Sektor budowlany jest jednym z głównych adresatów polityki klimatycznej, zważywszy, iż tylko w Europie jest odpowiedzialny za ok. 40% emisji CO2, zużycie 50% wydobywanych surowców i 50% energii. W tym kontekście przed architektami stoi poważne zadanie. Co zrobić, by wszystkie powstające obiekty były zeroemisyjne? Czy istnieją wzory lub zasady, których architekt powinien się trzymać, by zapobiegać zmianom klimatu? Jak wprowadzić postulaty zrównoważonego rozwoju do architektonicznej codzienności?
Na te i podobne pytania odpowiadają w bieżącym numerze „Architektury-murator” Edward Mazria – założyciel think tanku Architecture 2030, Reinier de Graaf – partner w biurze OMA i członkowie Koła Architektury Zrównoważonej OW SARP.
A dla wszystkich wielbicieli budowli dedykowanych sztuce – pierwsza architektoniczna publikacja wyważonej, zintegrowanej z miejscem, subtelnej realizacji Muzeum Susch, stworzonego w szwajcarskiej Gryzonii przez Grażynę Kulczyk.
Ewa P. Porębska
Najciekawsze wydarzenia nadchodzących miesięcy – wystawy w MAXXI i Muzeum Architektury we Wrocławiu, konkursy na logo stolicy architektury i Piękny Wrocław oraz wykład z cyklu Mistrzowie Architektury.
Najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy. Tym razem: relacja Damiana Przybyły ze spotkania młodych architektów New Generations i podsumowanie World Architecture Festival 2018 autorstwa Jakuba Figela i Filipa Kurasza.
Najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy. Wrocławską konferencję doktorantów i studentów architektury podsumowuje Paweł Floryn, a benefis katowickiego architekta Juranda Jareckiego – Justyna Swoszowska.
Przegląd najnowszych projektów i opracowań konkursowych: Front Architects, Jakub Wójtowicz i Filip Zieliński, Biuro Architektoniczne Dedeco oraz Piotr Bujnowski Architekt.
Przegląd najnowszych projektów i koncepcji konkursowych: SBS Engineering Group i 3TI Progetti Italia, Orłowski Szymański Architekci oraz Q2Studio.
Recenzujemy najciekawsze niedawno wydane książki o architekturze. W tym numerze: „Epoka spektaklu. Perypetie architektury i miasta XXI wieku” Toma Dyckhofa oraz „Architektura w Polsce 1945-1989” Anny Cymer.
Muzeum Grażyny Kulczyk w malutkiej wsi w szwajcarskiej Gryzonii jest przykładem oryginalnego i budzącego szacunek pomysłu na to, jak starą tkankę architektoniczną zamienić w nowoczesną instytucję kultury – o adaptacji średniowiecznego klasztoru na muzeum sztuki współczesnej piszą Werner Huber oraz Piotr Sarzyński. W numerze także wypowiedź autorów obiektu Chaspera Schmidlina i Lukasa Voellmy’ego oraz inwestorki i pomysłodawczyni realizacji obiektu Grażyny Kulczyk.
Władzom polskich miast dużo łatwiej przychodzi budowanie muzeów historycznych niż tych poświęconych sztuce. Zakończone fiaskiem rozmowy z Grażyną Kulczyk na temat współfinansowania ośrodka prezentującego jej kolekcję zdają się tylko ten fakt potwierdzać – o okolicznościach powstania placówki, pierwotnych planach wybudowania jej siedziby w Polsce i negocjacjach z decydentami pisze Tomasz Żylski.
Projektanci zaproponowali nie tylko dobrą architekturę, lecz także staranne zagospodarowanie terenu, tworząc wewnątrz kwartału atrakcyjną przestrzeń publiczną. Miejsce to ma działać jak oaza w świecie korporacyjnej gonitwy – o nowej realizacji Jemsów pisze Hanna Szukalska.
Krakowska dzielnica Czyżyny to chaos urbanistyczny – budynki mają różną skalę, funkcję i charakter. W takim otoczeniu prosta, elegancka i stonowana bryła według projektu Kita Koral staje się wręcz perwersyjna – pisze Dawid Hajok.
Na trzech poziomach budynku powstały niestandardowe przestrzenie biurowe. Zaaranżowane wnętrza umożliwiają różne sposoby pracy i tworzą klimat sprzyjający wyciszeniu i relaksowi – o poznańskiej realizacji pracowni Bidermann+Wide pisze Olga Strużyna-Mazurkiewicz.
Oświetlenie biurowe, meble do pracy i relaksu. Kolorowe, dizajnerskie, ergonomiczne
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów
Najciekawsze zagadnienie techniczne: Konstrukcja kaskadowego dziedzińca, łączącego poziom nabrzeża z najwyższą kondygnacją budynku, na którym zlokalizowano ogrody, place zabaw i naturalny amfiteatr. Nową realizację londyńskiej pracowni Serie Architects analizuje Radosław Stach.
Charakterystycznym elementem bryły jest ażurowa elewacja wykonana z prefabrykowanych, betonowych bloków o wymiarach 50 x 30 x 115 cm i wadze około 400 kg. Konstrukcja osłania szklaną fasadę, znajdującą się tuż za nią – pisze Michał Pokładnik, kierownik projektu budowy Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku.
Prezentujemy wyniki konkursu "Architektury-murator" na najlepsze projekty studenckie. Wszystkie prace opublikowaliśmy na stronie www.architektura.murator.pl
Pełnimy trzy role: architekta, dewelopera i głównego wykonawcy. robimy, co chcemy, sami podejmujemy wszystkie decyzje i jesteśmy za nie odpowiedzialni – o nowych inwestycjach na peryferiach Krakowa oraz biurokratycznej stronie pracy architekta z Tomaszem Koralem rozmawia Maja Mozga-Górecka.
Zmiany klimatu to poważny, narastający w skali globalnej problem, a mimo to panuje tendencja do rozwiązywania go przy pomocy absurdalnie nieistotnych działań. Mamy więc zielone hummery, zieloną coca colę, zielone prezerwatywy, a tymczasem prognozy dla naszej planety są kiepskie. Zmierzamy ku apokalipsie. Reinier de Graaf, partner w biurze OMA i współzałożyciel think tanku AMO, o rozwiązaniach pozwalających zapobiec katastrofie i na razie nieudanych próbach ratowania Statku Ziemia
Globalne ocieplenie nie może przekroczyć dwu stopni Celsjusza w stosunku do okresu sprzed rewolucji przemysłowej. Dlatego musimy doprowadzić do dekarbonizacji istniejących budynków, wyeliminować emisję dwutlenku węgla i dopilnować, by wszystkie nowo powstające obiekty były zeroemisyjne. Amerykański projektant, założyciel organizacji Architecture 2030, mówi jak architekci mogą zapobiegać zmianie klimatycznej, stosując specjalnie stworzone do tego celu narzędzia
Na pytanie, jak przekształcić się będzie musiała polska architektura i jej projektowanie w obliczu zachodzą-cych zmian klimatycznych i związanych z nimi globalnych raportów oraz wdrażanych w Unii Europejskiej przepisów odpowiadają członkowie Koła Architektury Zrównoważonej Oddziału Warszawskiego SARP: Justy-na Biernacka, Piotr Biernacki, Jan Dowgiałło, Piotr Jurkiewicz, Mateusz Płoszaj-Mazurek, Magda Pios, Dariusz Śmiechowski, Kinga Zinowiec-Cieplik i Anka Zawadzka.
W publikowanym w latach 1997-2003 cyklu pojawiały się zarówno obiekty dla środowiska architektów wręcz kanoniczne, jak i nieco mniej znane – ich dobór, szczególnie z perspektywy lat, wydaje się znaczący. Ale największym skarbem są zamieszczone w tekstach wspomnienia. Dowiadujemy się z nich, że ulubiony budynek to nie tylko architektura, ale spotkania, wizyty, relacje z przyjaciółmi i mentorami – pisze Ewa P. Porębska.
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum