Teoria i praktyka według Marty E. Urbańskiej

2024-04-24 12:25

Dr Marta E. Urbańska z Architektury Przestrzeni Kulturowych na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pisze o widzeniu, rozumieniu i projektowaniu.

Zobaczyć, zrozumieć, zaprojektować to myśl, która towarzyszy mi od 15 lat, a którą wyniosłam z pracowni prof. Włodzimierza Dreszera na poznańskiej ASP. Zobaczyć, czyli zaobserwować. Poznać charakter i dynamikę danego miejsca, dać mu czas. Dostrzec to, co w nim materialne i stałe, efemeryczne i zmienne, przyjrzeć się użytkownikom, ich rytuałom i relacjom między nimi. Zrozumieć, czyli odwołać się do swojej percepcji i wielozmysłowo doświadczyć – nie tylko wzrokiem, dotykiem, słuchem i węchem, lecz także poczuciem czasu i osadzenia w przestrzeni, uważnością. Prawda o istocie tego, co zobaczone, kryje się bowiem pod jego powierzchnią. Trzeba ją nieco „podrapać” i „pościerać”, by móc dostrzec to, co dla oka nieuchwytne. A gdy już się to zobaczy i zrozumie, projektowanie przychodzi naturalnie – jest wypadkową tego, co zostało zaobserwowane i doświadczone. W wymiarze praktycznym przekłada się to na trafnie(j) określone programy i projekty dla danej przestrzeni oraz społeczności. Przestrzeń kulturowa to wielozmysłowe doznawanie. Juhani Pallasmaa pisał, że doświadczanie architektury powinno wyrażać się nie poprzez rzeczowniki, lecz czasowniki. Podczas zajęć, które prowadzę na ASP, staramy się więc zrozumieć wybrane miejsca i obiekty, szukając ich proporcji i skali, mierząc je własnym ciałem. Nagrywamy dźwięki, obserwujemy zachowania ludzi, notujemy. Spędzamy dużo czasu w terenie, chwytamy i łączymy wątki. Osoby uczestniczące zachęcam do myślenia o swoich koncepcjach nie poprzez gotowe obiekty, lecz aktywności, które w danej przestrzeni mogłyby się wydarzyć. Dzięki temu unikamy wciskania przyszłych użytkowników w dopowiedziane czy wręcz przegadane formy. Takie niedoprojektowywanie pozostawia odbiorcom pole do własnej eksploracji i kreatywnych, spontanicznych zachowań. Do bycia w przestrzeni i jej doświadczania.

Spis treści Architektura 05/2024
przegląd

Paradyż Designers prezentuje zwycięzców pierwsze międzynarodowej edycji, a Bal Architektek pisze o książce Ioanny Theocharopoulou.

Co łączy dawne zabudowania Haus der Statistik, mieszczące się 1000 metrów od słynnej wieży telewizyjnej w Berlinie, oraz warszawski kwartał pomiędzy Marriottem i Elektrimem, znajdujący się 800 metrów od Pałacu Kultury i Nauki? Odpowiedzi poszukiwano podczas spotkania zorganizowanego 19 marca w siedzibie Teatru Komuny Warszawa.

opracował Karol Kobos

W tym numerze prezentujemy projekty: Park Wodny w Rzeszowie, Kino Tęcza w Warszawie i koncepcyjny projekt dla „Szpiegowa".

Prezentujemy recenzje książek: „Gościnne występy. Kawałki o projektowaniu" oraz „Długie lata 90. Architektura w Polsce czasów transformacji".

Relacja z Cevisamy - jednej z największych imprez branży ceramicznej

konteksty

Jak trafnie odpowiedzieć na alarmujące dane o kondycji psychicznej w środowisku akademickim architektury? Czy rozpocząć kolejną reformę systemową edukacji? Ponownie przedyskutować stan samej profesji? A może po prostu zacząć od wsłuchania się w opowieści osób, których doświadczenia kryją się za liczbami?

realizacje

W realizacji widać rękę projektantów, którzy od dawna mają do czynienia z warszawską architekturą przełomu XIX oraz XX wieku i dobrze wyczuwają jej niuanse – o najnowszej realizacji pracowni PROART Anna Rostkowska piszą Jerzy S. Majewski, Leszek Wiśniewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

To budynek o wyjątkowo indywidualnej estetyce, który w sposób dosłowny stara się mówić o swym przeznaczeniu, a w sposób nieco ukryty – symbolizować trudną historię i lokalny kontekst kulturowy – o nowej realizacji pracowni Robert Konieczny KWK Promes piszą Justyna Swoszowska i Ryszard Nakonieczny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ I DIAGRAMÓW].

Ten niewielki obiekt bardziej przypomina rzeźbę niż budynek, przy czym prostota geometrii nie przeszkadza w stworzeniu efektownej przestrzeni – pisze Oskar Grąbczewski o najnowszej realizacji pracowni Ligas Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

Poddany konserwatorskim zabiegom i uwspółcześniony hotel znów jest jednym z najelegantszych w mieście – jak w czasach, gdy z tutejszego balkonu śpiewał dla łodzian Jan Kiepura – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o projekcie wnętrz Grażyny Grzybek, Dariusza Maryszewskiego, Leszka Likusa [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

O obiektach ceramicznych, które tworzę, myślę całościowo. Są jak rodzina, podobieństwo wszystkich widać na pierwszy rzut oka – mówi projektantka w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

Dr Marta E. Urbańska z Architektury Przestrzeni Kulturowych na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pisze o widzeniu, rozumieniu i projektowaniu.

warsztat

Aby połączyć widokowo i przestrzennie budynek z istniejącym parkiem, zastosowano m.in. uskokową elewację porośniętą zielenią. Całość dopełniają wysokie drzewa, stanowiące największą wartość działki – pisze Dorota Sibińska o najnowszej realizacji pracowni xystudio [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].

technika

O charakterze budynku stanowi głównie jego bryła, choć odpowiednia fasada może nie tylko optycznie zmienić jej proporcje i zharmonizować kolorystykę, lecz także wpłynąć na wnętrze

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Prosto z sufitu, czyli idealne oświetlenie wiszące we wnętrzach mieszkalnych i publicznych

z archiwum

Fragmenty z archiwalnych numerów „A-m" wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

zawód

Czasem to właśnie konkursy są jedyną szansą dla młodych na otrzymanie zlecenia na większy obiekt – mówi Aleksandrze Czupkiewicz Maria Roj [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZY WYWIAD].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum