Wystawa w muzeum / Sulejówek
Autorzy wystawy postawili na dotarcie do widzów w drodze prowadzenia narracji konceptualnie, pozostawiając im jednak miejsce na refleksje. O realizacji biur Ralph Appelbaum Associates, Inc., WXCA i Platige Image pisze Ewa Kuryłowicz.
Koncepcja i realizacja Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku ma swoją historię od roku 2008, kiedy Fundacja Rodziny Józefa Piłsudskiego podpisała umowę założycielską z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Idea wystawy powstawała równolegle z wizją całego założenia, by w 2014 roku przybrać formę scenariusza, który stał się podstawą do konkursu. Do współzawodnictwa przystąpiło 13 zespołów. W pierwszym etapie złożono 6 prac. Werdykt jury po drugim etapie jednoznacznie wskazał zwycięską pracę, która zdystansowała pozostałych – nie przyznano bowiem drugiej nagrody, a jedynie dwie równorzędne trzecie oraz wyróżnienie. Laureaci – konsorcjum WXCA/RAA/Platige Image – projekt zakończyli trzy lata przed otwarciem placówki w 2020 roku. Wystawę, której koszt wynosił ok. 37 mln zł, realizowała firma wyłoniona w przetargu – MWE, w ścisłej współpracy z projektantami oraz z udziałem wykonawcy – przedsiębiorstwa Porr, pod kuratelą dyrekcji muzeum.