Architektura-murator - 2024-10
Autor: Piotr Śliwiński z wykorzystaniem zdjęcia autorstwa Marcina Czechowicza <p>Coraz śmielej odmawiamy architektom i architektkom prawa do własnego ego. W zamian za to oczekujemy, że będą projektować z większą świadomością nie tylko tego, czego potrzebuje człowiek, ale też inne istoty żyjące w naszym otoczeniu. Lista tematów, w których architekt lub architektka muszą mieć szeroką i wszechstronną wiedzę, poszerza się. Rozumiejąc ludzkie ograniczenia, nie liczymy oczywiście na to, że każdy będzie ekspertem we wszystkich ważnych dla współczesnej architektury tematach. Dlatego do listy oczekiwań dołączamy kolejne wyzwanie – by indywidualiści zaczęli pracować zespołowo. I to w znacznie bardziej interdyscyplinarnym gronie niż kiedykolwiek.</p> <p>Uczciwość nakazuje, żeby każde oczekiwania poprzedzić stworzeniem warunków, które umożliwią ich spełnienie. Czyli np. odpowiedni model kształcenia, który przygotuje wchodzących na rynek architektów i architektki do tych wszystkich nowych kwestii. Tymczasem, żeby pomieścić w programie nauczania „nowe”, trzeba zdecydować, co jest na tyle „stare”, że nie warto tego współcześnie kontynuować. A to zdecydowanie nie jest ani prosty, ani szybki temat.</p> <p>Odnoszę wrażenie, że polska edukacja architektoniczna rozwija się poprzez poszerzenie. Źródłem zmiany (i nadziei) są działające na pograniczu uczelni inicjatywy, które przybliżają nowe tematy oraz uczą wspólnej pracy nad ich wdrażaniem w codzienność. I dlatego właśnie – na początek kolejnego roku akademickiego – poświęciliśmy im w tym numerze szczególną uwagę.</p>
Architektura-murator - 2024-10

Coraz śmielej odmawiamy architektom i architektkom prawa do własnego ego. W zamian za to oczekujemy, że będą projektować z większą świadomością nie tylko tego, czego potrzebuje człowiek, ale też inne istoty żyjące w naszym otoczeniu. Lista tematów, w których architekt lub architektka muszą mieć szeroką i wszechstronną wiedzę, poszerza się. Rozumiejąc ludzkie ograniczenia, nie liczymy oczywiście na to, że każdy będzie ekspertem we wszystkich ważnych dla współczesnej architektury tematach. Dlatego do listy oczekiwań dołączamy kolejne wyzwanie – by indywidualiści zaczęli pracować zespołowo. I to w znacznie bardziej interdyscyplinarnym gronie niż kiedykolwiek.

Uczciwość nakazuje, żeby każde oczekiwania poprzedzić stworzeniem warunków, które umożliwią ich spełnienie. Czyli np. odpowiedni model kształcenia, który przygotuje wchodzących na rynek architektów i architektki do tych wszystkich nowych kwestii. Tymczasem, żeby pomieścić w programie nauczania „nowe”, trzeba zdecydować, co jest na tyle „stare”, że nie warto tego współcześnie kontynuować. A to zdecydowanie nie jest ani prosty, ani szybki temat.

Odnoszę wrażenie, że polska edukacja architektoniczna rozwija się poprzez poszerzenie. Źródłem zmiany (i nadziei) są działające na pograniczu uczelni inicjatywy, które przybliżają nowe tematy oraz uczą wspólnej pracy nad ich wdrażaniem w codzienność. I dlatego właśnie – na początek kolejnego roku akademickiego – poświęciliśmy im w tym numerze szczególną uwagę.

Spis treści Architektura 10/2024
czytelnia

Artur Celiński rekomenduje najciekawsze publikacje: „Między Lwowem a Krakowem. Szkice architektoniczne", „Jan Bogusławski (1910-1982). Według reguł sztuki i własnego upodobania", „Miasto dla dzieci. Jak urbanistyka i projektowanie przyjazne dzieciom mogą uratować nasze miasta". Poleca też podcast - rozmowę z Robertem Koniecznym.

o tym się mówi

O idei festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE i zbliżającym się wernisażu wystawy „Trudna Miłość" pisze Tomasz Fudala, jeden z kuratorów wydarzenia.

przegląd

Polecamy naszym zdaniem najciekawsze zbliżające się wydarzenia: Forum Dostępności w Poznaniu, World Visualization Festival, warsztaty w Warszawie Modelowanie miasta.

Tegoroczna OSSA odbyła się w Iwoniczu-Zdroju na Podkarpaciu, trwała dziewięć dni i uczestniczyło w niej 70 osób. Hasłem było Sanatorium.

Schody, z którymi przemieszczali się uczestnicy OSSY 2019 po Poznaniu, posłużyły za symbol zakłóceń w przestrzeniach miejskich. W Warszawie – w ramach projektu dotyczącego kosztów w mieście – studentki niosły transparenty z hasłami: „Budujemy z grzybni", „Przybliżamy do natury", „Wzmacniamy więzi społeczne", „Wyjaśniamy koszty", „Redukujemy stres". We Wrocławiu zaś w ramach warsztatów ProtoLAB studenci zbudowali łódź ze sklejki, pływającą kawiarnię i kapsułę uważności. Po co to robią?

Piszemy m.in. o tym, co się wydarzyło podczas 14. edycji Weekendu Architektury w Gdyni.

realizacje

O architektonicznej sile realizacji decyduje nie tylko dostosowana do podmiejskiej skali kameralność drewnianego obiektu. Ujmuje również wrażliwość jego autorów na zastane zielone otoczenie

Przebudowany plac przestaje być miejscem, przez które zwykle się przejeżdża, gdzie się przesiada albo w pośpiechu parkuje. Tutaj po prostu można pobyć - pisze Filip Springer o nowym projekcie pracowni mamArchitekci, A2P2 architecture & planning [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Budynek mieszkalny podejmuje konstruktywny dialog z kontekstem oraz otaczającą go przestrzenią, czerpiąc przy tym z modernistycznej tradycji

Aby nie ingerować kubaturą w krajobraz Tatrzańskiego Parku Narodowego, architekci zdecydowali się prawie wszystkie funkcje schować pod ziemią

wnętrza

Sanatorium Paimio – zaprojektowane przez Aino i Alvara Aalto jako instrument medyczny – czyli architektura, która uzdrawia. Współcześnie służy działaniom na rzecz społecznego dialogu, edukacji i budowania relacji

dizajn na zawsze

Najważniejsze, żeby produkt nie trafił na śmietnik. Żeby dało się go naprawić i żeby się dobrze starzał. Docelowo wszystko będzie musiało być projektowane cyrkularnie

teoria i praktyka
warsztat

Wdrażanie skanowania laserowego oraz projektowania w BIM przy obiektach zabytkowych pozwala zachować ich autentyczność i dostosować je do współczesnych potrzeb. Potencjał technologii może poprawić procesy rewitalizacji i zarządzania dziedzictwem architektonicznym

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Dizajnerskie oświetlenie i ogrzewanie, które sprawdzi się w jesienne wieczory

z archiwum

Czy nauczanie architektury może być radykalne? Archiwalne fragmenty artykułów wybrała Ewa P. Porębska.

zawód architektka

W Polsce na razie idziemy jeszcze w kierunku instalacji, ale być może za 20 lat zorientujemy się, że istnieje też inna droga

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum