Cevisama 2024 – Tile of Spain Awards

2024-04-24 12:22

Relacja z Cevisamy - jednej z największych imprez branży ceramicznej

Pod koniec lutego br. w Walencji, rodzinnym mieście Santiaga Calatravy, którego Miasto Sztuki i Nauki rozciąga się wzdłuż parku stworzonego w miejscu osuszonego koryta rzeki Turia, odbyła się kolejna edycja Cevisamy. To jedne z największych targów branży ceramicznej w Europie organizowane przez Hiszpańskie Stowarzyszenie Producentów Płytek Ceramicznych (ASCER). W jubileuszowej, 40. edycji wzięło udział ponad 500 wystawców płytek ceramicznych, kamienia naturalnego, a także wyposażenia łazienek. Nie zabrakło nowości, innowacji, a także ekologicznych rozwiązań. Od lat hiszpański sektor produkcji płytek ceramicznych jest zaangażowany w dekarbonizację i poszukiwanie sposobów na wytwarzanie coraz bardziej zrównoważonych produktów.

Jak podkreślił prezes ASCER, Vicente Nomdedeu Lluesma, ważne jest rozumienie zrównoważonego rozwoju jako koncepcji wykraczającej daleko poza pojęcie związane z zasobami naturalnymi lub redukcją emisji gazów. Mówimy o zrównoważonym rozwoju społecznym, zaangażowaniu na danym terytorium, generowaniu wiedzy i transferze technologii. Mamy na myśli zrównoważony rozwój gospodarczy i przyczynianie się do dobrobytu społeczeństwa jako całości.

Prezes ASCER odniósł się również do pogarszającej się sytuacji w sektorze płytek ceramicznych. Pomimo spadku produkcji o 21% w 2023 roku, wynikającej m.in. ze światowego kryzysu energetycznego po pandemii, wojny w Ukrainie, a także konkurencji na rynkach międzynarodowych, Hiszpania nadal przoduje pod tym względem w Unii Europejskiej. Aktualnie wytwarzanie ceramiki w Europie stanowi 8,4% światowej produkcji. Nasze wyroby konkurują na rynkach międzynarodowych na nierównych warunkach w porównaniu z producentami z innych krajów, którzy mają mniej rygorystyczne wymagania w zakresie praw pracowniczych czy ochrony środowiska. Ważne jest, aby zrównoważyć zasady gry i upewnić się, że nasi klienci wymagają, aby ich dostawcy spoza UE ściśle przestrzegali najwyższych standardów – podsumował.

Jak co roku, podczas międzynarodowej konferencji prasowej, zostały wręczone nagrody dla architektów w konkursie na najlepsze realizacje wykorzystujące hiszpańską ceramikę. W 22. edycji jury, pod przewodnictwem projektantki Carme Pinós, główną nagrodę (15 tys. euro) w kategorii Architektura przyznało pracowni Ripoll-Tizón za projekt domu w Puntiró na Majorce. Aby wpisać budynek w górzystą topografię, poszczególne przestrzenie domu zaprojektowano w tarasowym układzie.

Jury doceniło spójne połączenie tradycyjnych lokalnych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych (dach pokryty dachówkami, ściany tynkowane zaprawą wapienną, płytki porcelanowe i szkliwione połączone z elementami kamiennymi), dzięki którym udało się uzyskać doskonałą charakterystykę energetyczną budynku. W kategorii Architektura tym razem nie przyznano wyróżnienia.

Spis treści Architektura 05/2024
przegląd

Paradyż Designers prezentuje zwycięzców pierwsze międzynarodowej edycji, a Bal Architektek pisze o książce Ioanny Theocharopoulou.

Co łączy dawne zabudowania Haus der Statistik, mieszczące się 1000 metrów od słynnej wieży telewizyjnej w Berlinie, oraz warszawski kwartał pomiędzy Marriottem i Elektrimem, znajdujący się 800 metrów od Pałacu Kultury i Nauki? Odpowiedzi poszukiwano podczas spotkania zorganizowanego 19 marca w siedzibie Teatru Komuny Warszawa.

opracował Karol Kobos

W tym numerze prezentujemy projekty: Park Wodny w Rzeszowie, Kino Tęcza w Warszawie i koncepcyjny projekt dla „Szpiegowa".

Prezentujemy recenzje książek: „Gościnne występy. Kawałki o projektowaniu" oraz „Długie lata 90. Architektura w Polsce czasów transformacji".

Relacja z Cevisamy - jednej z największych imprez branży ceramicznej

konteksty

Jak trafnie odpowiedzieć na alarmujące dane o kondycji psychicznej w środowisku akademickim architektury? Czy rozpocząć kolejną reformę systemową edukacji? Ponownie przedyskutować stan samej profesji? A może po prostu zacząć od wsłuchania się w opowieści osób, których doświadczenia kryją się za liczbami?

realizacje

W realizacji widać rękę projektantów, którzy od dawna mają do czynienia z warszawską architekturą przełomu XIX oraz XX wieku i dobrze wyczuwają jej niuanse – o najnowszej realizacji pracowni PROART Anna Rostkowska piszą Jerzy S. Majewski, Leszek Wiśniewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

To budynek o wyjątkowo indywidualnej estetyce, który w sposób dosłowny stara się mówić o swym przeznaczeniu, a w sposób nieco ukryty – symbolizować trudną historię i lokalny kontekst kulturowy – o nowej realizacji pracowni Robert Konieczny KWK Promes piszą Justyna Swoszowska i Ryszard Nakonieczny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ I DIAGRAMÓW].

Ten niewielki obiekt bardziej przypomina rzeźbę niż budynek, przy czym prostota geometrii nie przeszkadza w stworzeniu efektownej przestrzeni – pisze Oskar Grąbczewski o najnowszej realizacji pracowni Ligas Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

Poddany konserwatorskim zabiegom i uwspółcześniony hotel znów jest jednym z najelegantszych w mieście – jak w czasach, gdy z tutejszego balkonu śpiewał dla łodzian Jan Kiepura – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o projekcie wnętrz Grażyny Grzybek, Dariusza Maryszewskiego, Leszka Likusa [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

O obiektach ceramicznych, które tworzę, myślę całościowo. Są jak rodzina, podobieństwo wszystkich widać na pierwszy rzut oka – mówi projektantka w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

Dr Marta E. Urbańska z Architektury Przestrzeni Kulturowych na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pisze o widzeniu, rozumieniu i projektowaniu.

warsztat

Aby połączyć widokowo i przestrzennie budynek z istniejącym parkiem, zastosowano m.in. uskokową elewację porośniętą zielenią. Całość dopełniają wysokie drzewa, stanowiące największą wartość działki – pisze Dorota Sibińska o najnowszej realizacji pracowni xystudio [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].

technika

O charakterze budynku stanowi głównie jego bryła, choć odpowiednia fasada może nie tylko optycznie zmienić jej proporcje i zharmonizować kolorystykę, lecz także wpłynąć na wnętrze

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Prosto z sufitu, czyli idealne oświetlenie wiszące we wnętrzach mieszkalnych i publicznych

z archiwum

Fragmenty z archiwalnych numerów „A-m" wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

zawód

Czasem to właśnie konkursy są jedyną szansą dla młodych na otrzymanie zlecenia na większy obiekt – mówi Aleksandrze Czupkiewicz Maria Roj [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZY WYWIAD].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum