Gliwickie Centrum Kultury Plus

2025-04-27 10:09
slaska-1
Autor: dzięki uprzejmości WA PŚ Praca magisterska dyplomowa pt. Kultura i życie w centrum miasta. Projekt koncepcyjny adaptacji budynku Gliwickiego Centrum Handlowego na cele kulturalno-usługowo-mieszkaniowe typu mixed-use jako element koncepcji Gliwickiego Centrum Kultury Plus, wizualizacje; autor: Jan Nagel; promotor: Justyna Swoszowska, Wydział Architektury Politechniki Śląskiej

O projekcie Gliwickiego Centrum Kultury Plus, miejsca łączącego historię z teraźniejszością, kulturę z usługami i życiem miejskim rozmawiają Justyna Swoszowska i Jan Nagel. Dyplom magisterski został przygotowany na Politechnice Śląskiej.

Justyna Swoszowska: Janku, Pana magisterska praca dyplomowa zasługuje na uwagę z dwóch powodów: poruszanych w niej zagadnień, a także zastosowanej metody projektowej. Dostrzegł Pan problem pustoszejących centrów handlowych, konieczności dogęszczania miast, budowy mieszkań na start, start-upów, przestrzeni społecznych i niechcianego dziedzictwa PRL-u – socmodernizmu. Koncepcję projektową oparł Pan na metodzie projektowania kontekstualnego, która przyniosła pożądane efekty. Skąd te zainteresowania?

Jan Nagel: Zagadnieniem kryzysu centrów handlowych interesowałem się, od kiedy zaczęto dyskusję o pustoszejących galeriach we Wrocławiu, Warszawie czy Poznaniu i ich likwidowaniu – tak jak wyburzono budynek Plazy w Krakowie. Podczas pierwszych rozmów o kierunku mojego przyszłego dyplomu zasugerowała mi Pani ten temat w odniesieniu do Gliwic – w kontekście możliwości adaptacji galerii na mieszkania. Długo zastanawialiśmy się nad wyborem konkretnej lokalizacji. Pojawiło się kilka pomysłów, które po wstępnej analizie zostały jednak odrzucone. Jedyną upadającą w tamtym momencie galerią była Europa Centralna, jednakże nie nadawała się najlepiej do zakładanych celów, przez niekorzystną lokalizację i komunikację z miastem. Ostatecznie wybór padł na Gliwickie Centrum Handlowe (GCH), zlokalizowane w ścisłym śródmieściu. Ten niszczejący socmodernistyczny kompleks był swego czasu pierwszą, nowoczesną galerią handlową w mieście. Poczułem, że to jest to, czym chcę się zająć.

JS: Podczas pierwszego przeglądu dyplomów w katedrze pomysł adaptacji galerii handlowej z lat 70. XX wieku został skrytykowany przez niektórych architektów, którzy uznali ten obiekt za bezwartościowy i zalecali jego wyburzenie. Mimo to nie zmienił Pan zdania i obronił swój pomysł.

JN: Uważam, że nie można oceniać dorobku przeszłości wyłącznie z perspektywy naszych czasów. Konieczne jest uwzględnienie kontekstu historycznego oraz zmienności mód i tendencji, co podkreślała Pani podczas wykładów z historii architektury. Dotyczy to historyzmu, modernizmu, a dziś coraz częściej także postmodernizmu. Dobrym przykładem jest Gliwickie Centrum Handlowe – miejsce, z którym wiążą się moje osobiste wspomnienia, jak chociażby wizyty z babcią, ale też opowieści rodzinne. Dla mnie to symbol epoki, pełnej napięć między rozwojem a stagnacją. Historia tej przestrzeni sięga XVIII wieku, gdy w miejscu dzisiejszej Drogowej Trasy Średnicowej istniał kanał Kłodnicki, a przy nim port dla barek. W latach 50. planowano tu socrealistyczny, 20-kondygnacyjny biurowiec. Pod koniec lat 70. pojawiła się koncepcja pawilonu handlowego Społem z hotelem. Budowa przeciągała się przez dekady, aż realizacja została wsparta przez włoskiego inwestora, co pozwoliło na otwarcie budynku w latach 90. Oddano wówczas do użytku część zespołu bez wieżowca hotelu. GCH stało się modną galerią butików luksusową na tle sąsiedniego „Balcerka”. Przez kolejne lata niedokończona konstrukcja hotelu, tzw. szkieletor, straszyła w centrum miasta, aż zaadaptowano ją na biurowiec dopiero w XXI wieku. Dzieje GCH obejmują więc kilka dekad powojennej historii i są cennym świadectwem zmieniających się realiów społeczno-gospodarczych. Główna hala przywodzi na myśl modernistyczne idee, szczególnie przez swą żelbetową konstrukcję, która kojarzy się z Corbusierowskim domino i jego pięcioma punktami. Układ trzech połączonych, prostopadłościennych budynków – na wzór szkoły Bauhaus w Dessau, projektu Waltera Gropiusa i Adolfa Meyera – jest klasycznym przykładem funkcjonalnego modernizmu. W tamtej dekadzie w Gliwicach pojawiło się więcej podobnych założeń, lecz to właśnie to najmocniej zaznaczyło swoją obecność w miejskim krajobrazie.

Spis treści Architektura 05/2025
przegląd

Rekomendujemy najciekawsze wydarzenia: wystawy „Humanistyczny modernizm. Maciej i Stanisława Nowiccy" i „Jakub Szczęsny. Polskie Projekty Polscy Projektanci", konkurs fotograficzny „Granice miasta / Granice w mieście" oraz Łódź Design Festival 2025.

Rekomendujemy książkę Marka Krajewskiego „Spis natur. O mieście, technologii, sztuce i współczesnych obyczajach", będącą zbiorem krótkich esejów opartych na obserwacji obiektów tworzących miasto. Bal Architektek przypomina postać Elissy Aalto, która przez wiele lat odgrywała kluczową rolę w pracowni architektonicznej Alvara Aalto.

Za nami kolejna edycja Cevisamy - jednych z największych targów branży ceramicznej w Europie, organizowanych w Walencji. Komu przyznano nagrody w konkursie na najlepszą realizację z wykorzystaniem hiszpańskiej ceramiki?

Jakie tematy poruszano na konferencji „Nowe wyzwania w ochronie zdrowia", zorganizowanej na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej i jakie towarzyszyły temu konkretne działania?

Czy i jakie działania warto podjąć, kiedy nie zgadzamy się z regulacjami i przepisami dotyczącymi architektury. O swoich doświadczeniach opowiada Dorota Sibińska.

Artur Celiński rekomenduje najciekawsze tytuły: „CENTRALA: Zeszyty ćwiczeń", „Życie na nowo. Rewitalizacje", „Iluzje wszechwładzy. Katalog do wystawy". Poleca też podcast - rozmowę z Michałem Leszczyńskim.

Poruszamy coraz bardziej palący problem marnotrawstwa surowców po rosnącej liczbie rozbiórek i modernizacji budynków.

konteksty

Wracamy do niezwykle krytycznego wywiadu w „A-m” sprzed 30 lat, by sprawdzić, czy dziś architektura i urbanistyka mają się lepiej. Rozmawiamy z Czesławem Bieleckim – architektem, publicystą, byłym posłem i wyjątkowo uważnym obserwatorem polskiej przestrzeni. W wywiadzie można też znaleźć odpowiedź na krytykę jego realizacji, źródła jego poczucia osamotnienia czy kulisy błyskawicznego konkursu na Muzeum Bitwy Warszawskiej w Ossowie.

realizacje

Projektanci byli świadomi wartości miejsca, rozumieli dziedzictwo pofabrycznych terenów tej części Pragi [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW].

Całości nadano stosowną szatę, której szorstki materiał jest więcej niż adekwatny do założenia, bowiem nie o pokaz kunsztu projektantów tu chodzi [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

W przypadku gmachu dominują skromność i minimalizm, a także racjonalna, zredukowana do podstawowych zasad oraz ścisłych reguł, narracja [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

Wulingshan Eye Stone Spring – delikatny brutal. Czuły na światło strzelisty budynek, w którym kuracjusze zażywają odprężających kąpieli [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

dizajn na zawsze

Idealna przestrzeń publiczna to taka, w której są ludzie, i z jaką identyfikują się mieszkańcy, czując się za nią współodpowiedzialni [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

O projekcie Gliwickiego Centrum Kultury Plus, miejsca łączącego historię z teraźniejszością, kulturę z usługami i życiem miejskim rozmawiają Justyna Swoszowska i Jan Nagel. Dyplom magisterski został przygotowany na Politechnice Śląskiej.

warsztat

Imperatywem było maksymalne wyeksponowanie drewna, dlatego architekci zdecydowali się na pełne przeszklenie fasad. Aby uniknąć zasłonięcia drewnianej konstrukcji, instalacje ukryto pod podłogą podniesioną [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

wzornik

Lampa, rzeźba, a może dekoracja? Współczesne oświetlenie, które zachwyca.

zawód architekt

Kiedyś większość czasu spędzało się na zewnątrz, wśród zieleni. (...) Czasy się zmieniły, ale potrzeby są te same [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZY WYWIAD].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum