
Kto jest aktualnie najlepszym architektem na świecie? Zdobywca Pritzkera za 2024 rok, Riken Yamamoto? A może duet Gustav Düsing i Max Hacke, którzy zostali uhonorowani Grand Prix nagrody im. Miesa van der Rohe 2024?
Jeśli już idziemy w kierunku zdobywców najważniejszych laurów, to z pewnością trzeba wziąć pod uwagę Przemka Gawędę, który tytuł Architect of the Year zdobył nie raz, a dwa razy. I to z rzędu! W 2023 i 2024 roku zyskał uznanie w środowisku The Architect Community, opisywanym w niektórych polskich mediach jako „prestiżowe”. Aspirujący architekci chcący inspirować się realizacjami Gawędy z pewnością nie przyjmą łatwo wiadomości, że tegoroczny tytuł otrzymał za dom, który jeszcze nie istnieje. Droga na szczyt – jak widać – wiedzie różnymi ścieżkami. Może nie zawsze chodzi o jakość, ale np. o liczbę zdobywanych nagród?
Może więc – szukając najlepszych – warto przyglądać się nie tylko laureatom i laureatkom, ale też samym nagrodom architektonicznym? Po czym rozpoznać te najważniejsze? Jakie mają dla nas znaczenie? Jak wpływają na przyszłość architektury? Czy chodzi o wybór najpiękniejszych, czy może najmądrzejszych realizacji?
Kierowani tymi pytaniami ruszamy z publikacją cyklu artykułów o nagrodach i architekturze. W tym numerze, razem z Tomaszem Malkowskim, przyglądamy się sytuacji w krajach sąsiadujących z Polską. Bo choć miano najlepszego na świecie ekscytuje wszystkich, to nasi czytelnicy są równie ciekawi tego, kto i dlaczego zdobywa dziś wyróżnienia w Czechach, Niemczech czy na Łotwie.
Artur Celiński
Rekomendujemy najciekawsze wydarzenia: wystawę „Wystawa niestała. 4 x kolekcja", konferencję naukową „Architektura wyzwań" oraz konkurs „Kształtowanie Przestrzeni".
Rekomendujemy książkę Olka Gadomskiego pt. Wieczny poligon, zwycięskiego eseju w konkursie Teoria Fundacji im. Stefana Kuryłowicza. Bal Architektek celebruje Międzynarodowy Dzień Kobiet i wychodzi z ważnym apelem do wszystkich kobiet w architekturze.
Zachęcamy do obejrzenia wystawy Transformacje. Nowoczesność w III RP, ukazującej, jak kluczowe idee nowoczesności zostały dostosowane do polskich realiów po 1989 roku.
Jakie tematy poruszano podczas dyskusji pokonkursowej na przebudowę i rozbudowę Muzeum Architektury we Wrocławiu oraz jakie towarzyszyły temu emocje?
Hubert Trammer przybliża zagadnienia związane z Nowym Europejskim Bauhausem, projektem ekologiczno-gospodarczo-kulturalnym, zainicjowanym przez przewodniczącą Komisji Europejskiej [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Adam Caruso w wywiadzie z Aleksandrą Czupkiewicz mówi o tym, jak jego zespół podchodzi do pracy z istniejącymi budynkami, i jak postrzega piękno w otaczającym świecie.
Przy okazji organizowania Życia w Architekturze postanowiliśmy przyjrzeć się najważniejszym konkursom, które odbywają się w krajach ościennych lub u trochę dalszych sąsiadów Polski. Jaka architektura zasługuje dziś na miano najlepszej? Czy i w jaki sposób w decyzjach jury widoczne są kwestie społeczne i klimatyczne?
Mimo posługiwania się dość przewidywalnym zestawem współczesnych atrybutów architektonicznych to jedna z ciekawszych akademickich realizacji w ostatnim czasie.
Widoczne na fasadzie podziały odwzorowują konstrukcję budynku i strukturę mieszkań, co może być wyrazem, tak pożądanej w architekturze, szczerości [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Bryła domu jest zarówno powtórzeniem istniejącego tu wcześniej budynku, jak i rezultatem dążenia do prostej formy oraz starannego opracowania detali [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Mieszkanie urbanistyczno-architektoniczne, w którym przejścia są jak ulice, a zakamarki jak miejskie zaułki. Za każdym rogiem czeka ikona dizajnu [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Jako społeczeństwo nie jesteśmy nawet w procesie myślenia o zmianie w kontekście zrównoważonego rozwoju, a co dopiero gotowości przekształcania codziennych nawyków [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
O projekcie nie tylko odpowiadającym na potrzeby studentów i pracowników, lecz także tworzącym przestrzeń sprzyjającą współpracy z innymi dziedzinami nauki rozmawiają Bartosz Śliwecki i Jakub Trusiewicz. Dyplom został przygotowany na Politechnice Białostockiej.
Charakterystyczny neon w szczytowej części budynku był jednym z ważniejszych elementów chronionych przez konserwatora zabytków. Jego odrestaurowania podjął się Piotr Heinze – wykonawca pierwotnej wersji, zrealizowanej dokładnie 50 lat wcześniej [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Wygodnie nie tylko w domu, czyli dizajnerskie meble we wnętrzach publicznych.
Nikt ustawowo nie narzuca formy i zakresu konkursów, jako środowisko powinniśmy mieć wpływ na regulacje tych zagadnień. Nadgorliwość może nas tu wykończyć [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZA WERSJA WYWIADU].
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum