Mosty Berdychowskie / Poznań
Aby nie zakłócać spójności dziedzictwa kulturowego, architekci zaprojektowali lekką formę. Wypłaszczone łuki z modernistycznym rodowodem nie starają się eksponować struktury, a jedynie uwypuklać logikę konstrukcji [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Geneza
Realizacja Mostów Berdychowskich w Poznaniu to pierwsza od lat 70. nowa przeprawa w stolicy Wielkopolski. Wcześniej odbywały się tu liczne remonty, przebudowy, a nawet przenosiny obiektów mostowych wzdłuż Warty, jednakże na wytyczenie nowego traktu przez rzekę Poznań czekał do 2018 roku, kiedy miasto we współpracy z SARP-em zorganizowało ogólnopolski konkurs architektoniczny. Był on poprzedzony licznymi dyskusjami – pierwotnym zamysłem władz miasta było przeniesienie zabytkowych przęseł rozebranego wcześniej mostu kolejowego na Starołęce i wtórne wykorzystanie ich jako elementów do budowy nowej przeprawy. Ta koncepcja spotkała się z mocną krytyką ze strony środowiska architektów. Masywna konstrukcja o charakterze kolejowym nie pasowała do centrum miasta, przysłaniała osie widokowe na Ostrów Tumski i katedrę. Uzyskano kompromis – został ogłoszony konkurs architektoniczny, w którym ostatecznie złożono 18 prac projektowych. Zwycięzcy otrzymali zlecenie na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę.