Architektura-murator - 2021-02
Autor: Paweł Kucharczuk z wykorzystaniem zdjęcia autorstwa Marcina Czechowicza <p>Bardzo jestem ciekawa jak będzie, a raczej jak mógłby wyglądać za 10 lat cykl wywiadów z architektkami. Piszę „jak mógłby wyglądać” bo przecież nikt z nas nie sądzi, że płeć w tym zawodzie jeszcze będzie się liczyć. Większość architektów to mężczyźni, więc mężczyźni piszą historię i lansują swój punkt widzenia, nawet nie bardzo o tym wiedząc. To jest sztuczne, lecz wynika z bardzo długiej historii – twierdzi jedna z najbardziej znanych polskich architektek Ewa Kuryłowicz, dodając jednak optymistycznie: zmiany nie da się już zatrzymać. <br />My kobiety doszłyśmy do tego, że możemy wyrażać swoje ambicje i dążenia („A-m” 12/2020). W bieżącym numerze <br />„Architektury-murator” rozmowa z Agatą Twardoch, autorką i inicjatorką cyklu rozmów z architektkami. Nasz zawód może być realizowany na wiele różnych sposobów. Ten kobiecy może być inny, ale ważne, żeby nie był traktowany jako gorszy – podsumowuje. Tak, ta zmiana jest trwała i zaszła na naszych oczach. Ewa P. Porębska</p>
Architektura-murator 02/2021

Bardzo jestem ciekawa jak będzie, a raczej jak mógłby wyglądać za 10 lat cykl wywiadów z architektkami. Piszę „jak mógłby wyglądać”, bo przecież nikt z nas nie sądzi, że płeć w tym zawodzie jeszcze będzie się liczyć. Większość architektów to mężczyźni, więc mężczyźni piszą historię i lansują swój punkt widzenia, nawet nie bardzo o tym wiedząc. To jest sztuczne, lecz wynika z bardzo długiej historii – twierdzi jedna z najbardziej znanych polskich architektek Ewa Kuryłowicz, dodając jednak optymistycznie: zmiany nie da się już zatrzymać. My kobiety doszłyśmy do tego, że możemy wyrażać swoje ambicje i dążenia („A-m” 12/2020). W bieżącym numerze „Architektury-murator” rozmowa z Agatą Twardoch, autorką i inicjatorką cyklu wywiadów z architektkami. Nasz zawód może być realizowany na wiele różnych sposobów. Ten kobiecy może być inny, ale ważne, żeby nie był traktowany jako gorszy – podsumowuje. Tak, ta zmiana jest trwała i zaszła na naszych oczach. Ewa P. Porębska

Spis treści Architektura 02/2021
realizacje

Mauzoleum w Michniowie nabiera znaczenia uniwersalnego. Wykracza ponad wojenną tragedię własnego narodu, budząc refleksje i skojarzenia szersze od tych prezentowanych w scenariuszu wystawy. O nowej realizacji projektu Nizio Design International piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak oraz Jerzy S. Majewski. Publikujemy też tekst założeń autorskich i historię powstania mauzoleum.

Obiekt z nową funkcją powstał w wyniku adaptacji zabudowań z lat 60. usytuowanych w sąsiedztwie założenia zabytkowego dworu z parkiem. O nowym pawilonie w Prusewie koło Białogóry pisze Anna Lorens.

Największy atut projektu atelier artystki sztuk wizualnych Moniki Sosnowskiej to szczerość. Budynek jest tym, czym miał być – warsztatem. O nowej realizacji Architecture Club pisze Zygmunt Borawski.

przegląd

Najciekawsze nowe publikacje o architekturze i mieście. W tym numerze Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak recenzują książkę „Dostępność na plus, 60+” pod redakcją Agnieszki Labus, a Grzegorz Stiasny „Miejsca trudne – transdyscyplinarny model badań. O przestrzeni placu Piłsudskiego i placu Defilad”.

Już po raz szósty stolica wybrała najlepsze realizacje i wydarzenia architektoniczne minionego roku. Relacjonujemy również najnowsze internetowe spotkania z cyklu Miastoranek oraz podsumowujemy ostatnią edycję konkursu Lider Dostępności.

Przegląd najnowszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu m.in. OVO Grąbczewscy Architekci, BE DDJM Architekci, Grupa 5 Architekci, NM architekci, ARP Manecki, ARE Stiasny & Wacławek, 4am Architekci i Arr Architecture.

wnętrza

Projekt Nataszy Minasiewicz w jednej z najgęściej zabudowanych dzielnic Hongkongu powstał z inspiracji teorią formy otwartej Oskara Hansena – pisze dla „Architektury-murator” Emily Verla Bovino.

technika

Obiekt jest przykładem nowej ery prefabrykacji cyfrowej elementów o wielu skalach. Od wielokrzywiznowej aluminiowej okładziny fasadowej po 72-metrową pieszą kładkę. O nowej realizacji Diller Scofidio + Renfro pisze Radosław Stach.

warsztat

Jednym z najciekawszych wyzwań podczas przebudowy Fabryki Norblina było przesunięcie zabytkowego budynku na czas wykonania ścian szczelinowych oraz konstrukcji żelbetowej. Ostatni raz taka operacja była przeprowadzana w Warszawie w latach 70. O wyzwaniach związanych z realizacją pisze Małgorzata Badzyńska-Trojan.

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

Oświetlenie dekoracyjne i systemowe do wnętrz użyteczności publicznej oraz prywatnych.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dziekana Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej dr. hab. inż. arch. Krzysztofa Koszewskiego.

konteksty

Aby dać mieszkańcom szansę przemieszczania się przy zachowaniu dystansu społecznego, w 2020 roku w miastach na całym świecie zaczęto wprowadzać udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Działano za pomocą prostych środków: zwężenie pasów ruchu, poszerzenie chodników, wyznaczenie na jezdni ścieżek rowerowych. Jak pandemia zmieniła naszą mobilność. a także środki transportu? I jaką lekcję miasta oraz my wszyscy możemy wyciągnąć z kryzysowej sytuacji roku 2020?

Nasz zawód może być realizowany na wiele różnych sposobów. Ten kobiecy może być inny, ale ważne, żeby nie był traktowany jako gorszy. Agata Twardoch, inicjatorka i autorka cyklu Architektki, o swojej pracy badawczej i rozumieniu architektonicznej profesji.

zawód architekt

Makiety to nasze najważniejsze narzędzie pracy. Uczymy się na nich. Są zapisem procesu projektowego. O pracy z modelem, doświadczeniach praktyki w biurze Herzoga i de Meurona i prowadzeniu firmy w Szwajcarii z Pawłem Krzemińskim rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

Przypominamy artykuł poświęcony warszawskim kinom autorstwa architekta Włodzimierza Gepperta. Przedstawia on w skrócie historię kin stołecznych od lat 30. po lata 60. XX wieku, omawiając różnice występujące w ich projektowaniu. Artykuł jest bogato ilustrowany zdjęciami i rysunkami takich kin jak Bajka, Sawa, Luna, Wars, Wisła, Femina i Atlantic. O komentarz poprosiliśmy warszawskich architektów Grzegorza Stiasnego i Jakuba Wacławka prowadzących pracownię ARÉ, autorów przebudów i adaptacji kilku dawnych historycznych kin, między innymi prezentowanego w artykule kina Bajka.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum