Szkoła podstawowa / Warszawa

2025-09-19 12:17 Tekst: Natalia Paszkowska, Ryszard Rychlicki, opracowanie: Anna Żmijewska
1 | Szkoła przy ul. Konstruktorskiej to pierwsza w Warszawie publiczna placówka edukacyjna wzniesiona w całości ze środków prywatnych
Autor: Echo Investment / Archicom 1 | Szkoła przy ul. Konstruktorskiej to pierwsza w Warszawie publiczna placówka edukacyjna wzniesiona w całości ze środków prywatnych

Założeniem było stworzenie placówki, która nie tylko realizuje funkcje edukacyjne, ale także staje się integralną częścią miejskiej tkanki. Dlatego układ obiektu oparto na sekwencji ściśle ze sobą powiązanych przestrzeni zewnętrznych i wewnętrznych [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Edukacja a architektura

Szkoła podstawowa przy ulicy Konstruktorskiej to pierwszy projekt w Polsce, który powstaje w ramach inwestycji deweloperskiej. Obiekt zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej i przestrzeni publicznych wchodzących w skład założenia Modern Mokotów (proj. BBGK Architekci). Ambicją pracowni WWAA było stworzenie budynku odgrywającego rolę przestrzeni wspólnotowej, odpowiadającego na pytanie, jak powinna funkcjonować placówka edukacyjna w mieście. Ideą szkoły jest nie tylko wsparcie dla współczesnej edukacji w kontekście miejskim, lecz także manifestacja podejścia do architektury jako narzędzia edukacyjnego kształtującego postawy, budzącego wrażliwość na przestrzeń publiczną oraz zachęcającego do troski o środowisko. Założeniem projektu była placówka, która nie tylko realizuje funkcje edukacyjne, ale także staje się integralną częścią miejskiej tkanki, odpowiadając na potrzeby zarówno uczniów, jak i mieszkańców okolicy. Przekłada się to na układ obiektu, który oparty jest na sekwencji ściśle ze sobą powiązanych przestrzeni zewnętrznych i wewnętrznych. Trzon budynku tworzą trzy główne bloki funkcjonalne: publiczny – z przestrzeniami dostępnymi dla lokalnej społeczności (biblioteką oraz salą gimnastyczną), półpubliczny / rekreacyjny – z jadalnią otwartą na centralne atrium i południowe patio zewnętrzne oraz „prywatny” / edukacyjny – z dwoma klastrami sal lekcyjnych oraz zieloną klasą (w klastrze północno-wschodnim na parterze przewidziano również przestrzeń dla zerówki).

Mając na uwadze czytelne dla użytkownika rozmieszczenie poszczególnych stref, punktem wyjścia do kształtowania bryły stała się odpowiednia lokalizacja publicznego placu wejściowego oraz narożny układ sal lekcyjnych z dostępem do dwóch elewacji. Zapewnia to optymalne doświetlenie pomieszczeń oraz sprzyja naturalnej wentylacji. Osiowy układ bryły z wyodrębnionymi klastrami poszczególnych funkcji w połączeniu z zewnętrznymi dziedzińcami tworzą spójną strukturę, w której architektura ma szansę stać się przeciwwagą dla otoczenia intensywnie uzupełnianego nową zabudową mieszkaniową. Otwarty plac wejściowy szkoły wprowadza oddech w otaczającej gęstej zabudowie, a daszki z elementami metaloplastyki wyznaczają ramy placu. Nadaje mu to czytelną tożsamość jako części obiektu, jednocześnie pozostawiając go otwartym i ogólnodostępnym. Daszki domykają również zewnętrzne dziedzińce, podkreślając ich kameralny charakter. W projekcie przewidziano zieleń na elewacjach oraz wielogatunkowe nasadzenia niskich krzewów, traw i bylin kwitnących, których celem jest zwiększenie bioróżnorodności poprzez tworzenie siedlisk oraz źródeł pożywienia dla różnych gatunków ptaków i owadów, co dodatkowo pełni funkcję edukacyjną. To, że sam budynek może inspirować i mieć swój udział w edukowaniu najmłodszych, popchnęło nas do szukania rozwiązań mających na celu pokazanie użytkownikowi części obiektu, które są zwykle ukryte. Widoczne instalacje techniczne czy elementy konstrukcyjne we wnętrzu pozwalają uczniom lepiej zrozumieć działanie infrastruktury budynku i znaczenie poszczególnych systemów. Rezygnacja z tynku, zabudów tych elementów i instalacji, pozwoliła nam ograniczyć zużycie surowców oraz energii potrzebnej do ich produkcji czy transportu. Takie rozwiązanie, które stawia na racjonalne gospodarowanie zasobami, umożliwiło nam zminimalizowanie śladu węglowego. Jak się szybko okazało, na etapie budowy było to niewątpliwie jedno z największych wyzwań.

