Drewno w architekturze

2022-12-28 11:29 Tekst: Ewa Niewiarowska, opracowanie: Kateryna Reshetniak

Prezentujemy wyniki IV edycji ogólnopolskiego konkursu Drewno w Architekturze. Jury nominowało 11 prac, a po wnikliwej analizie przyznało trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia.

Ogłoszenie wyników IV edycji ogólnopolskiego konkursu Drewno w Architekturze na najlepszą pracę magisterską i gala wręczenia nagród odbyły się 25 listopada br. na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. Galę uwieńczono otwarciem wystawy pokonkursowej nagrodzonych i wyróżnionych prac. W uroczystości wzięli udział: prof. Marta Kosior-Kazberuk – pektor Politechniki Białostockiej, Jan Mikołuszko – przewodniczący Rady Nadzorczej Unibep, Krzysztof Zahorenko – dyrektor Operacyjny Unihouse, arch. Tomasz Perkowski – kierownik Działu Projektowego Unihouse, arch. Mateusz Juchimowicz – kierownik Działu Kreowania Produktu Danwood, dr arch. Janusz Grycel – zastępca prezesa Zarządu Oddziału SARP w Białymstoku, prof. Bartosz Czarnecki – prezes Zarządu Oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich w Białymstoku, członkowie Rady Rozwoju Wydziału Architektury oraz pracownicy i studenci.

Uroczystość uświetnił wykład prof. Ewy Kuryłowicz z Kuryłowicz & Associates. Ideą konkursu jest rozpowszechnienie wiedzy o wartościach oraz wyjątkowości architektury drewnianej. Jego organizacja to efekt współpracy Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej z wiodącymi przedsiębiorstwami branży budowlanej w regionie – Unihouse oraz Danwood. Obie firmy w swoich realizacjach bazują na tradycjach drewnianego budownictwa Podlasia, adaptując je do współczesnych potrzeb i wymagań klientów. Celem przedsięwzięcia jest promowanie utalentowanych młodych architektów, a także przedstawionych przez nich innowacyjnych rozwiązań dotyczących zastosowania drewna w projektowaniu. Organizatorzy postanowili odpowiedzieć również na pytanie, czy drewno może być konkurencyjne w stosunku do współczesnych, produkowanych przemysłowo materiałów, takich jak żelbet, metal czy polimery. Na konkurs przysyłane są prace dyplomowe przygotowane na krajowych uczelniach, prowadzących kształcenie z zakresu architektury i urbanistyki, na kierunku architektura lub architektura i urbanistyka, w których została pokazana wszechstronność walorów drewna jako materiału budowlanego, wykończeniowego oraz konstrukcyjnego. Ocenie podlegała prezentowana wartość rozwiązań architektonicznych, a także jakość relacji zachodzących pomiędzy tworzywem i kształtowaną formą.

Do konkursu jury zakwalifikowało 38 prac studentów z całego kraju. Zgodnie z regulaminem, mogły być zgłaszane prace magisterskie przygotowane i obronione w latach 2021-2022. Obrady komisji konkursowej odbyły się 5 listopada. Nadesłane prace oceniało jury w składzie: Aleksander Asanowicz, prof. PB (Przewodniczący), Mateusz Juchimowicz (kierownik Działu Kreowania Produktu Danwood), dr inż. arch. Adam Jakimowicz (Komisarz konkursu), Tomasz Perkowski (Unihouse oddział Unibep), arch. Waldemar Jasiewicz (Podlaska Okręgowa Izba Architektów RP), dr inż. arch. Piotr Trojniel (Prezes Zarządu Białostockiego Oddziału SARP), arch. Zbigniew Maćków (Maćków Pracownia Projektowa). W wyniku obrad jury nominowało 11 prac, a po wnikliwej analizie przyznało trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia. Przewodniczący jury – dr hab. arch. Aleksander Asanowicz, stwierdził, że poziom konkursu był rewelacyjny. To czwarta edycja, z krótką przerwą na pandemię. Z roku na rok mamy coraz lepsze prace i to praktycznie ze wszystkich wydziałów architektury w Polsce. Chyba drewno staje się modne. Kiedyś była cegła, beton, a dziś mamy całą masę interesujących prac z drewnem – dodał. Tegoroczną edycję wzbogacono konkursem fotograficznym dla studentów Politechniki Białostockiej. Ich zadaniem było autorskie zinterpretowanie hasła Drewno w Architekturze i uchwycenie na zdjęciu wyjątkowości tego surowca. Laureatką została Sara Goliszek z Wydziału Architektury PB. Koordynatorem konkursu była mgr Katarzyna Zabłocka z Katedry Sztuki WA PB, a wystawę pokonkursową fotografii przygotowano pod kierunkiem dr. hab. Andrzeja Dworakowskiego, profesora Politechniki Białostockiej.

Spis treści Architektura 01/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. szesnastą edycję konkursu TUP na najlepiej zagospodarowane przestrzenie publiczne w kraju, a także konkursy „Zabytek – nie zapomnij! Denkmal – denk mal dran!" oraz Lider Dostępności.

Apolonia Browarska podsumowuje ubiegłoroczny festiwal MIASTOmovie, a Bal architektek pisze o udziale kobiet w projektowaniu pawilonów Serpentine.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates, JAZ+Architekci, rmk.a Roderyk Milik Architektura, MAQ, BE DDJM Architekci, HRA Architekci, JSK Architekci, Ultra Architects i Q2 Studio oraz Archiplan Studio.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak omawiają książkę Mario Botty „Nikt nie rodzi się architektem”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Gdynię obiecaną” Grzegorza Piątka.

realizacje

Budynek, mimo swej skali, jest bardzo przyjazny. Wtopił się w otoczenie, jakby tam stał od lat. Z zielonego dachu widać panoramę skarpy warszawskiej z zupełnie nowej perspektywy – piszą Dorota Sibińska i Marcin Szczelina o projekcie Kuryłowicz & Associates [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Forma budynku jest prosta i czysta w wyrazie architektonicznym, zaś użyty materiał nawiązuje do złotego okresu miasta, kiedy produkowano tu ceramikę – o projekcie PPA podczaszy pracownia architektury pisze Joanna Kabrońska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Autorom biurowca udało się zapewnić przestrzenność i lekkość konstrukcji, która została wsparta na żelbetowych słupach tworzących głęboki podcień – projekt pracowni Artur Jasiński i Wspólnicy Biuro Architektoniczne komentuje Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Prosta forma budynku bazuje na regularnych kwadratowych modułach, rozmieszczonych symetrycznie w ortogonalnej siatce alejek, w których zaprojektowano różne funkcje – o meksykańskiej realizacji, autorstwa pracowni Estudio MMX pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

O konieczności poszanowania wolności w architekturze pisze dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski, prof. PW, z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Ideą projektu stało się zachowanie specyficznego nastroju miejsca, które utraciło swą podstawę użytkową. Architektowi zależało na podtrzymaniu trwania substancji w zastanym momencie i ekspozycji tej, którą oszczędziły czas i historia – o projekcie pracowni ARÉ Stiasny/Wacławek pisze Grzegorz Stiasny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Ceramika łazienkowa

kolumny studenckie

Prezentujemy wyniki IV edycji ogólnopolskiego konkursu Drewno w Architekturze. Jury nominowało 11 prac, a po wnikliwej analizie przyznało trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia.

Prezentujemy wyniki XXIII edycji Dorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Architektura Betonowa. Nadesłano 30 prac dyplomowych z 10 wydziałów architektury.

zawód architekt

Projektowanie budynków to „architektura netto”, ja działam w sferze „architektury brutto”

konteksty

Wystawa #Archikolaże Ewy P. Porębskiej jest krytyczną refleksją nad współczesną architekturą. To także opowieść o ideałach, postawach projektantów i zmianach architektonicznych priorytetów.

z archiwum architektury

O refleksje na temat artykułu „Na 25-lecie Architektury”, autorstwa Henryka Buszki, opublikowanego w numerze 11/1972 „Architektury” poprosiliśmy Ryszarda Nakoniecznego [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum