Aleksander Bednarski

2022-05-23 10:14 Maja Mozga-Górecka
Aleksander Bednarski
Autor: archiwum prywatne Aleksander Bedbarski, fot. archiwum prywatne

Nasza edukacja promowała pragmatyzm i w nim szukała podstaw piękna. Przede wszystkim jesteśmy inżynierami – z Aleksandrem Bednarskim rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Jury konkursu na Salę Koncertową w Jastrzębiu Zdroju stwierdziło, że projekt jest podatny na ewentualne ograniczenia budżetowe bez straty jakości architektury. Czy realizacja dała Panu szansę przetestować tę podatność i czy takie podejście, dobre w czasach szybujących cen, charakteryzuje inne projekty Pana pracowni?

Dla jury najważniejsze były powiązania funkcjonalno-przestrzenne, które w niewielkim stopniu są zależne od lepszych czy gorszych materiałów wykończeniowych czy środków przeznaczonych na realizację. Przy pracy nad projektem wykonawczym kosztorysant weryfikował nasze pierwotne założenia i okazało się, że musimy je zmodyfikować. Budżet w tym przypadku był zbliżony raczej do domu kultury niż do sali koncertowej, a od sali koncertowej oczekuje się przecież atmosfery świątyni. Ale choć niektóre materiały mogłyby podnieść prestiż obiektu, to rezygnacja z nich nie była taka groźna. Potraktowaliśmy ograniczenia i redukcję jako główny element naszej metody projektowej. Pierwotnie wnętrze sali miała pokrywać okładzina drewniana. Nam skrystalizowała się wizja, by odlać ten budynek z betonu, traktując go jednocześnie jako materiał konstrukcyjny i wykończeniowy. Po przeliczeniu kwot uznaliśmy, że to będzie olbrzymie marnotrawstwo, jeśli tego betonu nie wykorzystamy do prawidłowej dystrybucji dźwięku, uzyskując równocześnie jednorodność konstrukcji i wykończenia. Pracowaliśmy w ścisłej współpracy z akustykiem. Nie było możliwe wykonanie sali całkowicie z betonu, musieliśmy zrobić obszary tzw. rezerwy akustycznej. Ważna też była izolacyjność akustyczna – uwzględnienie sąsiedztwa ulicy na zewnątrz oraz schodów w samym budynku. W czasach problemów ekologicznych taka redukcja jest ze wszech miar słuszna. Budynek, który nie udaje czegoś, czym nie jest, nie maskuje się, zazwyczaj jest mniej energochłonny, niż ten, w którym dodawane są kolejne elementy związane z estetyką. Mamy bezprecedensową sytuację, w której każdej budowie towarzyszy ryzyko przestoju w oczekiwaniu na środki finansowe, a nawet całkowitego wstrzymania realizacji. Poza tym nam jako pracowni bliska jest architektura pozbawiona „wodotrysków” – atrakcji, które mają wzbudzać dodatkowe przeżycia. Nasza edukacja promowała pragmatyzm i w nim szukała podstaw piękna. Przede wszystkim jesteśmy inżynierami. Ale jeśli pojawia się taka możliwość, indywidualizujemy projekty. Myślę, że dalej będziemy w tym kierunku podążać. Niski budżet uczy pokory i szukania tego, co naprawdę istotne i nieodzowne. Prostuje kręgosłup, jeśli chodzi o podejście do architektury. Chociaż oczywiście każde spojrzenie jest cenne. Cenimy demokrację i różnorodność. Świat byłby nudny, gdyby wszyscy patrzyli na niego tak samo.

Spis treści Architektura 06/2022
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawę „Niechciana stołeczność Krakowa”, czwarte ogólnopolskie spotkanie młodych architektów SARP – U40 i konkurs studencki pod hasłem „Co wiesz o ekobudownictwie”. Publikujemy też kolejny felieton założycielek inicjatywy Bal architektek.

24 marca odbyło się spotkanie poświęcone zmarłemu niedawno Jerzemu Gurawskiemu. Architekta wspominali Ewa P. Porębska, redaktor naczelna miesięcznika „Architektura-murator”, Jerzy Szczepanik-Dzikowski z biura JEMS Architekci, Maciej Siuda oraz Kontad Kucza-Kuczyński.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Kuryłowicz & Associates, 10illusions, MAMGUSTA Architekci i Inicjatywa Projektowa.

realizacje

Kładka w Busku to wielka rzeźba o własnej dramaturgii, zmieniająca swój wygląd z każdym krokiem obserwatora w otwartym, relatywnie banalnym krajobrazie – piszą o swoich wrażeniach po obejrzeniu realizacji Urszula Forczek-Brataniec i Janusz Sepioł [W WYDANIU CYFROWYM SZKICE I DODATKOWE ZDJĘCIA].

Architektoniczna siła i jakość nowej sali koncertowej przyciągają do Jastrzębia-Zdroju melomanów i muzyków z całej Polski oraz Czech – pisze Andrzej Duda o projekcie SLAS architekci [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Głębokie podcięcie parterów, wysunięcie zadaszeń tarasów i panoramiczne przeszklenia Yacht Parku przywodzą na myśl luksusowe wycieczkowce – pisze o gdyńskiej realizacji Małgorzata Skrzypek-Łachińska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Ideą projektu było stworzenie takiego miejsca na mapie biurowej centrum Katowic, gdzie strefa do pracy spotyka się z zieloną przestrzenią – pisze o realizacji Face2Face Justyna Swoszowska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

praktyka

Dzięki zastosowaniu lokalnego materiału budynek jest projektem o prawie zerowym śladzie węglowym, a technologia druku 3D dodatkowo pozwala ograniczyć ilość odpadów – o prototypowym domu TECLA we Włoszech pisze Wiktor Kowalski.

Jednym z wyzwań podczas modernizacji i rozbudowy Teatru Polskiego w Szczecinie było wykonanie pierwszej w Polsce dociskowej ściany żelbetowej, która stanowiła zabezpieczenie obudowy wykopu, a także pełni funkcję fundamentu obiektu – pisze Romuald Loegler [W WERSJI CYFROWEJ DODATKOWE ZDJĘCIA Z BUDOWY].

W dziejach architektury pojawia się i znika, niesiona na falach mody. Dobre czasy dla cegły znów powróciły, choć dziś bardziej liczą się jej walory dekoracyjne niż konstrukcyjne.

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

Nowości meblowe od polskich i zagranicznych producentów.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna odgrywać? Publikujemy esej dr inż. arch. Anny Lorens z Zakładu Projektowania i Teorii Architektury Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

konteksty

Interesują nas i fascynują lekkie konstrukcje. Lekkość niekoniecznie oznacza dosłowną wagę konstrukcji, ale także ślad środowiskowy, jaki pozostawia ona na planecie. Achim Menges, profesor uniwersytetu w Stuttgarcie i „architekt eksperymentujący" o swoich poszukiwaniach technologii dla architektury przyszłości.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. W cyklu: Wydziały Architektury w Polsce w tym numerze prezentujemy Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Opolskiej.

Uczelnia przygotowuje swoich studentów na to, co czeka ich w życiu i w pracy zawodowej. Dzięki małym grupom projektowym wykładowca jest w stanie w indywidualny sposób podejść do projektów swoich podopiecznych. O tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Opolskiej piszą Wioleta Rał i Karol Konieczny.

zawód architekt

Nasza edukacja promowała pragmatyzm i w nim szukała podstaw piękna. Przede wszystkim jesteśmy inżynierami – z Aleksandrem Bednarskim rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

W cyklu Z archiwum przypominamy publikację „Osiedla warszawskie”, która ukazała się w „Architekturze” nr 4/1976 i zawierała omówienie realizacji w kliku stołecznych dzielnicach, m.in. Bródnie, Stegnach, Służewiu, Chomiczówce, Targówku, Gocławiu. O współczesny komentarz do tego materiału poprosiliśmy tym razem Janusza Korzenia.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum