Co się projektuje
Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: 3MK Projekt, Pracownia Projektowa Zuzanna Bujacz-Jaworska oraz Marcin Kwietowicz, Consultor Architekci, Katarzyna Jędrzejczak, Michał Siedacz, Adam Specht i Marcin Podlewski, Grupa 5 Architekci, Wojciech Sumlet Architektura, JEMS Architekci, Krzysztof i Renata Makowscy oraz Łukasz Mużacz, PIG Architekci i Piotr Głowacki.
Centrum Kultury i Tradycji w Żarach
W konkursie na adaptację zamku w Żarach zwyciężył zespół 3MK Projekt, Pracownia Projektowa Zuzanna Bujacz-Jaworska oraz Marcin Kwietowicz.
Historia żarskiego zamku sięgają XIII wieku, na przestrzeni stuleci należał do kilku rodów, ale pełnił też funkcje publiczne. W czasie II wojny jedno skrzydło zabytku zostało poważnie uszkodzone. Prace konserwatorskie prowadzono tu aż do lat 90., ale w 2019 roku na zamkowej wieży wybuchł pożar, w całości trawiąc jego drewnianą nadbudówkę, niszcząc fragment dachu oraz elewację. Zdewastowany obiekt wymagał pilnej interwencji. Dotychczas władzom Żar udało się zabezpieczyć obiekt i odbudować hełm wieży. Zaplanowały jednak generalny remont i adaptację budynku na Międzynarodowe Centrum Kultury i Tradycji. Projekt postanowiły wyłonić w konkursie zorganizowanym we współpracy z zielonogórskim SARP-em. Według założeń historyczny gmach pełnić ma wiele nowych funkcji. Przewidziano w nim m.in. miejsce na organizację koncertów, wystaw i małych konferencji, część przeznaczono na siedzibę Urzędu Stanu Cywilnego, część na hotel. Autorzy zwycięskiej pracy poszczególne funkcje rozplanowali w niezależnych obiektach, z osobnymi wejściami. Urząd Stanu Cywilnego przewidzieli w przybudówce od strony południowej. Wieża bramna oraz wieżyczka w narożniku południowo-zachodnim pełnić będą funkcje hotelowe, a na parterze, bezpośrednio przy wejściu do budynku, zlokalizowano punkt informacji turystycznej. W północnym i zachodnim skrzydle wysokiego parteru znajdzie się sala koncertowa, a drugie piętro wypełnią zróżnicowane funkcje kulturalne oraz część biurowo-administracyjna. Dziedziniec architekci postanowili przekryć możliwie lekką, przeszkloną konstrukcją. Zabieg ten pozwala też na usunięcie wtórnie wprowadzonych okien w krużgankach i przywrócenie pierwotnego, renesansowego wyrazu – tłumaczą.
Projekt konkursowy: 2022