Spis treści Architektura 10/2025
przegląd

Rekomendujemy najciekawsze wydarzenia: festiwal „World Visualization Festival 2025", wystawę „Warszawa – São Paulo – Warszawa" oraz konferencje „Kultura, przestrzeń, tożsamość – bilans 10 lat ustawy krajobrazowej" i „Star Architect".

Piszemy o otwarciu pierwszej części Podwórka im. Wszystkich Mieszkańców we Wrocławiu, momencie finalizującym dziesięcioletni proces współtworzenia przestrzeni miejskiej, który rozpoczął się od instalacji wielkiego, siedmiometrowego jeża. Bal Architektek zwraca uwagę na publikacje, istotne w badaniach nad herstorią architektury, w których znajdziemy również polskie akcenty.

Piszemy o tegorocznej edycji Międzynarodowego Biennale Designu w Saint-Étienne, która krytycznie przyglądała się roli projektantów w kontekście zmiany społecznej i klimatycznej.

Za nami Weekend Architektury w Gdyni, podczas którego przestrzenią do rozmów stały się prelekcje, debaty, spacery, wystawy, warsztaty i konferencje. Jakie najciekawsze wątki poruszano w studiu podcastowym "Architektury-murator"?

Piszemy o tym, jak architektura luksusowych obiektów zmienia krajobraz Zakopanego.

Czy architekci czują się niedoceniani i nierozumiani? Dorota Sibińska pisze o wartości pracy architekta i towarzyszącej jej dyskusji.

Prezentujemy najciekawsze projekty: koncepcję architektoniczną Ośrodka Stegny, projekt architektoniczno-urbanistyczny Kampusu Centralnego Uniwersytetu Warszawskiego, przebudowę dworca kolejowego w Suwałkach oraz projekt nowej siedziby Lasów Państwowych w Wieluniu.

konteksty

Na tle świata zaczynamy się wyróżniać podejściem do krajobrazu i parków, ale nasze place i ulice – pozbawione wsparcia urbanistów – często padają ofiarą sprzecznych oczekiwań i niechęci do porozumienia się. Tak jakby planowanie miejsc i miasta było wydarzeniem, a nie procesem. Czy w tych warunkach jesteśmy w stanie tworzyć dobre przestrzenie? Czy wiemy, na czym nam powinno zależeć?

realizacje

Intrygująca fasada budynku jest zapowiedzią tego, co ma miejsce we wnętrzach. Autorzy projektu pokazali, że architektura może być narzędziem dyplomacji [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Ta przestrzeń poszukuje odpowiedzi na to, jak powinna wyglądać edukacja na najwyższym poziomie. Próbuje też zrozumieć i uszanować lokalny kontekst.

Centrum stolicy otrzymało właśnie elegancki salon oraz salę wykładową. Jakimi nowymi funkcjami i historiami obrośnie ta przestrzeń – czas pokaże [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

Projektanci wnętrz nie zamierzali tworzyć przestrzeni ani jednoznacznie „dziecięcej”, ani typowo „dorosłej”. Najważniejsze było zachowanie jednorodności mimo różnicy funkcji.

dizajn na zawsze

Interesuje mnie balansowanie pomiędzy architekturą a przedmiotem. Kluczowa jest ta zmiana skali i to, co jest pomiędzy [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

warsztat

Założeniem było stworzenie placówki, która nie tylko realizuje funkcje edukacyjne, ale także staje się integralną częścią miejskiej tkanki. Dlatego układ obiektu oparto na sekwencji ściśle ze sobą powiązanych przestrzeni zewnętrznych i wewnętrznych [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

wzornik

Wygodnie, miękko, przyjemnie – sofy, fotele, siedziska, na których każdy może wypocząć.

zawód architekt

Konflikt jest wpisany w zawód architekta, bo choć budując, dajemy schronienie, czyli spełniamy jedną z najbardziej podstawowych potrzeb, to równocześnie coś niszczymy – mówi Anna Zawadzka-Sobieraj w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZY TEKST].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum