Hotel Barceló / Warszawa

2024-05-28 7:01 Tekst: Krzysztof Mycielski, zdjęcia: Bartosz Makowski

Budynek, niczym element składanych latami puzzli, mądrze, nienachlanie i bez tworzenia przestrzennych barier wpisuje się w urbanistykę Powiśla – pisze Krzysztof Mycielski o nowej realizacji APA Wojciechowski Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW].

Będąc na studiach, dziwiłem się, że nadwiślańska Syrenka stoi na wygwizdowie, przy którym absolutnie nic się nie dzieje. Nie sposób przecenić zmian, które dokonały się tam od tamtego czasu. Bezpośrednie sąsiedztwo pomnika urasta dziś niemal do roli alternatywnego centrum stolicy, doinwestowanego i od rana do późnych godzin tętniącego metropolitarnym życiem. Warszawskie Powiśle to już nie tylko wznoszone w myśl zasady miejskiej akupunktury i stawiane punktowo ważne budynki publiczne, lecz także spójna przestrzeń miejska działająca wedle czytelnej logiki. Przy czym finał tej kreacji jest wciąż jeszcze przed nami, zważywszy, że w myśl rozstrzygniętego przed siedmioma latami konkursu na dopełnienie czeka jeszcze przestrzeń przyległego do wiślanych bulwarów skweru Kahla, na razie tylko częściowo zagospodarowanego z uwagi na stołeczne cięcia budżetowe. Realizacja hotelu Barceló, autorstwa pracowni APA Wojciechowski, była inwestycją dość kluczową dla domknięcia szytej tu na nowo tkanki miejskiej. Nie tylko dlatego, że stanowi ostatni brakujący element urbanistycznej układanki zespołu Elektrowni Powiśle („A-m” 10/2020), którą przekształcili ci sami architekci. Narożnikowy budynek domknął pierzeje dwóch istotnych dla Powiśla szlaków: ulicy Wybrzeże Kościuszkowskie, przy której w sąsiedztwie wzniesionego hotelu stoi zarówno Centrum Nauki Kopernik, jak i Biblioteka Uniwersytecka, z nobliwą ulicą Zajęczą na osi mostu Świętokrzyskiego. Hotel uzupełnił również na terenie elektrowni perspektywę ponownie zabudowanej ulicy Elektrycznej, zwieńczonej wertykalną sylwetą kościoła św. Teresy. Należy uszanować decyzję autorów, iż pomimo wyeksponowanej lokalizacji obiektu nie starali się nadawać mu mocnego indywidualnego charakteru, lecz po prostu konsekwentnie wpisali go w już wykreowany przez siebie kontekst. W budynku tym ważniejsze od stylistycznej ekspresji są jego przestrzenne powiązania z sąsiedztwem.

Spis treści Architektura 06/2024
przegląd

Poznaliśmy najlepsze warszawskie realizacje.

Przedstawiamy laureatów tegorocznej Nagrody Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe 2024.

Krótka historia najmłodszego i jednego z mniej znanych zabytków w Polsce. Budynku zaprojektowanego przez Martę i Lecha Rowińskich z pracowni Beton.

„Długowieczność bierze się z pięknych rzeczy, które ludzie kochają i które chcą zachować, a nie z podstawowego materiału, z którego są zrobione. Dlatego większe znaczenie ma tu architektura niż inżynieria. Musimy więc dbać o relację emocjonalną ludzi i budynków” – mówi Arturowi Celińskiemu Tristan Carfrae, wiceszef firmy ARUP.

W tym numerze polecamy wystawy w Muzeum Architektury we Wrocławiu i w krakowskim SARP-ie, festiwal Gdynia Design Days oraz konferencję Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

Przedstawiamy projekty: drewnianego biurowca w Wielu, autorstwa APA Wojciechowski Architekci, Centrum Folkloru w Sieradzu Nizio Design International, a także Osiedle Zasadowa w Warszawie 77 Studia architektury.

Prezentujemy laureatów krajowego etapu 19. edycji międzynarodowego konkursu Saint-Gobain Architecture Student Contest, a Bal Architektek przedstawia dokonania architektki Stelli Mutegi z Nairobi.

czytelnia

W tym numerze recenzujemy książki: Miasto Waleriana Pidmohylnego i Kraków – miasto zero Rafała Matyi.

konteksty

Prezentujemy 20 pracowni, które mają największy wpływ na postrzeganie i ocenę architektury. Poza wyrazami uznania, w stronę laureatów wysyłamy sygnał - będziemy pokładać w Was szczególną nadzieję, że wspólnie odpowiemy na czasy nowych wyzwań.

realizacje

Ten pozornie prosty budynek, pozbawiony przepychu oraz zbędnych ozdób, swą finezję i rozmach wyraża poprzez proporcje, relacje przestrzenne i dostosowanie do pełnionej funkcji – piszą o nowej realizacji pracowni Kozień Architekci Urszula Forczek-Brataniec i Paweł Jaworski.

Środkiem do zaprojektowania przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni było wykorzystanie naturalnej rzeźby terenu oraz wtopienie w niego budynku – pisze Hubert Trammer o nowej realizacji pracowni Archikunszt Studio i Plus8.pl Architekci.

Budynek, niczym element składanych latami puzzli, mądrze, nienachlanie i bez tworzenia przestrzennych barier wpisuje się w urbanistykę Powiśla – pisze Krzysztof Mycielski o nowej realizacji APA Wojciechowski Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW].

teoria i praktyka

Zaczynam badać jakieś zagadnienie, ponieważ widzę, że potrzebuję zbudować sobie warsztat pracy nad nim. Praktyka staje się więc podstawą do poszukiwań teoretycznych, które potem się na nią z powrotem przekładają – pisze Leszek Wiśniewski, asystent na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

warsztat

Istotną potrzebą człowieka jest identyfikacja z miejscem, w którym żyje. Nowy fragment miasta, który projektujemy, to poszanowanie zastanego kontekstu i wzbogacenie go o nowe wartości – tak o najnowszej realizacji piszą architekci Jan Belina-Brzozowski i Edyta Skiba [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Polskie akcenty i architektoniczne rozwiązania na Salone del Mobile

zawód architekt

Budowanie lokalne jest jedną z tych pięknych idei, które obracają się w pył po zderzeniu z rzeczywistością – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Kuba Woźniczka [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZA WERSJA WYWIADU].

wnętrza 2

To przestrzeń, w której sztuka pobudza kreatywność, inspiruje i integruje. Galeria powstała według koncepcji nazwanej przez jej autorów Warsaw Art Movement – bo prace artystów poruszają odbiorców.

dizajn na zawsze 2

AI usprawnia pracę w pewnych kwestiach, ale niesie za sobą wiele dyskusji etycznych czy prawnych – mówi Mati Sipiora w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE MATERIAŁY].

z archiwum

Przypominamy pierwsze w kraju oparte na danych finansowych rankingi architektoniczne po 1989 roku. Cytaty wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum