Nowe Żerniki we Wrocławiu to projekt pionierski jak na standardy polskiej współczesnej architektury. Modelowy zarówno w warstwie ideowej, jak i organizacyjnej, bowiem po raz pierwszy zdarzyło się, by nad koncepcją pracowało tak wiele biur architektonicznych wraz SARP-em, Izbą Architektów, przedstawicielami samorządu, deweloperami. Mamy głębokie przekonanie, że (…) upolitycznienie debaty o przestrzeni, zwieńczone realizacją nowego fragmentu miasta, pozwoli skonstruować dobry, współczesny model kształtowania urbanistyki, w którym wszystkie strony odnoszą korzyść – tak pisze o podjętych działaniach Zbigniew Maćków, jeden z liderów projektu. Ufam, iż zamieszczona w tym numerze „Architektury-murator” pierwsza tak pełna publikacja realizacji Nowych Żernik przyczyni się do upowszechnienia tej dyskusji. Ewa P. Porębska
Na początku każdy ma pokusę, by patrzeć na miejscowych z góry. Pojawiają się pytania: po co oni to tak robią, to przecież głupie. Potem to mija. Zaczynamy rozumieć dlaczego lokalna architektura kształtuje się w taki, a nie inny sposób – z Karolina Ozimek, polską architektką od 2018 roku mieszkającą i pracującą w Dhace, rozmawia Anna Dudzińska.
Książki wybrał i opisał architekt Stanisław Rewski, jeden z założycieli warszawskiej pracowni HRA Architekci, współautor wielu budynków mieszkalnych i biurowych, w tym nagradzanego biurowca Nowogrodzka Square w Warszawie.
Street Cloud to internetowa edukacyjno-animacyjna mikrotelewizja kolektywu antyRAMA, popularyzująca tematykę interdyscyplinarnej kultury miejskiej. Celem przedsięwzięcia jest zrozumienie procesów zachodzących we współczesnych miastach. W każdy wtorek i czwartek odbywają się rozmowy pod nazwą Miastoranek, m.in. o początkach kariery młodych projektantów, innowacjach miejskich, planowaniu przestrzennym, sztuce w przestrzeni publicznej oraz zjawiskach w kulturze. Obok podsumowanie kolejnych organizowanych przez Street Cloud spotkań.
Nowe Żerniki to powrót do dyskusji o narzędziach prawnych dających pole do tworzenia odpowiedniej polityki mieszkaniowej. O bezprecedensowej wrocławskiej realizacji piszą Monika Konrad i Łukasz Pancewicz. Publikujemy też założenia i historię przedsięwzięcia.
Budynek znalazł się w finale IX edycji konkursu Życie w Architekturze. Wynika to ze świetnych parametrów w kategorii odpowiedzialności klimatycznej. O realizacji biura Pasywny M² pisze Dariusz Śmiechowski.
Współczesność stawia przed architekturą coraz to nowe wyzwania. Kryteria oceny architektury nie są niezmienne. Dlatego poza tradycyjnymi kategoriami, w obecnej edycji konkursu organizatorzy ustanowili dwie nowe, związane z odpowiedzialnością wobec klimatu i społeczeństwa. Gala finałowa i rozstrzygnięcie konkursu odbyły się online, ze względu na światową pandemię. Uroczystość transmitowaną ze studia w Centralnym Domu Technologii tylko tego dnia obejrzało blisko 3000 osób.
W tegorocznej edycji o statuetki ARCHITEKTURY walczyły obiekty zrealizowane w Polsce w latach 2015-2019. Nagrody przyznane zostały w pięciu kategoriach tradycyjnych i dwóch nowych: dla najlepszego obiektu projektowanego dla klimatu i najlepszego obiektu odpowiedzialnego społecznie. Spośród wszystkich nadesłanych projektów jury wybrało także laureata nagrody specjalnej: dla realizacji najpełniej odpowiadającej na wyzwania współczesności.
Spośród 459 obiektów zgłoszonych do konkursu jury w II etapie obrad wybrało 49 finalistów. Brały one udział w plebiscycie na Ulubieńca Polski. To także spośród nich jury wybrało 21 nominacji. Poniżej 49 obiektów w podziale na kategorie (kolejność losowa): obiekty projektowane dla klimatu, odpowiedzialne społecznie, użyteczności publicznej, komercyjne, wielorodzinne, jednorodzinne i przestrzenie publiczne.
W dniach 7-8 października 2020 roku w Warszawskim Pawilonie Architektury Zodiak odbyło się otwarte dla publiczności posiedzenie jury. Tym razem jednak ze względu na ograniczenia związane z pandemią było ono transmitowane on-line. Autorzy nominowanych realizacji zaprezentowali swoje projekty, starając się przekonać do nich jurorów, którzy na żywo komentowali te wystąpienia i zadawali pytania. Obrady można było śledzić na profilu fb i kanale Youtube „A-m”.
Zastosowane rozwiązania przestrzenne oraz materiałowe nawiązują do sztuki ludowej tego regionu, jednocześnie odpowiadając na wyzwania klimatyczne - pisze Radosław Stach.
Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej profesora Politechniki Białostockiej Aleksandra Asanowicza.
Architekci stają dziś przed wyzwaniem takiego zaprojektowania tkanki miejskiej i pojedynczego budynku, aby z jednej strony stworzyć środowisko odporne na zdarzenia związane ze zmianą klimatu, a z drugiej przyjazne do życia dla mieszkańców. Jerzy Kwiatkowski z Wydziału Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska PW o nowych wyzwaniach dla architektury i jej ewaluacji w kontekście zmiany klimatu.
Wyzwaniem było dostosowanie neoklasycznego budynku do współczesnych standardów hotelowych. Architektom zależało przede wszystkim na odzwierciedleniu historii oraz wielkomiejskiego charakteru miejsca, a także otwarciu się na miasto. O wyzwaniach związanych z realizacją pisze Marcin Garbacki.
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.
Architekt zawsze stoi przed dużymi wyzwaniami i to się nie zmienia od wieków. Zmieniają się tylko priorytety. O świadomości wyzwań społecznych i klimatycznych oraz współpracy z władzami samorządowymi z Magdą Paryną rozmawia Maja Mozga-Górecka.
Przypominamy trzy krótkie felietony opublikowane w roku 1991 w cyklu Kolumna Zygmunta. Ich autorem jest Zygmunt Skrzydlewski - legendarny sekretarz generalny SARP trzech kadencji (1961-1971, 1982-1988, 1991-1994), jak również redaktor naczelny „Architektury” w latach 70. W swoich opowieściach-anegdotach przywołuje atmosferę panującą w środowisku architektonicznym czasów PRL i barwne postaci, które na zawsze zapisały się w historii polskiej architektury. O wstęp do tych artykułów poprosiliśmy warszawskiego architekta Krzysztofa Chwaliboga, wieloletniego prezesa SARP, podobnie jak Zygmunt Skrzydlewski zaangażowanego w działalność stowarzyszeniową i społeczną.
Pracę w Nowym Jorku można rozpocząć na dwa sposoby: mając konkretne zlecenie i sieć kontaktów lub postawić na stopniowy, bardziej organiczny wzrost. My poszliśmy tą drugą ścieżką. Nie pracujemy dla nagród, ale one się pojawiają i bardzo nas to cieszy. Polska architektka Karolina Częczek o tym, jak założyć biuro w Nowym Jorku i sprawić, by zostało ono uznane za jedną z 50 najlepszych architektonicznych firm roku.
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum