Przemysław Kołodziej

2022-09-20 15:30 Rozmawiała: Maja Mozga-Górecka
Przemysław Kołodziej
Autor: fot. Bartek Barczyk Przemysław Kołodziej

Architektura związana z dźwiękiem wchodzi w kolejny etap rozwoju i wydaje mi się, że idzie w stronę form organicznych – o algorytmach, śladzie węglowym i projektowaniu z Przemysławem Kołodziejem rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Powstało kilkaset różnych wariantów zadaszenia Teatru Letniego w Szczecinie. Formę wybierał człowiek czy algorytm?

Wybrał ją oczywiście człowiek. Ponieważ ta geometria jest bardzo skomplikowana, nie było możliwości wykonywania modeli studialnych, co praktykuje się w przypadku prostszych brył. Nasze zadaszanie ma dużo krzywych, różnego stopnia, dlatego najlepszym narzędziem była parametryzacja. Umożliwia ona opisanie złożonych geometrii za pomocą szeregu parametrów, które potem mogą być w łatwy sposób modyfikowane i testowane przez architektów. To działa na zasadzie pętli zwrotnej. Wprowadzamy dane do oprogramowania, ono zwraca nam je w postaci zwizualizowanej geometrii, wykonujemy renderingi pośrednie i patrzymy, czy nas to satysfakcjonuje, czy wymaga dodatkowej pracy. Taką surową geometrię wysyłamy do konstruktorów, oni dają nam wytyczne odnośnie do konstrukcji. Na tych zwrotnych informacjach opiera się kolejna pętla. Przed architekturą studiowałem informatykę i wtedy poznałem tzw. algorytmy genetyczne, które z puli możliwości generują dodatkowe ich warianty, co pozwala zoptymalizować geometrię. To nie jest przysłowiowy „lot w kosmos”, ale po prostu kolejne narzędzie w warsztacie architekta. Modelowanie parametryczne było już stosowane w latach 60. i 70. XX wieku, tylko na mniejszą skalę. Luigi Moretti i Frei Otto, choć posługiwali się bardzo czasochłonnymi fizycznymi makietami, to w gruncie rzeczy robili to samo, co my teraz wykonujemy cyfrowo. Sprowadza się to wszystko do szukania niuansów, a za nie odpowiada już oko architekta, jego doświadczenie, zmysł estetyczny, cała wiedza, którą zdobył w toku edukacji i praktyki zawodowej. Zawsze ostateczną decyzję podejmuje człowiek.

Spis treści Architektura 10/2022
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. Światowe Forum Miejskie w Katowicach. Publikujemy też kolejny felieton założycielek inicjatywy Bal architektek.

Tegoroczna wystawa „Plany na przyszłość” po raz pierwszy zorganizowana była przez warszawski oddział SARP. Na ekspozycji, prezentowanej w pawilonie Zodiak od 1 lipca do 7 sierpnia, można było zobaczyć ponad 60 nowych projektów dla stolicy autorstwa 45 pracowni architektonicznych.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: WXCA, Małeccy Biuro Projektowe, BudCud, 4am Architekci, medusa Group i Bujnowski Architekci.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze, w tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak omawiają książkę „Warszawa rysuje Skopje”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Sny o Warszawie. Wizje przebudowy miasta 1945-1952”.

realizacje

Konstrukcja jest dynamiczna, ekspresyjna, śmiała i lekka. Wyróżnia się bardzo na tle podobnych obiektów zrealizowanych w ostatnich latach w Polsce – realizację projektu pracowni Flanagan Lawrence komentują Dariusz Herman i Tomasz Sachanowicz [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Pozornie sentymentalny pomysł, by zamieszkać w wiatraku, skłania do przemyśleń dotyczących problemów niezwykle współczesnych – o projekcie Michała Kucharskiego i Mateusza Piwowarskiego pisze Tomasz Michalak [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

W projekcie kluczowe było uwzględnienie w reprezentacyjnym kwartale miasta architektury tła, budynków poprzemysłowych sprzed ponad stu lat - o projekcie Grupy 5 Architekci pisze Aleksandra Czupkiewicz [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Ogrody Anny to otwarta przestrzeń publiczna, w której bije serce starego nowego kwartału – rewitalizowanych terenów poprzemysłowych – realizację projektu Medusa Group komentuje Błażej Ciarkowski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Projektant aranżacji wystawy, przy opowiadaniu renesansowych historii, podjął ryzyko wypełnienia sali dużą powierzchnią samej czystej formy – o ekspozycji Botticellego na Zamku Królewskim w Warszawie, autorstwa NArchitekTURY, pisze Adam Orlewicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

technika

Stalowa konstrukcja oplatająca budynek od zewnątrz została zaprojektowana tak, aby żaden z elementów nie kolidował ze świetlikami tworzącymi kaligraficzne wzory na elewacji. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Przyszłości w Dubaju, projektu Killa Design, pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I FILMY].

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jakie są jej status i rola w przyszłości? Publikujemy esej dr inż. arch. Joanny Kabrońskiej, adiunkta w Katedrze Technicznych Podstaw Projektowania Architektonicznego, na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej.

konteksty

Jaka może być obecna skala wojennych zniszczeń w Ukrainie? Co jest największą stratą z obszaru dziedzictwa architektury? Na czym przede wszystkim będzie polegać odbudowa? I na ile można tu mówić o odbudowie, a na ile o budowie zupełnie nowych dzielnic, miast i wsi? Nad tymi pytaniami zastanawiamy się wraz ze Stołecznym Konserwatorem Zabytków Michałem Krasuckim – koordynatorem utworzonego przez władze Warszawy Domu Odbudowy Ukrainy – oraz Aleksandrem Baranowskim, przedstawicielem Narodowego Związku Architektów Ukrainy.

Jaka może być obecna skala wojennych zniszczeń w Ukrainie? Co jest największą stratą z obszaru dziedzictwa architektury? Na czym przede wszystkim będzie polegać odbudowa? I na ile można tu mówić o odbudowie, a na ile o budowie zupełnie nowych dzielnic, miast i wsi? Nad tymi pytaniami zastanawiamy się wraz ze Stołecznym Konserwatorem Zabytków Michałem Krasuckim – koordynatorem utworzonego przez władze Warszawy Domu Odbudowy Ukrainy – oraz Aleksandrem Baranowskim, przedstawicielem Narodowego Związku Architektów Ukrainy.

Triennale w Mediolanie to jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych architekturze i wzornictwu. Tegoroczna wystawa, którą można oglądać jeszcze do 11 grudnia, prezentuje prace ponad 400 artystów, projektantów, architektów i naukowców z ponad 40 krajów, w tym z Polski. Relacja Tomasza Żylskiego.

praktyka

Intencją projektową było zachowanie czystości architektonicznej klasycznej formy szklarni, dlatego większość infrastruktury technicznej zlokalizowano w części podziemnej. O realizacji Ogrodów Urlicha w Warszawie autorstwa WXCA pisze Monika Lemańska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA Z BUDOWY I WIZUALIZACJE].

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

Lampy dekoracyjne do wnętrz prywatnych i użyteczności publicznej

kolumny studenckie

W ramach cyklu Wydziały Architektury w Polsce prezentujemy Wydział Nauk Technicznych w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie.

Od czwartkowych karaoke po jam sessions ze studentami jazzu – Nysę zdecydowanie można określić mianem miasta przyjaznego studentom – o swojej uczelni, Państwowej Akademii Nauk Stosowanych, pisze studentka Patrycja Margazyn.

zawód architekt

Architektura związana z dźwiękiem wchodzi w kolejny etap rozwoju i wydaje mi się, że idzie w stronę form organicznych – o algorytmach, śladzie węglowym i projektowaniu z Przemysławem Kołodziejem rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

W numerze 9-10/1949 „Architektury” ukazał się artykuł autorstwa Zbigniewa Wasiutyńskiego pt. Uwagi o planie odbudowy Warszawy. O komentarz do tej archiwalnej publikacji poprosiliśmy Dariusza Bartoszewicza. Co o powojennych koncepcjach odbudowy stolicy sądzi główny specjalista w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego?

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum