Centrum handlowe / Gwanggyo
Wyzwanie stanowiła konstrukcja przeszklenia osłaniającego tzw. pętlę publiczną, wykonanego z 1646 elementów łączonych węzłami, które powstały z wykorzystaniem technologii druku 3D. O nowej realizacji OMA pisze Radosław Stach.
OMA, pracownia założona przez Rema Koolhasa, znana m.in. z realizacji gmachu biblioteki w Seattle czy Casa de la Musica w Porto, tym razem podjęła się stworzenia jednego z sześciu domów handlowych typu premium dla sieci Galleria w Korei Południowej.
Analizując pod względem architektonicznym tamtejsze obiekty, warto pamiętać o odmienności kulturowej charakterystycznej dla rynku azjatyckiego i wynikającego z niej innego typologicznie podejścia do projektowania i pojmowania obiektów komercyjnych. W Korei Południowej centra handlowe stanowią główne miejsce robienia zakupów, a ich formy pozostają niemalże niezmienne. Zamknięte z zewnątrz wielopiętrowe budynki, z ograniczonym dostępem światła dziennego, skoncentrowane wokół czynności zakupowych, jako na jedynym celu, z pominięciem wszelkich aspektów społecznych i miastotwórczych. W okresie szybkiego wzrostu gospodarczego zmiana struktury ekonomicznej spowodowała wzmocnienie trendu zakupowego, który stał się główną formą spędzania wolnego czasu. Zmiany typologii obiektów handlowych przebiegają jednak znacznie wolniej.