Centrum handlowe / Gwanggyo

2020-07-21 15:30 Tekst: Radosław Stach, opracowanie: Anna Żmijewska
Centrum handlowe Gwanggyo_OMA_01
Autor: © Hong Sung Jun / dzięki uprzejmości Gansam Architects & Partners 1 | Charakterystyczną kamienną elewację, nawiązującą do struktury geologicznej ziemi, poprzebijano wielokrzywiznowym przeszkleniem

Wyzwanie stanowiła konstrukcja przeszklenia osłaniającego tzw. pętlę publiczną, wykonanego z 1646 elementów łączonych węzłami, które powstały z wykorzystaniem technologii druku 3D. O nowej realizacji OMA pisze Radosław Stach.

OMA, pracownia założona przez Rema Koolhasa, znana m.in. z realizacji gmachu biblioteki w Seattle czy Casa de la Musica w Porto, tym razem podjęła się stworzenia jednego z sześciu domów handlowych typu premium dla sieci Galleria w Korei Południowej.

Analizując pod względem architektonicznym tamtejsze obiekty, warto pamiętać o odmienności kulturowej charakterystycznej dla rynku azjatyckiego i wynikającego z niej innego typologicznie podejścia do projektowania i pojmowania obiektów komercyjnych. W Korei Południowej centra handlowe stanowią główne miejsce robienia zakupów, a ich formy pozostają niemalże niezmienne. Zamknięte z zewnątrz wielopiętrowe budynki, z ograniczonym dostępem światła dziennego, skoncentrowane wokół czynności zakupowych, jako na jedynym celu, z pominięciem wszelkich aspektów społecznych i miastotwórczych. W okresie szybkiego wzrostu gospodarczego zmiana struktury ekonomicznej spowodowała wzmocnienie trendu zakupowego, który stał się główną formą spędzania wolnego czasu. Zmiany typologii obiektów handlowych przebiegają jednak znacznie wolniej.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum