Jacek Bułat

2024-01-26 12:51 Rozmawiała: Aleksandra Czupkiewicz
Jacek Bułat
Autor: fot. Przemysław Turlej Jacek Bułat

Zdobywania zleceń nikt nas nie uczy, a stanowi to istotną część naszego zawodu – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Jacek Bułat.

Funkcjonuje Pan w zawodzie architekta od końca lat 70. Jak z perspektywy czasu ocenia Pan realia pracy w państwowych biurach projektowych w stosunku do prywatnej praktyki?

Po raz pierwszy jestem postawiony w roli nestora architektury... Zaczynając pracę w końcówce lat 70., ceniłem fakt, że w biurach projektowych pracowało się w zespołach stu- czy dwustuosobowych. Od czasu do czasu organizowano spotkania wewnętrzne, na których omawiano wszystkie projekty, niezależnie od ich stadium. W architekturze oceniano wtedy także pewną jej słuszność, estetykę, to czy projekt odpowiada danemu miejscu itd. Teraz jesteśmy weryfikowani pod względem przestrzegania paragrafów, nie ma natomiast procedury, która wartościuje choćby estetykę. Mam wrażenie, że obecnie funkcja sprawdzającego istnieje jedynie jako podpis na rysunku, a drobny błąd to dla architekta naprawdę ciężka sytuacja na budowie. Dawniej przychodząc do pracy, siadałem za biurkiem i czekałem aż kierownik zespołu przydzieli mi zadanie. Dziś jestem wolnym człowiekiem, ale o pracę muszę zabiegać sam. Zdobywania zleceń nikt nas nie uczy, a stanowi to istotną część naszego zawodu, wliczam w to także udział w przetargach czy konkursach.

Czy można i czy jest sens wartościować funkcjonowanie architektów w poprzednim systemie i dzisiaj? Co było lepsze?

Trudno mi odpowiedzieć. To w dużych biurach, przy tak ważnych ludziach jak m.in. Jerzy Buszkiewicz czy Bogdan Bednarek, nauczyłem się rzemiosła i właściwego podejścia do pracy. Przechodząc do własnej pracowni, te wartości chciałem przekazać dalej, ale dziś zespoły są mniejsze, a czas na opracowanie projektu krótszy. I choć technika komputerowa przyspiesza pewne rzeczy, to także prowokuje mimowolne błędy na zasadzie kopiuj – wklej. Dużą rolę nadal odgrywa w naszej pracy rozmowa. Mamy sześcioosobowy zespół, a jednocześnie pracujemy nad wieloma projektami. Siedzimy blisko siebie, więc kiedy ktoś zgłasza problem albo chciałby przedyskutować jakąś kwestię, to pochylamy się nad tym. Konfrontacja swoich pomysłów z innymi jest bardzo cenna – zapobiega odpływaniu w irracjonalne ścieżki projektowe.

Spis treści Architektura 02/2024
przegląd

Relacjonujemy finał konkursu Polski Cement w Architekturze, a Bal Architektek poleca twórczość Aleksandry Wróbel, Weroniki Zdziarskiej i Asi Zwierzchowskiej.

Wszyscy chcą mówić o swoich aktualnych potrzebach, i to się zwykle przekłada się na program użytkowy. Jednak sposób korzystania z obiektu zmienia się najczęściej w ciągu jednego pokolenia, czyli co 20–25 lat – mówi Dietmar Eberle w rozmowie z Maciejem Jagielakiem.

Z a wybitne osiągnięcia na polu twórczości, rozumianym jako inspirowanie i prowokowanie do dyskusji, czym jest architektura – tak jury uzasadniało przyznanie Honorowej Nagrody SARP Ewie P. Porębskiej. Uroczystość połączona z odsłonięciem pamiątkowej tablicy z nazwiskiem laureatki odbyła się 8 grudnia 2023 roku w siedzibie SARP w Warszawie.

Prezentujemy recenzje książek: „Walka o dom. Wspomnienia syryjskiej architektki" oraz „Pochwała cienia".

Od 3 listopada do 9 grudnia 2023 roku w prestiżowej berlińskiej galerii – Architektur Galerie Berlin przy Karl Marx Allee – można było oglądać wystawę „The Matter of Layers". To była pierwsza prezentacja pracowni JEMS poza polskim kontekstem.

Jakub Piórkowski, współautor projektu Przystani Wida 2A, prezentowanej w numerze 12/2024 „Architektury-murator” zabiera głos w sprawie komentarza Daniela Załuskiego.

konteksty

Jaka tematyka, materiały – prezentowane w A-m 1994–2023 – były dla Ciebie najważniejsze, najbardziej inspirujące, znaczące w tym okresie? Jakie tematy powinien Twoim zdaniem miesięcznik poruszać obecnie, oraz w przyszłości, aby były jak najbardziej wartościowe w obliczu zmian jakie zachodzą wokół i wyzwań – środowiskowych, społecznych, politycznych, kulturowych i innych?

Gdy tworzyliśmy "Architekturę-murator" uważałam, że potrzebna jest przestrzeń do aktualnej dyskusji, ale by też móc ją utrwalać dla kolejnych pokoleń w profesjonalny i dobrze udokumentowany sposób – mówi Arturowi Celińskiemu Ewa P. Porębska, a Artur Celiński odpowiada Ewie P. Porębskiej na pytania o to, jak tę przeszłość wykorzystać do tworzenia lepszej przyszłości.

W naszym cyklu Z archiwum z okazji 30-lecia „Architektury-murator" przypominamy rozmowę „Opatrzność czuwa, czyli co się nie zdarzyło w polskiej architekturze (1994-2004)" z numeru 10/2004. Artykuł komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska [SKANY ARTYKUŁU TYLKO W CYFROWYM WYDANIU].

realizacje

Przebudowany obiekt łączy potrzebę wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań i zapewnienia lepszej dostępności z zachowaniem historycznej tożsamości – piszą Monika Arczyńska i Karol Drobniewski o najnowszej realizacji biur Autorska Pracowania Architektoniczna - Jacek Bułat oraz Warsztat Architektury Pracownia Autorska Krzysztof Kozłowski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Obie części, nowa i stara, połączone są na kilku poziomach, stwarzając strukturę, która pozwala kształtować zróżnicowane scenariusze działań – pisze Marcin Brataniec o nowej realizacji pracowni 55Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ILUSTRACJI].

Obiekt ujmuje lapidarną formą. Ceglaną elewację o światłocieniowej fakturze ożywia tylko jednostajny rytm ponadwymiarowych kwadratowych okien – pisze Jerzy S. Majewski o nowej realizacji pracowni Atelier Tektura [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Bryłę biurowca można przyrównać do rozłupanego kamienia – od strony zieleni, spod jego klasycznie kształtowanej powłoki, wyłania się inna materia pisze Krzysztof Mycielski o nowej realizacji pracowni A5 Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Architekci wzbogacili modernistyczny budynek o nową warstwę śląskiej tożsamości, stosując przy tym zasady zrównoważonego projektowania – pisze Ryszard Nakonieczny o nowej realizacji pracowni Małeccy Biuro Projektowe [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Charakterystycznym elementem budynku jest lokalny kwarcyt, który został wykorzystany zarówno na fasadzie, jak również do wykończenia wnętrz pisze Wiktor Kowalski o nowej realizacji pracowni Kengo Kuma & Associates [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

Teoria architektury będzie pogłębiać powiązania z medycyną oraz naukami społecznymi i przyrodniczymi, powinna też wrócić do pytań dotyczących etyki działalności architektów – pisze dr hab. inż. arch. Agnieszki Tomaszewicz, profesorka na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, zastępczyni redaktorki naczelnej czasopisma „Architectus”.

warsztat

Najważniejszą i najtrudniejszą częścią projektu była nie tylko readaptacja zabytkowego klasztoru i budowa nowych obiektów wpisujących się w kontekst, lecz przede wszystkim dopasowanie nowej części do nieprzerwanie działającego w budynku zakonu – o najnowszej realizacji Arche - less is core piszą Piotr Grochowski, Wojciech Kolęda [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Kuchnia szyta na miarę – nowości od wiodących producentów

zawód architekt

Zdobywania zleceń nikt nas nie uczy, a stanowi to istotną część naszego zawodu – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Jacek Bułat.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum