W jednym z artykułów na stronie internetowej culture.pl Patryk Zakrzewski, antropolog kulturowy zajmujący się zapomnianymi fenomenami społeczno-kulturowej historii Polski, przypomina, w lekko żartobliwym stylu, rodzimą historię recyklingu (od książki Śmietnik Wandy Haberkantówny z 1908 roku) po upcykling (telewizyjny program Zrób to sam Adama Słodowego z lat 1959-1983). W polskiej architekturze sztandarowym przykładem jest zapewne powojenny, nierzadko rabunkowy „recykling” cegły przywożonej z wielu miast (czasem kosztem zabytków) dla celów odbudowy Warszawy.
Ruch Zero Waste ma na świecie zaledwie kilkudziesięcioletnią historię, ale powtórne użycie materiałów stało się szybko jednym z silniejszych architektonicznych motywów współczesności. W tym numerze „Architektury-murator” architekt Piotr Kuczia, autor kilku domów zbudowanych z materiałów z recyklingu, zaprasza nas w podróż po najbardziej wyrazistych światowych przykładach trendu. Ewa P. Porębska
Polecamy najciekawsze wydarzenia nadchodzących miesięcy, m.in. konkursy Dworzec Roku 2020 i Isolation Transformed oraz 25. edycję wystawy Plany na przyszłość.
Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem konferencję Architektura i Media, wyniki konkursu o Nagrodę Architektoniczną POLITYKI i zainicjowane przez Polsko-Luksemburską Izbę Gospodarczą spotkanie Goście na dłużej.
Tarcza antykryzysowa to pakiet rozwiązań przygotowanych przez rząd, aby ograniczyć negatywne skutki pandemii w polskiej gospodarce. W ramach tzw. pięciu filarów władze planują rozdysponowań 312 mld złotych, z czego 74,2 mld zł ma zostać przeznaczone na pomoc przedsiębiorcom. W kilka tygodni od wprowadzenia specustawy pytamy o jej konsekwencje: z jakich rozwiązań zamierzają skorzystać duże, a z jakich małe pracownie i w jaki sposób epidemia wpływa dziś na sytuację finansową architektów.
Przegląd najnowszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu BE DDJM Architekci, M.O.C. Architekci, Agata Parzentna i Michał Kucharski.
W tym numerze Grzegorz Stiasny recenzuje dla nas książkę „Shared Cities Atlas. Post-socialist Cities and Active Citizenship in Central Europe” , a Agata Twardoch zbiór „Pionierki”.
Odrestaurowane warszawskie budynki to dziś jedne z najbardziej luksusowych, starych domów mieszkalnych w Polsce. O renowacji dwóch kamienic przy Foksal piszą Jerzy S. Majewski i Grzegorz Stiasny.
Logika, czystość i modularność to od zawsze znaki rozpoznawcze JEMS. Widoczne są także w budynkach nowej inwestycji w Gdańsku – pisze Monika Arczyńska.
Realizacja jest unikatowym w skali europejskiej przedsięwzięciem, w wyniku którego powstała ekspozycja muzealna rozlokowana na dwóch brzegach rzeki - polskimi i czeskim – o realizacji biura RS+ Robert Skitek pisze Justyna Swoszowska.
Budynek EXG dzięki rozbiciu na niewielkie sześciany i ograniczeniu całkowitej wysokości, harmonijnie wpasowuje się w sąsiedztwo willi i domów jednorodzinnych – o najnowszej realizacji biura OVO Grąbczewscy pisze Hubert Wąsek.
Konstrukcja nośna budynku została wykonana z profili z drewna klejonego warstwowo – Glulam oraz krzyżowo – CLT, łączonych przy pomocy specjalnych, stalowych mocowań. O nowej realizacji Voll Arkitekter pisze Radosław Stach.
W przypadku tak trudnego terenu, jakim jest starachowicki park, wirtualne projektowanie nie zdało egzaminu. Trzeba było na miejscu wymierzyć wszystkie drzewa, ścieżki, schody. To rodzaj budowy, na której powinno się zamieszkać. O wyzwaniach związanych z realizacją pisze Marcin Brataniec.
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.
Podłogi drewniane, winylowe, ceramiczne.
Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej „Wszystko w życiu robię razem” dr hab. inż. arch. Ewy Pruszewicz-Sipińskiej, prof. PP, dziekan Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej, współprowadzącej Pracownię Architektoniczną Ewy i Stanisława Sipińskich.
Budynek często porównywany jest do jednego z największych dzieł Rema Koolhaasa – audytorium w Utrechcie. O realizacjach Krystyny i Mariana Barskich pisze Łukasz Wojciechowski. Zdjęcia: Maciej Lulko i Daniel Grodziński.
Żyjemy w czasach, kiedy po raz pierwszy o ponownym wykorzystaniu zużytych materiałów do budowy, nie decydują względy ekonomiczne lub praktyczne, lecz pobudki ideologiczne. Dziś intencją staje się oszczędzanie zasobów i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. O najciekawszych przykładach architektury z recyklingu na świecie pisze architekt Piotr Kuczia, autor kilku domów, które powstały z materiałów rozbiórkowych.
W obecnej pracy korzystam z kompetencji planisty, łącząc zagadnienia przestrzenne i prawne. Generalnie jednak przechodzenie pomiędzy skalami bardzo mi odpowiada – od detalu po prawie że „wszechświat”– dyrektor Miejskiej Pracowni Planowania Przestrzennego i Strategii Rozwoju m.st. Warszawy o swoich międzynarodowych doświadczeniach i pracach nad najważniejszym dla stolicy dokumentem planistycznym.
Praca nad krajobrazem powinna mieć swojego lidera – tego, który odpowiada za rozwój gospodarczy, kulturalny i cywilizacyjny regionu, czyli samorząd województwa. Prawdziwy gospodarz regionu powinien być odpowiedzialny za jego krajobraz – pisze Janusz Sepioł, architekt, historyk sztuki i kierownik Zespołu ds. Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego.
Weronika Konior, redaktor Kolumn Studenckich „Architektury-murator” rozmawia ze studentami siedmiu wydziałów architektury w Polsce o nauczaniu on-line w czasach pandemii.
Przypominamy rozmowę z Charlesem Jencksem opublikowaną na łamach „Architektury” lipiec/sierpień z 1982 roku. Światowy teoretyk architektury, profesor Szkoły Architektury w Londynie, papież postmodernizmu, autor książki The Language of Post-Modern Architecture, przyjechał do Warszawy na IV Kongres UIA - najważniejsze w tamtym czasie międzynarodowe spotkanie architektów. Wówczas czołowi polscy krytycy architektury, Lech Kłosiewicz i Henryk Drzewiecki przeprowadzili rozmowę ze słynnym teoretykiem, która została wyemitowana w programie telewizyjnym 30 minut z architekturą, a jej zapis opublikowano właśnie w numerze 2/1982 „Architektury”. Po raz drugi Polskę Charles Jencks odwiedził w 2012 roku na zaproszenie Centrum Architektury, dlatego o wstęp do tego reprintu poprosiliśmy Agnieszkę Rasmus-Zgorzelską jako reprezentantkę tej instytucji.
Nowe budynki powinny być współczesne, cofanie się do historycznych wzorców nabiera sensu tylko, jeśli uwzględni się kontekst – o różnych wymiarach współpracy z urzędem konserwatora zabytków i projektowaniu w stylach historycznych z Anną Rostowską rozmawia Maja Mozga-Górecka.
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum