
Często słyszę „na mieście”, że architektura nie jest elementem życia codziennego w Polsce. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy przyjmiemy, że jest ona czymś oddzielnym od budownictwa, które przecież otacza nas wszystkich. Czy to by oznaczało, że architektura stanowi część odświętnych rytuałów, a więc i toczące się wokół niej życie nie może być powszednie?
Relacje polskiej architektury i życia, choć skomplikowane, są dla mnie szczególnie interesujące. Zawsze z podziwem patrzyłem na działania Ewy P. Porębskiej, która przez dziewięć edycji – od 1995 roku – szukała odpowiedzi na liczne pytania o ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Odnajdywanie definicji wartościowego istnienia poprzez docenianie najwspanialszych form to jedno z najlepszych działań, które może się architekturze przydarzyć.
W tym roku postanowiliśmy więc zrobić to ponownie. 10. edycja ŻYCIA W ARCHITEKTURZE bardziej niż kiedykolwiek będzie skupiona na ŻYCIU. Postanowiłem zrezygnować z dotychczasowych kategorii konkursowych. Bo nie chodzi ani o rozmiar, ani o funkcję. Liczy się sposób, w jaki architektura wkracza w nasze życie – jakim je widzi, jak chce je wspierać lub poprawiać. Pod koniec 2025 roku zobaczymy, które realizacje z lat 2020-2024 dostarczyły najciekawszych odpowiedzi na te pytania.
Artur Celiński
Rekomendujemy najciekawsze wydarzenia: wystawę „Pracownia Tchorka", konkurs „Kaira Looro" oraz drugą edycję stypendium Gottfrieda Böhma. Zachęcamy do wzięcia udziału w targach pracy, będących częścią obchodów 50-lecia WA PB.
Piszemy o polskiej odsłonie konferencji „Off-site Construction to Simplify the Energy Transition in Social Housing", która przyciągnęła zainteresowanych możliwościami wykorzystania zalet prefabrykacji przy rozwiązywaniu kryzysów mieszkaniowych. Bal Architektek zwraca uwagę na zjawisko prekariatu w architekturze.
Jak wyglądają publiczne łazienki, nie tylko w Polsce, oraz co możemy w nich zmienić lub poprawić? Temat toalet w swoim felietonie oswaja Dorota Sibińska
Piszemy o debacie „Co widać, a czego zobaczyć się nie da", w której rozmawiano m.in. o tym, czego fotografowie nie pokazują, lub - odwrotnie - co i jak powinni przedstawiać. Relacjonujemy również pierwsze spotkanie z cyklu „Design Café", którego tematem przewodnim była inkluzywność.
Prezentujemy najciekawsze projekty architektoniczne: nową szkołę na Zielonej Białołęce, modernizację narożnika parku Świętokrzyskiego w Warszawie oraz opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej nowej dzielnicy w Legnicy.
Winy Maas w wywiadzie z Arturem Celińskim mówi o tym, jak podchodzi do kwestii czasu w architekturze i dlaczego ten temat jest dla niego tak ważny.
Wierzę w tę lepszą, ideową stronę architektury. A to oznacza, że najważniejszym kryterium jej oceny powinno być wartościowe życie. W szerokim pojęciu: dla planety, przyrody, ludzi.
Akademik ustala nowe, wysokie standardy w zakresie architektury akademickiej. To wzorce wypracowane wspólnie przez projektantów, inwestora oraz wykonawców [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Adaptację powojennego biurowca do funkcji akademika przeprowadzono przy minimalnej interwencji, aby zachować jego walory i ograniczyć ślad węglowy.
Akademik wpisuje się w założenia miejscowego planu zagospodarowania, który przewiduje ukształtowanie tu miejskiego placu o unikalnej geometrii [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Nowoczesna pod względem funkcji i estetyki przestrzeń nawiązuje do historii budynku, który niegdyś był siedzibą Wydziału Farmacji.
Dekonstrukcja nie jest jedynie formą analizy, raczej procesem, który pozwala na budowanie alternatywnych narracji [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
O projekcie tymczasowego, przenośnego pawilonu sztuki firmy Jaguar rozmawiają Mariusz Twardowski i Karolina Srebro. Dyplom inżynierski został przygotowany na Politechnice Krakowskiej.
Ze względu na skomplikowany kształt parteru, założone wysokości konstrukcji dachów, smukłość słupów i przeszkloną elewację największym wyzwaniem było uzyskanie stateczności budynku [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.
Współczesna ceramika, czyli nietypowe rozwiązania m.in. z targów Cevisama w Walencji i Cersaie w Bolonii.
Podkreślam wagę iluzji, bo dobre wrażenie często skrywa prawdziwą sytuację. Coś, co wydaje się stabilne, może być w rzeczywistości bardzo kruche – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Małgorzata Maria Olchowska [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZY WYWIAD].
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum