16 października 1997 roku król Hiszpanii Juan Carlos otworzył nowe Muzeum Guggenheima w Bilbao słowami: Niech się stanie światło – wyszeptanymi do walkietalkie. W atrium wysokim na ponad siedemnaście metrów rozbłysło światło i oczom gości z całego świata ukazała się kapryśnie rozkołysana przestrzeń nowego dzieła Franka O. Gehry’ego. Dzieje tego przedsięwzięcia nie są długie – tak pisała w maju 1998 roku na łamach „Architektury-murator” Anda Rottenberg. Przy okazji opublikowanej w „A-m” rozmowy uzyskała kolejną już (wcześniejsza padła w 1990 roku w czasie wizyty architekta w Polsce) obietnicę zaprojektowania przez niego muzeum w Warszawie. Tak wyglądały początki charyzmatycznej idei budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej, którego dzieje – w przeciwieństwie do budowy w Bilbao – są długie. Zafascynowani pomysłem, śledziliśmy jego zmiany, zakręty, wzloty i zawieszenia. Wszystkie etapy dyskusji i projektów znalazły swe odzwierciedlenie na łamach „Architektury-murator”. W tym numerze, po ponad dwudziestu latach, pokazujemy pierwszą fazę budowy. A więc do zobaczenia w muzeum w 2022 roku – MSN Wreszcie we własnym domu. Ewa P. Porębska
Najciekawsze wydarzenia nadchodzących miesięcy, m.in. Tallinn Architecture Biennale, wykład Site Specific – Architecture of Biuro Projektów Lewicki Łatak na Teneryfie, konkurs na projekt polskiej ekspozycji podczas biennale w Wenecji.
Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: wystawy Skopje. Miasto, architektura i sztuka oraz Plany na przyszłość, a także wydanie przewodnika dla miast RCCC Heatwave Guide 2019.
Przegląd najnowszych projektów i opracowań konkursowych, m.in. BIG, Maćków Pracownia Projektowa, Major Architekci, Q2Studio, mode:lina, BBGK Architekci, Nizio Design International, Grupa 5 Architekci.
W tym numerze swoje ulubione książki poleca Agata Twardoch, Hanna Faryna-Paszkiewicz recenzuje dla nas publikację „Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym”, a Grzegorz Stiasny „System do mieszkania”.
Obraz „uczelni wolnej od ograniczeń i praktyki zawodowej pełnej utrudnień” jest fałszywą dychotomią. Trzeba zdawać sobie sprawę, jakie są uwarunkowania, by mieć wizję, jak je przekroczyć. Jedną z rzeczy, które bym zdecydowanie zalecała, jest prowadzenie zajęć dotyczących rzeczywistych problemów i tematów, które nie odnoszą się tylko do spraw interesujących wyłącznie architektów. Amerykańska badaczka i profesor Yale School of Architecture, o status quo i przyszłości nauczania architektury
Dotrzymanie kroku tempu zmian technologicznych i społecznych będzie równie trudne dla architektów, jak i dla szkół architektury. Jakie wyzwania czekają zatem projektantów oraz systemy edukacji mające przygotować ich do nowej roli? I które z bliskich nam europejskich uczelni już podjęły wysiłek dostosowania się do szybko zmieniającej się rzeczywistości? Obok przegląd najbardziej innowacyjnych szkół na kontynencie w autorskim wyborze Moniki Arczyńskiej i Łukasza Pancewicza, mających międzynarodowe doświadczenie wykładowców WA PG
W czerwcu rozpoczęły się prace budowlane przed Pałacem Kultury i Nauki. Powstaje planowana od kilkunastu lat siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, która na stałe zmieni kształt centralnej części miasta. W tym numerze wypowiedzi osób odpowiedzialnych za realizację obiektu: architekta Thomasa Phifera, dyrektor instytucji Joanny Mytkowskiej, a także Mikołaja Mundzika, zastępcy dyrektor ds. inwestycji, kuratora Tomasza Fudali, Marleny Happach, dyrektor BAiPP m.st. Warszawy i Zygmunta Borawskiego, współautora koncepcji zagospodarowania placu Centralnego.
Krok do przodu pod Pałacem Kultury i Nauki: Rozpoczęcie budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest końcem istnienia placu Defilad i początkiem placu Centralnego. Zamyka także długoletni stan tymczasowości tej instytucji, na którym zbudowała swój szczególny związek z Warszawą – pisze Krzysztof Średziński.
Budynek nawiązuje do znajdującej się po drugiej stronie ulicy robotniczej kolonii Werdon złożonej z typowych dla Śląska familoków. Nazwa osiedla wywodzi się od jej pierwszych mieszkańców, weteranów spod Verdun – pisze Justyna Swoszowska.
Trapezowe słupy i podciągi formują rytmiczne fasady, a reliefowa kompozycja z betonu i szkła odwołuje się do dawnych hal Służewca Przemysłowego, który jest dzisiaj dynamicznie rozwijającą się dzielnicą biurową. O nowej realizacji JEMS Architekci pisze Magdalena Wrzesień.
Elewację obłożono deskami ze starego, rozebranego domu, a centralną część salonu i ścianę w sypialni na piętrze wykończono materiałem odzyskanym z fundamentowych pali z gdańskiej Wyspy Spichrzów. O realizacji Piotra Kuczii pisze Krzysztof Mycielski.
Głównym punktem tej przestrzeni jest Pomnik Syreny. Rzeźba Ludwiki Nitschowej wizualnie łączy dwa tarasy z prostopadłą do Wisły „rzeką”, która przyjmuje formę placu wodnego dla spotkań i wydarzeń. O realizacji RS Architektura Krajobrazu pisze Marcin Brataniec.
Oskar Zięta wciąż udowadnia, że to, co pozornie nierealne, jest możliwe. Niedawno postanowił zmierzyć się ze stereotypem lustra. Wraz z zespołem opracował technologię umożliwiającą tworzenie ich z metalu – pisze Iga Knysak.
Najciekawsze zagadnienie techniczne : konstrukcja składająca się z 539 dysków o rozpiętości od 14 do 89 m opartych na stalowych kratownicach, przekrytych panelami z betonu wzmacnianego włóknem szklanym. O technicznych aspektach nowej realizacji Ateliers Jean Nouvel pisze Radosław Stach.
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.
Dobrze zaprojektowane meble, atrakcyjne lampy i dekoracje.
Prezentujemy relację z warsztatów studenckich Design Schools Workshop, które odbyły się w dniach 16-21 maja 2019 roku w Nowym Jorku w ramach festiwalu WantedDesign, z udziałem tutorów z Polski.
Koncepcja służby jest dla mnie ważniejsza niż autokreacja. Architektura ma służyć człowiekowi, a nie być pomnikiem twórcy – rozmowa z Wojciechem Małeckim.
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum