Czas nowych wyzwań

2024-05-28 7:04 Opracowanie: Artur Celiński, Michał Sęk

Prezentujemy 20 pracowni, które mają największy wpływ na postrzeganie i ocenę architektury. Poza wyrazami uznania, w stronę laureatów wysyłamy sygnał - będziemy pokładać w Was szczególną nadzieję, że wspólnie odpowiemy na czasy nowych wyzwań.

Najbardziej wpływowe pracownie architektoniczne w Polsce. Ranking „Architektury-murator"

Prezentujemy 20 pracowni, które mają największy wpływ na postrzeganie i ocenę architektury. Poza wyrazami uznania, w stronę laureatów wysyłamy sygnał – będziemy pokładać w Was szczególną nadzieję, że wspólnie odpowiemy na czasy nowych wyzwań

Przedstawiamy listę dwudziestu najbardziej wpływowych pracowni architektonicznych w Polsce. To biura, które w ciągu ostatnich pięciu lat inspirowały nas swoimi realizacjami. Prezentowaliśmy ja na łamach naszego pisma oraz opisywaliśmy zdobywane przez nich nagrody i wyróżnienia. Ich działania kształtowały architektoniczną dyskusję i nierzadko wprowadzały do niej nowe tematy. Wyłoniliśmy te pracownie, bo tego po prostu potrzebujemy. Polska architektura weszła w czas nowych wyzwań, z którymi trzeba sobie wspólnie poradzić. Dobrze wiedzieć, kto swoją pracą najmocniej wpływa na teraźniejszość oraz przyszłość. Miejsce na tej liście to więc nie tylko wyraz uznania, ale także rodzaj zobowiązania do dalszego działania. Na kolejnych stronach prezentujemy pięć najbardziej wpływowych pracowni, na naszej stronie internetowej – całą dwudziestkę.

Jak przygotowaliśmy ten ranking?

Oparliśmy go na dwóch podstawowych kryteriach: po pierwsze – liczbie i rodzaju publikacji w papierowym wydaniu „Architektury-murator”, po drugie – nagrodach i wyróżnieniach w kluczowych, krajowych konkursach architektonicznych. Pod uwagę wzięliśmy ostatnich pięć lat. W każdym numerze „Architektury--murator" publikujemy kilka prezentacji najciekawszych realizacji architektonicznych. Jedną z nich jest prezentacją główną, która wyróżnia się np. liczbą zdjęć i komentarzy. Policzyliśmy obiekty z lat 2019-2024 i przyznaliśmy punkty za ich publikację (trzy za prezentację główną, jeden – za prezentację mniejszą). Przyjrzeliśmy się także rozstrzygnięciom najważniejszych w środowisku konkursów. Wśród nich znalazły się: Życie w Architekturze, Nagroda Roku SARP, nagroda Towarzystwa Urbanistów Polskich na najlepsze przestrzenie publiczne, Wnętrze Roku Stowarzyszenia Architektów Wnętrz, Nagroda Architektoniczna POLITYKI oraz EU Mies van der Rohe Award. Każda pracowania otrzymywała jeden punkt za realizację uwzględnioną w wynikach tych konkursów z lat 2019-2024. Za miejsca na podium zaś (np. wygraną, nagrodę publiczności, nagrodę specjalną) każdej z realizacji zostały przyznane trzy punkty. Dodatkowe punkty można było otrzymać za zakwalifikowanie się do ścisłego finału EU Mies van der Rohe Award. Poszczególne wskaźniki zliczyliśmy i na tej podstawie opracowaliśmy listę obejmującą blisko trzysta pracowni. Połowa z nich zdobyła tylko jeden punkt. Średnia liczba punktów dla pierwszej setki to 7,08.

Wyrazy uznania

Pierwszym dwudziestu z trzystu ujętych w rankingu polskich pracowni architektonicznych zawdzięczamy takie realizacje jak: jeden z aktualnie najlepszych budynków w Europie, czyli Galeria PLATO w Ostrawie; Browary Warszawskie, które w 2022 roku otrzymały od MAPIC Awards 2022 tytuł najlepszej miejskiej rewitalizacji na świecie; Dom Matki Bożej Serdecznej w Warszawie zdobywający coraz szersze wyrazy uznania i jeden z tych oczywistych pretendentów do najważniejszych laurów; przebudowa Muzeum Czartoryskich w Krakowie, którą to Ewa Kuryłowicz nazwała wyznacznikiem nowego wyrazu narodowej wypowiedzi, a przez swoje stonowanie i wyrafinowanie spełniającą warunki dla ponadczasowości, o które w architekturze zawsze chodzi najbardziej, czy też wspaniałą przebudowę i modernizację czytelń i przestrzeni publicznych Biblioteki Narodowej w Warszawie. Wspomniane projekty oddano do użytkowania w ciągu ostatnich pięciu lat. Stojący za nimi proces koncepcyjny nierzadko zaczął się więc znacznie wcześniej. Z pewnością staną się one najbardziej aktualnym wzorcem i punktem odniesienia dla przyszłych realizacji. Będą zatem wpływać nie tylko na wyznaczanie trendów w postrzeganiu architektury przez specjalistów i jej amatorów, lecz także na tworzenie się naszych oczekiwań na kolejne lata.

Zobowiązanie do działania

W tym roku obchodzimy 30-lecie naszego miesięcznika. Dla nas to czas nowych wyzwań. Patrzymy w przeszłość, by lepiej zrozumieć przyszłość. Mocniej wychodzimy z architekturą na miasto – poszerzamy nasze pole zainteresowań, bo wiemy, że wyzwania związanie z przyszłością wymagają współpracy wykraczającej daleko poza środowisko architektów i architektek. W procesie tworzenia ponadsektorowej solidarności i porozumienia wszyscy potrzebujemy osób bądź instytucji, które będą mogły wejść w rolę przewodnika, autorytetu lub pośrednika łączącego odmienne od siebie grupy i interesy. Najbardziej wpływowe pracownie architektoniczne są do tego świetnie przygotowane. Znane są im doskonale prawidła polskiej rzeczywistości budowlanej. Wiedzą, kiedy krótkie „nie da się” jest rzeczywistą barierą, a kiedy zaproszeniem do kreatywności. Rozumieją mentalność poszczególnych interesariuszy i umieją uwzględniać ją w swoich realizacjach. Śledzą także scenę globalną oraz mają wszystkie niezbędne przymioty umożliwiające odróżnienie krótkotrwałych trendów od perspektywicznej trwałej zmiany kierunku. Dzięki temu nie ma w nich ani kompleksów, ani obaw w myśleniu, że to właśnie polska architektura może znaleźć najlepsze rozwiązania na wszystkie te nowe i potencjalnie groźne wyzwania.

Spis treści Architektura 06/2024
przegląd

Poznaliśmy najlepsze warszawskie realizacje.

Przedstawiamy laureatów tegorocznej Nagrody Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe 2024.

Krótka historia najmłodszego i jednego z mniej znanych zabytków w Polsce. Budynku zaprojektowanego przez Martę i Lecha Rowińskich z pracowni Beton.

„Długowieczność bierze się z pięknych rzeczy, które ludzie kochają i które chcą zachować, a nie z podstawowego materiału, z którego są zrobione. Dlatego większe znaczenie ma tu architektura niż inżynieria. Musimy więc dbać o relację emocjonalną ludzi i budynków” – mówi Arturowi Celińskiemu Tristan Carfrae, wiceszef firmy ARUP.

W tym numerze polecamy wystawy w Muzeum Architektury we Wrocławiu i w krakowskim SARP-ie, festiwal Gdynia Design Days oraz konferencję Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

Przedstawiamy projekty: drewnianego biurowca w Wielu, autorstwa APA Wojciechowski Architekci, Centrum Folkloru w Sieradzu Nizio Design International, a także Osiedle Zasadowa w Warszawie 77 Studia architektury.

Prezentujemy laureatów krajowego etapu 19. edycji międzynarodowego konkursu Saint-Gobain Architecture Student Contest, a Bal Architektek przedstawia dokonania architektki Stelli Mutegi z Nairobi.

czytelnia

W tym numerze recenzujemy książki: Miasto Waleriana Pidmohylnego i Kraków – miasto zero Rafała Matyi.

konteksty

Prezentujemy 20 pracowni, które mają największy wpływ na postrzeganie i ocenę architektury. Poza wyrazami uznania, w stronę laureatów wysyłamy sygnał - będziemy pokładać w Was szczególną nadzieję, że wspólnie odpowiemy na czasy nowych wyzwań.

realizacje

Ten pozornie prosty budynek, pozbawiony przepychu oraz zbędnych ozdób, swą finezję i rozmach wyraża poprzez proporcje, relacje przestrzenne i dostosowanie do pełnionej funkcji – piszą o nowej realizacji pracowni Kozień Architekci Urszula Forczek-Brataniec i Paweł Jaworski.

Środkiem do zaprojektowania przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni było wykorzystanie naturalnej rzeźby terenu oraz wtopienie w niego budynku – pisze Hubert Trammer o nowej realizacji pracowni Archikunszt Studio i Plus8.pl Architekci.

Budynek, niczym element składanych latami puzzli, mądrze, nienachlanie i bez tworzenia przestrzennych barier wpisuje się w urbanistykę Powiśla – pisze Krzysztof Mycielski o nowej realizacji APA Wojciechowski Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW].

teoria i praktyka

Zaczynam badać jakieś zagadnienie, ponieważ widzę, że potrzebuję zbudować sobie warsztat pracy nad nim. Praktyka staje się więc podstawą do poszukiwań teoretycznych, które potem się na nią z powrotem przekładają – pisze Leszek Wiśniewski, asystent na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Istotną potrzebą człowieka jest identyfikacja z miejscem, w którym żyje. Nowy fragment miasta, który projektujemy, to poszanowanie zastanego kontekstu i wzbogacenie go o nowe wartości – tak o najnowszej realizacji piszą architekci Jan Belina-Brzozowski i Edyta Skiba [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Polskie akcenty i architektoniczne rozwiązania na Salone del Mobile

zawód architekt

Budowanie lokalne jest jedną z tych pięknych idei, które obracają się w pył po zderzeniu z rzeczywistością – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Kuba Woźniczka [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZA WERSJA WYWIADU].

wnętrza 2

To przestrzeń, w której sztuka pobudza kreatywność, inspiruje i integruje. Galeria powstała według koncepcji nazwanej przez jej autorów Warsaw Art Movement – bo prace artystów poruszają odbiorców.

dizajn na zawsze 2

AI usprawnia pracę w pewnych kwestiach, ale niesie za sobą wiele dyskusji etycznych czy prawnych – mówi Mati Sipiora w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE MATERIAŁY].

z archiwum

Przypominamy pierwsze w kraju oparte na danych finansowych rankingi architektoniczne po 1989 roku. Cytaty wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum