kobiet w projektowaniu pawilonów Serpentine.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates, JAZ+Architekci, rmk.a Roderyk Milik Architektura, MAQ, BE DDJM Architekci, HRA Architekci, JSK Architekci, Ultra Architects i Q2 Studio oraz Archiplan Studio.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak omawiają książkę Mario Botty „Nikt nie rodzi się architektem”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Gdynię obiecaną” Grzegorza Piątka.

realizacje

Budynek, mimo swej skali, jest bardzo przyjazny. Wtopił się w otoczenie, jakby tam stał od lat. Z zielonego dachu widać panoramę skarpy warszawskiej z zupełnie nowej perspektywy – piszą Dorota Sibińska i Marcin Szczelina o projekcie Kuryłowicz & Associates [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Forma budynku jest prosta i czysta w wyrazie architektonicznym, zaś użyty materiał nawiązuje do złotego okresu miasta, kiedy produkowano tu ceramikę – o projekcie PPA podczaszy pracownia architektury pisze Joanna Kabrońska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Autorom biurowca udało się zapewnić przestrzenność i lekkość konstrukcji, która została wsparta na żelbetowych słupach tworzących głęboki podcień – projekt pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy Biuro Architektoniczne komentuje Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Prosta forma budynku bazuje na regularnych kwadratowych modułach, rozmieszczonych symetrycznie w ortogonalnej siatce alejek, w których zaprojektowano różne funkcje – o meksykańskiej realizacji, autorstwa pracowni Estudio MMX pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

O konieczności poszanowania wolności w architekturze pisze dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski, prof. PW, z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Ideą projektu stało się zachowanie specyficznego nastroju miejsca, które utraciło swą podstawę użytkową. Architektowi zależało na podtrzymaniu trwania substancji w zastanym momencie i ekspozycji tej, którą oszczędziły czas i historia – o projekcie pracowni ARÉ Stiasny/Wacławek pisze Grzegorz Stiasny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Ceramika łazienkowa

kolumny studenckie

Prezentujemy wyniki IV edycji ogólnopolskiego konkursu Drewno w Architekturze. Jury nominowało 11 prac, a po wnikliwej analizie przyznało trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia.

Prezentujemy wyniki XXIII edycji Dorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Architektura Betonowa. Nadesłano 30 prac dyplomowych z 10 wydziałów architektury.

zawód architekt

Projektowanie budynków to „architektura netto”, ja działam w sferze „architektury brutto”

konteksty

Wystawa #Archikolaże Ewy P. Porębskiej jest krytyczną refleksją nad współczesną architekturą. To także opowieść o ideałach, postawach projektantów i zmianach architektonicznych priorytetów.

z archiwum architektury

O refleksje na temat artykułu „Na 25-lecie Architektury”, autorstwa Henryka Buszki, opublikowanego w numerze 11/1972 „Architektury” poprosiliśmy Ryszarda Nakoniecznego [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum