Fotografia, opowieść i architektura

2024-07-29 14:21 Filip Springer
fotokonteksty1
Autor: Filip Springer 1 | Wotum Aleksa w Tarnowie nad Wisłą, najmłodszy polski zabytek niedawno rozebrany. Kaplica stała w dość gęstej zabudowie. Tymczasem żadne zdjęcia nie pokazywały tego obiektu w kontekście

Fotografia architektury obecna na łamach najważniejszych magazynów i portali ma nas przekonywać do konkretnych budynków. Mogłaby też czasem pomóc nam krytycznie na nie spojrzeć.

Pranie na sznurku, tanie, plastikowe fotele z ogrodniczego marketu, kieliszek z niedopitym winem, brudna filiżanka, ścierka, oklejona pastą szczoteczka do zębów, rura od odkurzacza próbująca wydostać się z szafy. Da się tak długo wymieniać. Wszystkie te i wiele innych artefaktów można zauważyć na fotografiach wielorodzinnego budynku w miasteczku Mulhouse we Francji zaprojektowanego przez nagrodzoną Pritzkerem pracownię Lacaton&Vassal. Na zdjęciach innych ich realizacji widać pudła z papierami, przestrzenie publiczne obstawione samochodami i mieszkania, z których po remoncie nie udało się jeszcze wynieść wszystkich wiader z farbą przed wyjściem fotografa. Patrząc na te zdjęcia, trudno nie odnieść wrażenia, że zostały zrobione w najgorszym, możliwym momencie. Ale najgorszym dla kogo? Fotografia od lat bierze udział w wielkim nieporozumieniu, jakie dotyka współczesnej architektury. Polega ono na obkurczeniu dyskusji tylko i wyłącznie do tego, jak wyglądają konkretne budynki, z jakich materiałów są wykonane, jak te materiały zostały opracowane, czy są szczere, czy przekonujące, czy adekwatne. Tymczasem – jak słusznie zauważał Juhani Pallasmaa w Oczach skóry – Budynek nie jest celem samym w sobie; obejmuje, artykułuje, strukturyzuje, nadaje znaczenie, tworzy relacje, oddziela, łączy, ułatwia i zakazuje. W rezultacie podstawowe doświadczenia architektoniczne wyrażają się poprzez czasowniki, a nie rzeczowniki. A więc nie: drzwi, okna, elewacja, klamki, dach, podłogi, framugi, pochwyty… A zatem: jeść, spać, odpoczywać, pracować, spacerować, spotykać się, izolować się. Architektura sprowadzona tylko do obrazka, oddala się od swojej istoty. Budynki stają się bibelotami rozstawionymi w miejskiej przestrzeni. Oświetlone sztucznym światłem wyglądają jak fikuśne flakony perfum na sklepowej witrynie. Większość z nas wiedzie swoje życia z daleka od budynków opisywanych i pokazywanych w najważniejszych magazynach architektonicznych. Taka architektura nie sprawia wrażenia niezbędnej, wygląda na niekonieczną, nieprawdziwą. Gdyby zniknęła, niewiele by to w jakości naszego bycia w przestrzeni zmieniło. Zmusić fotografię do skupienia się na czasownikach, to tyle co przejść od fotografii produktu do fotograficznego reportażu. Ten drugi gatunek ma stricte dziennikarską proweniencję. A rolą dziennikarzy, także fotodziennikarzy, jest przyglądać się krytycznie rzeczywistości, szukać dziury w całym, objaśniać, wskazywać na nieprawidłowości. Fotografia i architektura są ze sobą nierozerwalnie splecione. Dyskusje o budynkach bywają przecież bardzo często tak naprawdę dyskusjami o ich wizualnych reprezentacjach, ich zdjęciach przetworzonych przez coraz lepsze, cyfrowe algorytmy. Już wkrótce do pokazywania architektury nie trzeba będzie używać nawet aparatów fotograficznych. Wystarczy dobrze napisany prompt, który pozwoli sztucznej inteligencji wypluć fotorealistyczny obrazek. W wydanej niedawno przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki książce Lefebvre dla architektów jej autor Nathaniel Coleman cytuje francuskiego filozofa: Mówienie o architektonicznej formie przychodzi dość łatwo, rozważania nad treścią – społeczną i polityczną – są o wiele trudniejsze, nie licząc tematyki strategii. Architektoniczny dyskurs stał się formalistyczny. Ten formalizm dyskusji, w której fotografia ma ważny udział, pozwala nie zadawać trudnych, niewygodnych pytań. Ale to nie wina fotografii, ona jest tylko narzędziem. Równie dobrze możemy jej używać do kwestionowania status quo. Musimy się tylko na to zdecydować.

Spis treści Architektura 08/2024
przegląd

Publikujemy relację z 2. edycji międzynarodowej konferencji naukowej Architektura Wyzwań, tym razem poświęconą nowoczesnym, zrównoważonym materiałom budowlanym. Bal Architektek proponuje „wycieczkę” po architektonicznych fake newsach.

Czym jest komfort we współczesnym świecie? Refleksje po 18. edycji Łódź Design Festivalu.

Piszemy o tegorocznej odsłonie konkursu dla młodzieży, organizowanego przez Izbę Architektów RP. Hasło 11. edycji to Kiedyś w przyszłości…

Wśród zieleni – letnia lista architektonicznych przebojów, po których oprowadza Tomasz Malkowski.

Prezentujemy podsumowanie rozmowy z nowo wybranym prezesem SARP-u – Markiem Chrobakiem.

przegląd Polecamy

Czytelnia

Donosimy o wynikach Regat Architektów 2024, już po raz dziewiąty organizowanych przez Carpe Diem Art / Maja Ścisło. Relacjonujemy także przebieg konferencji w Białymstoku – Różnorodność przyrodnicza miasta.

realizacje

Celem było stworzenie spójnej i estetycznie zrównoważonej całości, która wyraża szacunek dla dziedzictwa, a jednocześnie wprowadza nową jakość – piszą Ryszard Nakonieczny i Anna Syska o nowej realizacji Nizio Design International [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Z przestrzennych symboli o przytłaczającej skali i mocy wyrazu architekci stworzyli miejsce pamięci wypełnione ciszą. Oddzielili ścieżki żywych i ofiar – pisze Tomasz Michalak o nowej realizacji Piotra Michalewicza, Marcina Urbanka i Łukasza Mieszkowskiego [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ I SZKICÓW].

W czasie transformacji powierzchnia tego modernistycznego domu wzrosła dwukrotnie. Obecna przebudowa dała mu trzecie życie, utkane ze wspomnień – pisze Agata Twardoch o nowej realizacji URBAA – urbański architektura & wnętrza.

teoria i praktyka

Teoria napędza praktykę, a praktyka teorię – pisze dr inż. arch. Jakub Gołębiewski z Wydziału Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, wiceprezes szczecińskiego oddziału SARP.

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

zawód architekt

Zajmujemy się miejscami i materialnymi oznakami pamięci. Kierujemy się w stronę tych, o których zapomniano – wywiad Aleksandry Czupkiewicz z Marcinem Urbankiem [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZA ROZMOWA].

wnętrza

Apartament nad dachami Powiśla po wprowadzonych przez architektkę zmianach, nie tracąc wielkomiejskiego szyku, zyskał nowy charakter i stał się przyjazny dla rodziny – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o nowej realizacji Katarzyna Baumiller Studio.

dizajn na zawsze

Obok formy, funkcji czy też odpowiedzi na potrzeby rynku ważny jest dla nas także kontekst kulturowy, historyczny, i ekologiczny - z Martą Niemywską-Grynasz i Dawidem Grynaszem rozmawia Anna Żmijewska [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ PRODUKTÓW].

z archiwum

Doniosłość i banalizacja, czyli rzecz o związkach fotografii i architektury. Archiwalne fragmenty publikacji wybrała Ewa P. Porębska.

konteksty

Fotografia architektury obecna na łamach najważniejszych magazynów i portali ma nas przekonywać do konkretnych budynków. Mogłaby też czasem pomóc nam krytycznie na nie spojrzeć.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum