Muzeum Akademii Filmowej / LA

2021-11-22 17:31 Tekst: Wiktor Kowalski, opracowanie: Anna Żmijewska
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_01
Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 1 | Widok na wzgórze Hollywood z tarasu zlokalizowanego na najwyższej kondygnacji

Wyzwaniem był projekt konstrukcji budynku sferycznego. Sposób ukształtowania obiektu musiał zapewnić mu ochronę przed ewentualnymi wstrząsami podczas trzęsienia ziemi – o realizacji Renzo Piano Building Workshop pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA, SZKICE I FILM Z BUDOWY].

Tegoroczna jesień rozpieszcza kinomaniaków, a zwłaszcza fanów hollywoodzkich produkcji. Niezależnie od gustów filmowych dziełom tym nie można odmówić rozmachu, a budżety mierzone już nie w dziesiątkach, lecz setkach milionów dolarów sprawiają, że nie da się przejść obok nich obojętnie. Nie inaczej było z najnowszą częścią przygód brytyjskiego superszpiega Nie czas umierać, której produkcja pochłonęła 250 mln dolarów, a promocja – kolejne 100 mln. Jednak aby wydać prawdziwą ucztę dla wielbicieli amerykańskich filmów potrzeba kwoty jeszcze większej. Na 482 mln dolarów określono całkowity budżet potrzebny na realizację, otwartego dla zwiedzających 30 września, Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles. Zaprojektowane przez zdobywcę nagrody Pritzkera włoskiego architekta Renzo Piano, muzeum mierzy 28 tys. m2 rozłożonych na siedmiu kondygnacjach. Dzięki renowacji i rozbudowie budynku May Company – dawnego centrum handlowego z 1939 roku – powstało ponad 4,5 tys. m2 przestrzeni wystawowych, dwie sale kinowe, pracownie konserwatorskie, sklepy, restauracja, sale edukacyjne i taras na dachu, z którego rozpościera się widok na wzgórza Hollywood. Kompleks składa się z dwóch budynków połączonych dwukondygnacyjnym podziemiem. Zwiedzający muzeum mogą poczuć się jak na planie filmowym, obcując z rekwizytami z wielu kultowych produkcji (wśród nich nie mogło zabraknąć atrapy rekina z filmu Szczęki Stevena Spielberga z 1975 roku), lub poczuć się jak uczestnicy gali oskarowej, której poświęcona jest osobna sala. O doznania zwiedzających zadbał interdyscyplinarny zespół architektów i projektantów z pracowni wHY, która odpowiadała za projekt wystawy.

Czytaj też: Siedziba Intesa Sanpaolo w Turynie |

Spis treści Architektura 12/2021
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. Weekend Architektury w Gdyni, rozstrzygnięcie konkursu o Nagrodę Roku SARP 2021, a także kolejny felieton założycielek inicjatywy Bal architektek.

How will we live together? – pyta kurator tegorocznego biennale Hashim Sarkis. Jest to pytanie wielowątkowe. Dotyczy zarówno życia społecznego, ale też stosunku do środowiska naturalnego i zachodzących w nim drastycznych zmian. Anna Lorens relacjonuje dla nas 17. biennale architektury w Wenecji.

Tym razem zaproszeni przez redakcję goście dyskutowali na temat procesów kształcenia na polskich uczelniach. Dyskusję z udziałem Magdaleny Kozień-Woźniak, Jerzego Łątki i Gabrieli Rembarz poprowadził Hubert Trammer.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Kuryłowicz & Associates, Atelier Tektura oraz Arrow Architects i Grupa 5 Architekci.

realizacje

Przenikające się bryły starej i nowej zabudowy tworzą tajemniczy labirynt, odzwierciedlający plan dawnych przejazdów i placów między historycznymi budynkami fabrycznymi – o nowej realizacji PRC Architekci piszą Agnieszka Kalinowska-Sołtys oraz Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM FILMY I DODATKOWE ZDJĘCIA].

Celem projektu było wyeksponowanie układu zabytkowego mostu kolejowego, a także przyrodniczych i krajobrazowych walorów siedliska ptaków – o realizacji pracowni MXL4 pisze Katarzyna Gucałło [W WYDANIU CYFROWYM SCHEMATY].

Realizacja łączy z pozoru odległe światy – kolej i miasto, chaos i porządek, ruch i spokój. Dyskretnie buduje kulturę przestrzeni dostępnej dla każdego – o nowej realizacji pracowni PL.architekci pisze Piotr Marciniak [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ARCHIWALNE ZDJĘCIA DWORCA].

Forma budynków, ich estetyka, kompozycja elewacji odnoszą się z kulturą i poszanowaniem do wartości lokalizacji i wymagającego sąsiedztwa – o realizacji pracowni Arch-Deco pisze Ksenia Piątkowska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

technika

Wyzwaniem był projekt konstrukcji budynku sferycznego. Sposób ukształtowania obiektu musiał zapewnić mu ochronę przed ewentualnymi wstrząsami podczas trzęsienia ziemi – o realizacji Renzo Piano Building Workshop pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA, SZKICE I FILM Z BUDOWY].

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr. inż. arch. Bartłomieja Kwiatkowskiego, prof. PL, prodziekana ds. studenckich kierunku architektura na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej.

konteksty

Pojawia się potrzeba takiego planowania, które uczyni miasto odpornym na różne wyzwania i tempo zmian – mówi Marlena Happach, Architektka Miasta, Dyrektorka Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy. O dzisiejszych wyzwaniach dla miasta i o jego wizji na kolejne dziesięciolecia rozmawiamy, w momencie gdy trwają prace nad nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.

Planów STO a pusto, Powstrzymać chaos, Warszawa w młodych rękach, Co odkorkuje stolicę?... Towarzyszymy planowaniu Warszawy już od ponad 25 lat. O komentarz do zmieniających się sposobów kształtowania jej przestrzeni poprosiliśmy Grzegorza Stiasnego – architekta projektującego tu na co dzień, autora pierwszych poświęconych stołecznym problemom planistycznym wywiadów, które opublikowaliśmy w numerze 2/1995 [W WYDANIU CYFROWYM DWIE ROZMOWY GRZEGORZA STIASNEGO Z „A-M” 2/1995].

Ray Ryan dysponuje szczególnym talentem wyszukiwania architektonicznych influencerów na wczesnych etapach ich kariery zawodowej, wybierania rzeczy o wyrafinowanej jakości i przygotowywania wystaw mających intelektualną głębię. Wraz z Charlesem L. Rosenblumem przyglądamy się najnowszej ekspozycji przygotowanej przez irlandzkiego kuratora, którego w 2003 roku poprosiliśmy o wskazanie wschodzących gwiazd architektury, a jego prognozy okazały się niezwykle trafne.

praktyka

Nowości meblowe i oświetleniowe zaprezentowane na targach Warsaw Home & Contract

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce. W tym miesiącu Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej.

Jednym z kryteriów, którym kierowałam się przy wyborze studiów, był ranking prowadzony przez magazyn „Perspektywy” – Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej plasował się w nim zawsze na jednym z trzech pierwszych miejsc – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Krakowskiej, pisze Zuzanna Matuszna.

zawód architekt

Chodzi o to, by pozwolić na działanie wyobraźni, dać się porwać przez literaturę i tworzone przez nią światy, ale też poddać się refleksji. O kształceniu architektonicznym oraz odwadze w pracy architekta z Jerzym Łątką rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

W cyklu „Z archiwum” przypominamy artykuł „Rozmowy o Warszawie” z „Architektury” nr 12/1969. O tym, jak widzą stolicę po 25 latach jej odbudowy, mówili wówczas architekci: Piotr Biegański, Jan Bogusławski, Romuald Gutt, Jerzy Hryniewiecki, Zbigniew Ihnatowicz, Zbigniew Karpiński, Czesław Kotela, Adam Kowalewski, Tadeusz Mrówczyński, Jacek Nowicki, Stefan Putowski, Józef Sigalin, Zygmunt Stępiński, Zbigniew Wacławek oraz Tadeusz Zieliński. O komentarz do tej publikacji poprosiliśmy Konrada Kuczę-Kuczyńskiego [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum