Z archiwum „Architektury-murator”

2024-05-28 6:56 Ewa P. Porębska
arch-ranking
Autor: il. archiwum Okładka 10/1997, projekt Jerzy Porębski

Przypominamy pierwsze w kraju oparte na danych finansowych rankingi architektoniczne po 1989 roku. Cytaty wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

Pierwsze zestawienie firm architektonicznych i próbę ich zaszeregowania według deklarowanego obrotu redakcja miesięcznika „Architektura-murator” stworzyła w 1997 roku. Ten swego rodzaju ranking miał na celu nie tyle ocenę biur, co upublicznienie stanu rynku architektonicznego w Polsce po 1989 roku. Wysłaliśmy wówczas do 120 wiodących pracowni formularze, z pytaniami nie tylko o aspekt finansowy całej firmy, lecz także zarobki pracowników czy czas pracy. Uzyskany materiał, pomimo wielu luk (zastrzeżenie poufności lub brak odpowiedzi na niektóre pytania) stanowi ciekawy punkt wyjścia do śledzenia przemian – zauważmy, iż zawód architekta był (według danych GUS z 1996 roku) jednym z najlepiej opłacanych – po dyrektorach przedsiębiorstw, wyższych urzędnikach, prawnikach i górnikach.

Kolejny ranking, opublikowany w naszym miesięczniku w 2002 roku, powstał w wyniku wręcz tytanicznej pracy redakcji, adekwatnej do postawionego ambitnie celu zobrazowania środowiska przed wejściem do Unii Europejskiej. Chcąc dotrzeć do możliwie dużej grupy, wysłaliśmy ponad trzy tysiące ankiet. Otrzymaliśmy sto pięćdziesiąt pięć odpowiedzi, które znów uporządkowane zostały według obrotu firmy; ale w publikacji znalazły się też odpowiedzi przedstawicieli pracowni, stanowiące próbę autooceny poprzez wybranie najlepszej realizacji firmy. Oprócz opisu własnych dokonań projektanci mogli ocenić dorobek krajowej architektury poprzez wyłonienie najwyżej cenionych w Polsce realizacji i pracowni. To swego rodzaju środowiskowe głosowanie na najlepsze pracownie architektoniczne, a więc ranking popularności, wygrała wówczas firma APA Kuryłowicz & Assosiates, tuż za nią grupa JEMS Architekci, na trzecim miejscu Atelier Loegler i Partnerzy.

W publikowanym w bieżącym numerze (a więc po dwudziestu latach), miano najbardziej wpływowego biura zyskało KWK Promes Roberta Koniecznego – nie ma zapewne bardziej rozpoznawalnego na świecie polskiego architekta. Myślę, że wobec zmian zachodzących w ostatnich latach w architekturze, odczuwalnego spadku społecznego prestiżu zawodu, obniżenia poziomu zarobków w stosunku do średniej krajowej, pożyteczna, choćby dla świadomości najmłodszego pokolenia projektantów, byłaby próba stworzenia zestawienia aktualnych danych o firmach architektonicznych, ukazującego nie tylko prestiż, lecz także realne obroty i wynagrodzenia. (EPP)

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego za rok 1996 architekci, ze średnią pensją brutto 1 336 złotych (w tym mężczyźni 1 418 złotych, kobiety 1 060 złotych ) wraz z inżynierami należą do jednej z najlepiej zarabiających grup zawodowych po dyrektorach przedsiębiorstw, wyższych urzędnikach, prawnikach i górnikach. Przytoczone średnie zarobki co prawda nie przyprawiają o zawrót głowy, należy jednak pamiętać, o znacznych różnicach wynagrodzeń. (…) Z sondażu ankietowego przeprowadzonego przez „Architekturę - murator" wynika, ze zarobki kierownika projektu w renomowanej warszawskiej pracowni wynoszą 5 000 złotych. Ewa Rozwadowska, Ukryta mowa liczb, „A-m” 10/1997

Nie sposób zdobyć pełnego aktualnego rejestru wszystkich pracowni. Urząd Patentowy, który prowadzi centralny rejestr wszelkich firm, nie dysponuje takimi danymi. Pracownie architektoniczne klasyfikowane są tam w różny sposób raz z usługami pogrzebowymi, kiedy indziej z firmami budowlanymi. Ewa Rozwadowska, Ukryta mowa liczb, „A-m” 10/1997

Chcemy prezentować dorobek środowiska, a nie oceniać. Mamy nadzieję zainteresować także osoby zawodowo zajmujące się rynkiem architektury, inwestycji budowlanych, a wreszcie grono naszych Czytelników. Chcemy zobrazować środowisko przed wejściem na rynek Unii Europejskiej. Redakcja Architektury-murator, wstęp do rankingu, „A-m” 03/2002

Rejestr. To nie jest gra salonowa, tylko poważny materiał (…) Ranking jest wielkim dziełem i myślę, że wywoła wielką burzę, tym bardziej, że jest niestety dowodem na to, jak jesteśmy rozproszeni, a przez to słabi. Rafał Szczepański, prezes Oddziału Warszawskiego SARP, Wzięty w obroty, „A-m” 04/2002

Staliśmy się dużą firmą. Współpraca z inwestorami, którzy powierzają nam zlecenia warte po kilka milionów dolarów to nasz sukces. Siłą rzeczy taka forma działań powoduje, że relacje projektant-klient stają się kontraktami podmiotów, a nie osób i z obu stron są bardziej zinstytucjonalizowane. Tomasz Durniewicz / WPB, zwycięzca rankingu 2002, „A-m” 04/2002

Spis treści Architektura 06/2024
przegląd

Poznaliśmy najlepsze warszawskie realizacje.

Przedstawiamy laureatów tegorocznej Nagrody Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe 2024.

Krótka historia najmłodszego i jednego z mniej znanych zabytków w Polsce. Budynku zaprojektowanego przez Martę i Lecha Rowińskich z pracowni Beton.

„Długowieczność bierze się z pięknych rzeczy, które ludzie kochają i które chcą zachować, a nie z podstawowego materiału, z którego są zrobione. Dlatego większe znaczenie ma tu architektura niż inżynieria. Musimy więc dbać o relację emocjonalną ludzi i budynków” – mówi Arturowi Celińskiemu Tristan Carfrae, wiceszef firmy ARUP.

W tym numerze polecamy wystawy w Muzeum Architektury we Wrocławiu i w krakowskim SARP-ie, festiwal Gdynia Design Days oraz konferencję Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

Przedstawiamy projekty: drewnianego biurowca w Wielu, autorstwa APA Wojciechowski Architekci, Centrum Folkloru w Sieradzu Nizio Design International, a także Osiedle Zasadowa w Warszawie 77 Studia architektury.

Prezentujemy laureatów krajowego etapu 19. edycji międzynarodowego konkursu Saint-Gobain Architecture Student Contest, a Bal Architektek przedstawia dokonania architektki Stelli Mutegi z Nairobi.

czytelnia

W tym numerze recenzujemy książki: Miasto Waleriana Pidmohylnego i Kraków – miasto zero Rafała Matyi.

konteksty

Prezentujemy 20 pracowni, które mają największy wpływ na postrzeganie i ocenę architektury. Poza wyrazami uznania, w stronę laureatów wysyłamy sygnał - będziemy pokładać w Was szczególną nadzieję, że wspólnie odpowiemy na czasy nowych wyzwań.

realizacje

Ten pozornie prosty budynek, pozbawiony przepychu oraz zbędnych ozdób, swą finezję i rozmach wyraża poprzez proporcje, relacje przestrzenne i dostosowanie do pełnionej funkcji – piszą o nowej realizacji pracowni Kozień Architekci Urszula Forczek-Brataniec i Paweł Jaworski.

Środkiem do zaprojektowania przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni było wykorzystanie naturalnej rzeźby terenu oraz wtopienie w niego budynku – pisze Hubert Trammer o nowej realizacji pracowni Archikunszt Studio i Plus8.pl Architekci.

Budynek, niczym element składanych latami puzzli, mądrze, nienachlanie i bez tworzenia przestrzennych barier wpisuje się w urbanistykę Powiśla – pisze Krzysztof Mycielski o nowej realizacji APA Wojciechowski Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW].

teoria i praktyka

Zaczynam badać jakieś zagadnienie, ponieważ widzę, że potrzebuję zbudować sobie warsztat pracy nad nim. Praktyka staje się więc podstawą do poszukiwań teoretycznych, które potem się na nią z powrotem przekładają – pisze Leszek Wiśniewski, asystent na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Istotną potrzebą człowieka jest identyfikacja z miejscem, w którym żyje. Nowy fragment miasta, który projektujemy, to poszanowanie zastanego kontekstu i wzbogacenie go o nowe wartości – tak o najnowszej realizacji piszą architekci Jan Belina-Brzozowski i Edyta Skiba [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Polskie akcenty i architektoniczne rozwiązania na Salone del Mobile

zawód architekt

Budowanie lokalne jest jedną z tych pięknych idei, które obracają się w pył po zderzeniu z rzeczywistością – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Kuba Woźniczka [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZA WERSJA WYWIADU].

wnętrza 2

To przestrzeń, w której sztuka pobudza kreatywność, inspiruje i integruje. Galeria powstała według koncepcji nazwanej przez jej autorów Warsaw Art Movement – bo prace artystów poruszają odbiorców.

dizajn na zawsze 2

AI usprawnia pracę w pewnych kwestiach, ale niesie za sobą wiele dyskusji etycznych czy prawnych – mówi Mati Sipiora w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE MATERIAŁY].

z archiwum

Przypominamy pierwsze w kraju oparte na danych finansowych rankingi architektoniczne po 1989 roku. Cytaty wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum