Konkurs Dobry Wzór 2023

2023-12-21 11:53

Przedstawiamy wyniki konkursu Dobry Wzór 2023.

27 października poznaliśmy zwycięzców 30. edycji konkursu Dobry Wzór, organizowanego od 1993 roku przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego (IWP). Jego celem jest promocja polskiego dizajnu, rodzimego rzemiosła i usług. W jubileuszowej edycji produkty można było zgłaszać w 14 kategoriach: Dom (8 podkategorii); Food Design (artykuły spożywcze i urządzenia kuchenne), Usługi, Grafika użytkowa / Komunikacja, Opakowania, Nowe technologie, Przestrzeń publiczna, Transport, Web Design, Praca/Biuro, Dzieci, Sport, Rzemiosło, Nowe materiały oraz Szczęśliwa trzynastka – dodatkowej kategorii dla wyrobów niebędących w masowej produkcji. Do tegorocznej edycji zgłosiły się aż 163 firmy, z czego 114 dotarło do finału. Jury w składzie: Agnieszka Wasilewska (IWP) – przewodnicząca jury, Piotr Gliński (Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Cezariusz Lesisz (Agencja Rozwoju Przemysłu), Edyta Demby-Siwek (Urząd Patentowy RP), Izabela Banaś (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości), Michał Piernikowski (Łódź Design Festival), Marek Adamczewski (ASP w Gdańsku), Mikołaj Wierszyłłowski (Stowarzyszenie Projektowe SPFP), Kamil Kowalski (Integracja LAB), Michał Góras (Polska Fundacja Narodowa), Katarzyna Księżopolska (Magazif.com), Grzegorz Łapanowski (dziennikarz kulinarny) wybrało 18 produktów wyróżniających się innowacyjnością, funkcjonalnością i jakością wdrażanych rozwiązań.

Dodatkowo patroni i partnerzy przyznali 8 nagród specjalnych. Podczas gali finałowej, która odbyła się w siedzibie IWP w Warszawie, medalami Zasłużony Kulturze Gloria Artis uhonorowano dwie wybitne projektantki: Alicję Gutkowską-Wyszogrodzką – twórczynię tkaniny użytkowej i dekoracyjnej, oraz Danutę Duszniak – autorkę blisko 60 wzorów ceramiki użytkowej. Statuetki laureata oraz Godło Dobrego Wzoru 2023 w kategorii Dom przyznano w 8 podkategoriach: Meble – stół drewniany Chamfer marki Selfia autorstwa Ewy Półtorak; Łazienka – płytki ceramiczne Neve Creative by Maja Ganszyniec marki Ceramika Paradyż; Kuchnia i jadalnia – bateria kuchenna Icon semi-pro marki Franke; Ogród – donice Roma marki Lamela, projekt: Dorota Skalska-Stefańska, Maciej Stefański; Tekstylia i dekoracje – modułowy pojemnik do przechowywania marki orga.nicer, projekt: Kabo & Pydo, producent: Orplast; Oświetlenie – komponenty do opraw oświetleniowych NAMI23 marki Topmet, projekt: Agata Szafran, producent: Topmet Light; Wyposażenie wnętrz – kolekcja klamek do drzwi marki Aprile, projekt: Maria Jeglińska-Adamczewska, producent: Enger Robert Kwiecień; w podkategorii RTV/AGD nagrody nie przyznano.

W nowej kategorii Food Design Godło Dobrego Wzoru otrzymały napoje funkcjonalne w proszku marki By.herbs, projekt: Mikołaj Chrostowski, producent: Superhuman by Nature, a w kategoriach: Usługi – internetowa wypożyczalnia zabawek Figlisto, projekt: Marek Wąsowski, producent: STILO Marek Wąsowski; Grafika użytkowa / Komunikacja – katalog wystawy Wydawnictwa NCK – Wenus. Schulz/Cranach, projekt serii: Kama Schinwelska, Marcin Gwiazdowski / Elipsy, koncepcja edytorska: Katarzyna Flera, projekt okładki: Antonina Konopelska; Opakowania – kolekcja kosmetyków do pielęgnacji włosów marki Neboa, producent: Eurus; Nowe technologie – słup ogrodzeniowy Multibox 500X300 marki Wiśniowski, projekt: zespół pod przewodnictwem Grzegorza Mruka; Transport – rower towarowy / cargo Hazay Bikes, projekt: Jakub Garstkiewicz, Marcin Ciesielski i Marcin Grausch; Praca/Biuro – bluza i spodnie ochronne marki Lahti Pro, projekt: Bartłomiej Gburzyński, producent: Profix; Dzieci – hybrydowe ortezy kończyn dolnych drukowane w technologii 3D marki Ortheo3D projektu Daniela Czyszczonia, które uzyskały również nagrodę specjalną Integracji LAB – Wzór Roku 2023 dla Integracji; Rzemiosło – ceramiczny nawadniacz do roślin Glandes marki Bloom Ceramic projektu Karoliny Kulis; Nowe materiały – koło meblowe Anika EVO marki Tente. Szczęśliwa trzynastka trafiła do Gabrieli Kawińskiej za edukacyjną zabawkę LAS.

Spis treści Architektura 01/2024
przegląd

Premierę macedońskiej wersji książki pt. „Warszawa rysuje Skopje" relacjonuje jej autorka – Kinga Nettmann-Multanowska, a Bal Architektek pyta o zasadność przyznawania nagród architektonicznych pojedynczym osobom.

Przedstawiamy wyniki konkursu Dobry Wzór 2023.

Przedstawiamy wyniki 17. edycji konkursu na najlepiej zagospodarowane przestrzenie publiczne, organizowanego przez Towarzystwo Urbanistów Polskich i Związek Miast Polskich.

Pierwszą edycję Forum Dostępności zrelacjonowała dla nas Dorota Sibińska.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Karol Żurawski, pracownia projektowa, Biuro Projektów Lewicki Łatak i Dariusz Herman, Group-Arch, Prolog, M.O.C. Architekci, Maćków Pracownia Projektowa

Prezentujemy recenzje książek: „Słowo architekta. O architekturze Polski Ludowej" oraz „Futerał. O urządzaniu mieszkań w PRL-u".

realizacje

Mazurskie Centrum Bioróżnorodności i Edukacji Przyrodniczej KUMAK stanowi jedno z najważniejszych miejsc dla ochrony i badania przyrody w Polsce – piszą Anna Kulińska, Milena Wiercińska o realizacji pracowni Kwadratura [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Park jest przestrzenią o mocno hybrydowym charakterze. Funkcjonalnie stanowi połączenie reprezentacyjnej części śródmiejskiej oraz rekreacyjnego skweru – o nowej realizacji pracowni Arch-Deco pisze Łukasz Pancewicz.

Zgodnie z postulatami mieszkańców w parku zachowano zróżnicowane strefy. To, co nowe ukorzenia się w unikatowej topografii Ursynowa – o najnowszej realizacji eM4.Pracowni Architektury.Brataniec pisze Anna Cudny.

Park jest dowodem na to, że zamożne samorządy, przy presji mieszkańców, mogą finansować dobrze zaprojektowane miejskie przestrzenie publiczne – o najnowszej realizacji pracowni RS+ Robert Skitek pisze Tomasz Michalak.

Kolumbarium to architektura silnie oddziałująca na zmysły, wyrażająca potęgę śmierci. Usytuowane w głównej części cmentarza stanowi jego dominantę – o nowej realizacji pracowni BDR Architekci pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Ważnym elementem wystawy stałej są precyzyjnie wykonane i poddane testom szczelności ogromne akwaria z przezroczystych paneli akrylowych - pisze Wiktor Kowalski o nowej realizacji pracowni Tatiana Bilbao Estudio [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ I RYSUNKÓW].

teoria i praktyka

Zestawianie praktyki z teorią wynika z niemożliwości przezwyciężenia myślenia w kategoriach dualizmu materii i ducha – pisze Maciej Kaufman, asystent na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

konteksty

Rola i forma zieleni w miastach ulegają przewartościowaniu. Zielono-błękitna infrastruktura zwraca się ku renaturyzacji. Równo przystrzyżone parki i trawniki zastępowane są przez ogrody deszczowe i zbiorniki retencyjne, a rabaty kwiatowe – przez łąki kwietne, trawy i byliny. O współczesnym projektowaniu zieleni w mieście pisze Urszula Forczek-Brataniec.

warsztat

Budynek zaprojektowany został głównie w technologii prefabrykatu płaskiego, co oznacza, że na budowę dostarczane są ściany i stropy, a nie jak w technologii modułowej elementy stanowiące gotowe pomieszczenia – pisze Magdalena Pios o najnowszej realizacji pracowni Ambient Magdalena Pios [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Dobry Wzór 2023 – najlepszy polski dizajn i rodzime rzemiosło

z archiwum architektury

W naszym cyklu przypominamy artykuł „Zieleń osiedlowa" z numeru 9/1951 „Architektury". O współczesny komentarz poprosiliśmy Patryka Zarębę z pracowni RS Architektura Krajobrazu.

zawód architekt

Nie rozumiemy zwierząt, ale być może za jakiś czas okaże się, że one potrafią mówić, a część gatunków opowie nam jakąś historię – mówi Paweł Kubacz w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum