Z archiwum „Architektury-murator". Wieczne dylematy i zawsze od nowa. Architektura edukacji

2024-09-02 7:39 Ewa P. Porębska
dzieci-z-archiwum
Autor: fot. Wojciech Kryński 1 | Przedszkole modułowe w Warszawie przy ul. Turmonckiej 20, (autorzy: Płaskowicki & Partnerzy Architekci), zdjęcie: Wojciech Kryński („A-m” 4/2010)

Polska architektura ma wiele znakomitych osiągnięć w projektowaniu obiektów edukacyjnych – przypomina Ewa P. Porębska i wybiera znaczące fragmenty archiwalnych artykułów miesięcznika.

Obraz swojej podstawówki zachowjemy na całe życie. I dlatego dzieci nie powinny odczuć jej bylejakości. Ważna jest trwałość materiałów i ich jakość – pieniądze na to (pochodzące przecież z naszych podatków) powinny być zagwarantowane w pierwszej kolejności – z dwoma pierwszymi zdaniami z tej wypowiedzi Stanisława Niemczyka trudno się nie zgodzić, lecz z drugim członem zapewne polemizowałoby już wielu architektów. W 2010 roku, gdy Grzegorz Piątek opisywał modułowe przedszkole (autorstwa Płaskowicki & Partnerzy) na warszawskim Targówku, jego tymczasowość uznawał za wiodącą zaletę. I wcale nie dlatego, że o przedszkole, a nie szkołę tu chodzi, ale z racji malejącej potrzeby trwałości architektury dla edukacji, choćby ze względu na coraz większą mobilność społeczeństwa. Przyglądając się w bieżącym numerze „A-m” najnowszym tendencjom w projektowaniu obiektów edukacyjnych, warto pamiętać, że polska architektura ma w swojej historii – zarówno tej dawniejszej, jak i z ostatnich lat, już po przełomie politycznym 1989, wiele znakomitych osiągnięć w tej dziedzinie, i to jakby wbrew ciągłym zmianom i reformom szkolnictwa. (EPP)

Stanisław Niemczyk, „A-m” 02/2001, Mój ulubiony budynek. Szkoła polskości: Obraz swojej podstawówki zachowujemy na całe życie. I dlatego dzieci nie powinny odczuć jej bylejakości. Ważna jest trwałość materiałów i ich jakość – pieniądze na to (pochodzące przecież z naszych podatków) powinny być zagwarantowane w pierwszej kolejności.

Grzegorz Piątek, „A-m” 04/2010, Przedszkole modułowe na warszawskim Targówku: Parterowe pawilony są tymczasowe, a materiały wręcz ostentacyjnie tanie. Te same rozwiązania plastyczne i materiałowe w obiekcie stałym wydawałyby się tandetne. Tu współtworzą budynek, który nie jest kosztownym, starannie wykonanym gadżetem, niepozostawiającym pola do popisu dziecięcej wyobraźni, ale czymś w rodzaju zestawu kolorowych, inspirujących klocków Lego. (…) Polska jak na warunki europejskie to kraj ludzi młodych, jednak spadek liczby urodzeń przy jednoczesnym wydłużeniu długości życia spowoduje z czasem zmianę tej sytuacji. Średnia wieku wynosi w tej chwili 36 lat (39 w całej Unii). Problem niepotrzebnej infrastruktury edukacyjnej dotknie prędzej czy później każdą miejscowość, a fundowanie trwałych szkół czy przedszkoli może w obliczu wzrostu mobilności społeczeństwa okazać się nieprzyzwoitą ekstrawagancją.

Spis treści Architektura 09/2024
czytelnia

Artur Celiński recenzuję nową publikację Filipa Springera „Szara godzina. Czas na nową architekturę”, zaś Aleksandra Czupkiewicz dzieli się refleksjami po przeczytaniu książki „Na środkowym pasie latem trawa była wysoka”

przegląd

Piszemy o pokazie zdjęć zatytułowanym „Miasto do mieszkania", który odbył się w ramach tegorocznej Warszawskiej Nocy Fotografii. Bal Architektek rekomenduje trzy wystawy poza głównym szlakiem biennale sztuki w Wenecji – „Cudzoziemcy są wszędzie".

W Instytucie Wzornictwa Przemysłowego można oglądać pierwszą w historii monograficzną wystawę o jednej z największych postaci polskiej architektury – Janie Bogusławskim.

Piszemy o wystawie Plany na przyszłość LAB, otwartej w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury. Jakie projekty architektoniczne wzbudzają największe zainteresowanie?

Hubert Trammer relacjonuje najważniejsze wątki poruszane podczas 2. edycji Lviv Urban Forum.

Rekomendujemy kilka istotnych naszym zdaniem wydarzeń : Weekend Architektury w Gdyni, PLGBC Green Building Summit, Festiwal MIASTOmovie oraz wystawę „Socmodernizm. Architektura Europy Środkowej czasu zimnej wojny”.

realizacje

Decyzje przestrzenne projektantów dały efekt architektury klarownej, nieprzytłaczającej, a jednocześnie różnorodnej pod względem funkcjonalnym – piszą Dorota Sibińska, Anna Cudny o nowej realizacji pracowni plus3-architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Budynek jest nie tylko narzędziem edukacji muzycznej uczniów. Równolegle w jego przestrzeni rozgrywa się też niewerbalna lekcja architektury i estetyki – pisze Błażej Ciarkowski o nowej realizacji RYSY Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Skala budynku, wraz z ekspresyjną elewacją bloku sportowego, przydaje mu znaczenia jako ważnego składnika identyfikacji wrocławskich Wojszyc – pisze Jerzy S. Majewski o nowej realizacji major architekci.

warsztat

Największą ingerencją w obiekt było jego całkowite podpiwniczenie. Nie miało to wpływu na wygląd budynku, a pozwoliło na stworzenie dodatkowej powierzchni użytkowej – pisze Michał Grzybek o nowej realizacji swojej pracowni [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Do pracy i odpoczynku, czyli ergonomiczne i elastyczne meble oraz wyposażenie biurowe

zawód architekt

Powinniśmy żyć i projektować jak starożytni Grecy czy Rzymianie – budować zadaszenia i tworzyć podcienie, szukać naturalnej ochrony przeciwsłonecznej

wnętrza

Postmodernistyczny biurowiec z lat 90. nie podzielił losu jemu podobnych. Niezburzony odrodził się dzięki grze form, wzorów i kolorów. Wnętrza prowadzą intrygujący wielowątkowy dialog z architekturą i otoczeniem – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o realizacji Beza_projekt, Anny Łoskiewicz, Zofii Strumiłło-Sukiennik [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

diznaj na zawsze

Ten początkowy kawałek – porcja szkła, która rodzi cały proces formowania obiektu – jest bardzo znaczący. Musi być klarowny, czysty, wolny od wad. Liczy się uważność od pierwszej minuty – mówi projektantka w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

czas nowych wyzwań

Stan edukacji od zawsze jest jednym z najważniejszych tematów polskich dyskusji. Od niedawna do tych rozmów – o stanie wiedzy uczniów i wyposażaniu ich w kompetencje przyszłości, przygotowaniu nauczycieli do kształcenia czy zdrowiu uczniów i całego systemu oświaty – dołączył wątek jakości przestrzeni, w której owa edukacja się dzieje

z archiwum „a-m"

Polska architektura ma wiele znakomitych osiągnięć w projektowaniu obiektów edukacyjnych – przypomina Ewa P. Porębska i wybiera znaczące fragmenty archiwalnych artykułów miesięcznika.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum