
Niniejszy wstępniak powstaje na pokładzie samolotu lecącego do Wenecji. Zdecydowałem się na powiększenie mojego śladu węglowego, bo chcę zobaczyć, jakie odpowiedzi na wyzwania przyszłości – w tym również kryzys klimatyczny – podsuwa obecnie architektura. Zapowiadane jest przełomowe podejście do rozwiązywania problemów, których sami jesteśmy częścią i źródłem. Czy zdoła pokonać tkwiący w nas ekorealizm, czyli pragmatyczne balansowanie pomiędzy tym, co zbyt radykalne (choć słuszne), a tym, co komfortowe?
Zastanawiam się, w którą stronę tego balansu popchnie mnie doświadczenie biennale. Czy wrócę do Warszawy z mocnym postanowieniem, że nie powinniśmy już publikować prezentacji obiektów bez faktycznie widzialnej refleksji klimatycznej? Ale w takim razie bylibyśmy jedynym pismem architektonicznym niepokazującym głośnego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. A może wystarczy pogłębienie czułości i np. zobowiązanie projektantów do opisania tej refleksji? Jak pismo, w którym pokazujemy architekturę, powinno odpowiedzieć na sformułowane przez kuratora biennale wezwanie do głębokiej adaptacji samej architektury?
Ufam, że w znalezieniu tej odpowiedzi pomoże nam tegoroczna,
10. już edycja, konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, który od samego początku był przede wszystkim sposobem refleksji nad relacją architektury z jej szerokimi kontekstami. Dzisiaj to życie wydaje się być niezwykle skomplikowane. Dlatego tak ważne jest, abyśmy oceniając, umieli uczciwie porozmawiać o tym, jak wygląda nasz „realizm” – nie tylko ten eko, lecz także społeczny, rynkowy, przestrzenny czy technologiczny.
Artur Celiński
Rekomendujemy najciekawsze wydarzenia: wystawy „UNDERGROUND", „Architektura pamięci" i „Saskie wizje. Architektura władzy" oraz cykl Mistrzowie Architektury.
Piszemy o konferencji „Synergia w architekturze", na której poruszano zagadnienia związane z funkcjonowaniem okręgów metropolitalnych i roli miast satelitarnych. Bal Architektek przybliża postać Mariny Tabassum, która skupiała się głównie na architekturze ekologicznej, wernakularnej i odpowiedzialnej społecznie.
Rekomendujemy wystawę „Humanistyczny modernizm. Maciej i Stanisława Nowiccy", poszerzoną o dodatkowe projekty i materiały, oryginalne rysunki, tkaniny czy medale z kolekcji rodziny oraz dzieła zaproszonych artystów i artystek.
Czy łatwo odróżnić zdjęcie od wizualizacji? Dorota Sibińska pyta, jak przedstawiana jest współczesna architektura na fotografiach? A może są dwie: cyfrowa i analogowa?
Prezentujemy najciekawsze projekty architektoniczne: HealthTech Synergy HUB przy Politechnice Wrocławskiej, przebudowę Rynku Miejskiego w Dębicy oraz opracowanie koncepcji przebudowy i rozbudowy stadionu miejskiego w Rybniku.
O projektowaniu jako tworzeniu środowiska, w którym ludzie mogą wchodzić w interakcje ze sobą, z obiektem, z przestrzenią, dźwiękami czy światłem z M. Sørensenem i T. Nørgaardem rozmawia Artur Celiński.
Prezentujemy historię konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE wraz ze zwycięskimi realizacjami oraz opisujemy nową formułę jubileuszowej edycji. Przedstawiamy też członków i członkinie obecnego jury.
Brak, negacja i redukcja stały się osiami decyzyjnymi podczas renowacji gmachu i zmiany na funkcje hotelowe [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
W malowniczym otoczeniu Gór Świętokrzyskich powstał zwarty zespół budynków, którego architekturę cechuje formalna i funkcjonalna dyscyplina [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
W bryle apartamentowca wykorzystano stały zestaw elementów, które cechują dziś luksusową architekturę w prestiżowych lokalizacjach [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Rozkoszny mieszka smakowicie. Jego mieszkanie jest do tego bardzo fotogeniczne, a on sam dodaje wnętrzom pożądanej w każdej potrawie finezji [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Zbigniew Horbowy powiedział, że ma szkło w żyłach, Krystyna Cybińska próbowała zawrócić ją z tej szklanej drogi, twierdząc, że ma dar do tworzenia rzeźb z ceramiki [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
O projekcie centrum pomocy dla osób cywilnych dotkniętych skutkami kryzysu wojennego rozmawiają Natalia Przesmycka i Agnieszka Gacek. Dyplom magisterski został przygotowany na Politechnice Lubelskiej.
Poprzerastane przez drzewa gruzy, będące pozostałością po pobliskiej fabryce, stanowią relikty przemysłowych czasów portu. Zachowanie ich jest pretekstem do opowiedzenia historii tego miejsca [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
W obiektach ochrony zdrowia bardzo ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa, otwartości i dostępu do światła dziennego. Te funkcje doskonale spełnia szkło.
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.
Salone del Mobile 2025 – dizajn bez zbędnych ekstrawagancji, po prostu dobrze zaprojektowany.
Projektując fikcyjne światy, powinniśmy pytać, jaki to ma sens, jeśli nasz własny, realny woła o uwagę [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZY WYWIAD].
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum