Galeria 1. Piętro

2024-05-28 6:58 Tekst: Iwona Ławecka-Marczewska, opracowanie: Anna Żmijewska, zdjęcia: Mood Authors
Galeria 1. Piętro_MIXD_01
Autor: Mood Authors 1 | Przestrzeń przy wejściu do strefy LAB z siedziskami Jacket marki Tacchini autorstwa Patricka Norgueta. Charakterystycznym obiektem tej części jest praca Zofii Kulik Wspaniałość siebie III

To przestrzeń, w której sztuka pobudza kreatywność, inspiruje i integruje. Galeria powstała według koncepcji nazwanej przez jej autorów Warsaw Art Movement – bo prace artystów poruszają odbiorców.

W 2023 roku ING Bank Śląski udostępnił nową przestrzeń w budynku przy placu Unii Lubelskiej w Warszawie – Galerię 1. Piętro. To hybrydowy projekt: miejsce pracy, spotkań z klientami i zebrań pracowników ING, a zarazem przestrzeń wystawiennicza, w której eksponowana jest kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING. Intensywność projektu i prac polskich artystów współczesnych jest podobna. Naszym celem było stworzenie całości, w której dzieła nie będą onieśmielające, a wnętrza stworzą rozbudowane, widoczne tło – mówi o koncepcji Piotr Kalinowski, dyrektor zarządzający i artystyczny MIXD. Dzieła z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING zostały umieszczone w kluczowych miejscach. Do „zlania się” przestrzeni ze sztuką dochodzi najpełniej w centralnym punkcie, przy kawiarni, gdzie można pracować i raczyć się kawą w sąsiedztwie Rzeźby terenu Mikołaja Moskala, odtworzonej w tej skali specjalnie do przestrzeni Galerii 1. Piętro.

Przystępując do działań nad wnętrzami, projektanci z MIXD byli pod wrażeniem kolekcji. Ściśle współpracowali z Kamilą Bondar, kuratorką i prezeską fundacji, która jest autorką ekspozycji. W kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING podoba mi się jej różnorodność i długotrwałość. Pierwsze dzieła były kupowane w latach 90., więc można powiedzieć, że nie jest to „robienie czegoś pod publikę”, ale faktyczne kolekcjonerstwo z duszą – mówi Piotr Kalinowski. Dzieła artystów, które wywołują ciekawość, skłaniają do zastanowienia nad światem i motywują do działania, były dla projektantów głównym źródłem inspiracji. Kierunek prac wyznaczały też takie pojęcia jak indywidualność i balans.

Czas pandemii przyniósł nam okazję do refleksji i zweryfikowania wartości, które są dla nas ważne. Do zmiany perspektywy, do szukania równowagi między życiem prywatnym a pracą. To wszystko skutkuje tym, że biura, do których wracamy, muszą wyglądać inaczej. Te wnętrza powinny być zróżnicowane i elastyczne, pozwalające na skupienie, pracę w komfortowym środowisku – twierdzi Igor Demuth, design manager w MIXD. Zbudowaliśmy przeciwwagę dla wielkomiejskiego, stresującego otoczenia. Postawiliśmy na zróżnicowane materiały, łagodne formy, otoczyliśmy ludzi roślinami – dodaje Demuth.

Architekci z MIXD stanęli przed koniecznością znalezienia odpowiedzi na pytanie, co w czasach, gdy tak popularna jest praca zdalna, czyni biuro miejscem atrakcyjnym i skłania do twórczego współdziałania. Jako projektanci mogliśmy wesprzeć tę motywację za pomocą dizajnu, stworzyć sanktuarium firmy, w którym jej wartości i mocne strony są pielęgnowane i omawiane. Biuro powinno zostać ciekawym uzupełnieniem pracy w domu, miejscem otwartym, dobrze ergonomicznie i dizajnersko przygotowanym, innym w wyglądzie niż dom, będącym jego, nazwijmy to umownie, lepszą wersją – wyjaśnia Piotr Kalinowski. Jak podkreśla inwestor, ING Bank Śląski, brakowało też przestrzeni, w której można zorganizować np. warsztaty, czy wielofunkcyjnego centrum szkoleniowo-konferencyjnego dostępnego dla wszystkich pracowników Grupy ING Banku Śląskiego, a także częściowo dla gości i klientów. Łącznie oddano około 2500 m2 powierzchni przeznaczonej do spotkań, wspólnej pracy, a także organizacji wydarzeń specjalnych.

Spis treści Architektura 06/2024
przegląd

Poznaliśmy najlepsze warszawskie realizacje.

Przedstawiamy laureatów tegorocznej Nagrody Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe 2024.

Krótka historia najmłodszego i jednego z mniej znanych zabytków w Polsce. Budynku zaprojektowanego przez Martę i Lecha Rowińskich z pracowni Beton.

„Długowieczność bierze się z pięknych rzeczy, które ludzie kochają i które chcą zachować, a nie z podstawowego materiału, z którego są zrobione. Dlatego większe znaczenie ma tu architektura niż inżynieria. Musimy więc dbać o relację emocjonalną ludzi i budynków” – mówi Arturowi Celińskiemu Tristan Carfrae, wiceszef firmy ARUP.

W tym numerze polecamy wystawy w Muzeum Architektury we Wrocławiu i w krakowskim SARP-ie, festiwal Gdynia Design Days oraz konferencję Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

Przedstawiamy projekty: drewnianego biurowca w Wielu, autorstwa APA Wojciechowski Architekci, Centrum Folkloru w Sieradzu Nizio Design International, a także Osiedle Zasadowa w Warszawie 77 Studia architektury.

Prezentujemy laureatów krajowego etapu 19. edycji międzynarodowego konkursu Saint-Gobain Architecture Student Contest, a Bal Architektek przedstawia dokonania architektki Stelli Mutegi z Nairobi.

czytelnia

W tym numerze recenzujemy książki: Miasto Waleriana Pidmohylnego i Kraków – miasto zero Rafała Matyi.

konteksty

Prezentujemy 20 pracowni, które mają największy wpływ na postrzeganie i ocenę architektury. Poza wyrazami uznania, w stronę laureatów wysyłamy sygnał - będziemy pokładać w Was szczególną nadzieję, że wspólnie odpowiemy na czasy nowych wyzwań.

realizacje

Ten pozornie prosty budynek, pozbawiony przepychu oraz zbędnych ozdób, swą finezję i rozmach wyraża poprzez proporcje, relacje przestrzenne i dostosowanie do pełnionej funkcji – piszą o nowej realizacji pracowni Kozień Architekci Urszula Forczek-Brataniec i Paweł Jaworski.

Środkiem do zaprojektowania przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni było wykorzystanie naturalnej rzeźby terenu oraz wtopienie w niego budynku – pisze Hubert Trammer o nowej realizacji pracowni Archikunszt Studio i Plus8.pl Architekci.

Budynek, niczym element składanych latami puzzli, mądrze, nienachlanie i bez tworzenia przestrzennych barier wpisuje się w urbanistykę Powiśla – pisze Krzysztof Mycielski o nowej realizacji APA Wojciechowski Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW].

teoria i praktyka

Zaczynam badać jakieś zagadnienie, ponieważ widzę, że potrzebuję zbudować sobie warsztat pracy nad nim. Praktyka staje się więc podstawą do poszukiwań teoretycznych, które potem się na nią z powrotem przekładają – pisze Leszek Wiśniewski, asystent na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Istotną potrzebą człowieka jest identyfikacja z miejscem, w którym żyje. Nowy fragment miasta, który projektujemy, to poszanowanie zastanego kontekstu i wzbogacenie go o nowe wartości – tak o najnowszej realizacji piszą architekci Jan Belina-Brzozowski i Edyta Skiba [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Polskie akcenty i architektoniczne rozwiązania na Salone del Mobile

zawód architekt

Budowanie lokalne jest jedną z tych pięknych idei, które obracają się w pył po zderzeniu z rzeczywistością – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Kuba Woźniczka [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZA WERSJA WYWIADU].

wnętrza 2

To przestrzeń, w której sztuka pobudza kreatywność, inspiruje i integruje. Galeria powstała według koncepcji nazwanej przez jej autorów Warsaw Art Movement – bo prace artystów poruszają odbiorców.

dizajn na zawsze 2

AI usprawnia pracę w pewnych kwestiach, ale niesie za sobą wiele dyskusji etycznych czy prawnych – mówi Mati Sipiora w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE MATERIAŁY].

z archiwum

Przypominamy pierwsze w kraju oparte na danych finansowych rankingi architektoniczne po 1989 roku. Cytaty wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum